قدس انلاین : مسئولان مرتبط با حوزه فعالیت‌های قرآنی در خراسان رضوی در حالی از فعالان قرآنی خبر می‌دهند که گفت‌وگو با آنان نشان می‌دهد، حمایت ملموسی در این حوزه انجام نمی‌شود.

ارشاد و اوقاف: از فعالان قرآنی حمایت می‌کنیم/ فعالان قرآنی: اگر حمایتی وجود دارد، ما بی‌اطلاعیم!

 به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، قرآن کتاب الهی و راهنمای بشر برای رسیدن به معبود است، در این میان، توجه به آموزش قرآن، قرائت، حفظ و دیگر فعالیت‌های قرآنی برای سرلوحه قرار دادن این کتاب آسمانی، امری بسیار مهم بوده و نیازمند حمایت مسئولان است ومی‌طلبد مسئولان مدعی خدمت‌گذاری مشهدالرضا(ع) بیش از پیش به این مهم توجه داشته باشند.

برای بررسی بیشتر این موضوع و آگاهی بیشتر از چگونگی فعالیت‌های قرآنی و نحوه حمایت مسئولان، به گفت‌وگو با ۲ قاری بین‌المللی و متولیان این پرداختیم که در ادمه می‌خوانید.

مسئولین اوقاف فقط برگزارکننده مسابقه هستند

یکی از قاریان بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص وضعیت فعالیت‌های قرآنی اظهار کرد:  مشهد از دیرباز یکی از قطب‌های فعالیت‌های قرآنی بوده است که بعد از پیروزی انقلاب، این فعالیت‌ها چند برابر شده و جلسات قرآنی مشهد، در سطح کشور سرآمد است، همچنین، بیش از ۳۰۰ جلسه قرآن به‌صورت سنتی در محافل مختلف برپا می‌شود.

محمد جواد پناهی با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از سمت مسئولین ارشاد، اداره اوقاف و سازمان تبلیغات صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: اگر هم حمایتی صورت می‌گیرد، من از آن بی‌اطلاعم و در جلسات ۳۰ ساله ما هنوز یک ریال از ارشاد و دیگر نهادها، برای این محافل هزینه نشده است.

وی بیان کرد: مسئولین اوقاف فقط برگزارکننده مسابقه هستند و ارشاد هم فقط در سال یک نمایشگاه قرآن برگزار می‌کند، همچنین، اوقاف هم فقط به مسابقات استانی و کشوری و در نهایت بین‌المللی می‌پردازد و در مورد جلسات و آموزش قرآن، اداره اوقاف کاری انجام نداده است، اما یک فعالیت چشمگیر اوقاف آموزش حفظ قرآن به‌صورت غیرحضوری بوده که کار بسیار خوبی است.

این قاری بین‌المللی تاکید کرد: قاریان و حافظان قرآن زیرپوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و فقط برخی افراد که در اداره‌ها فعالیت قرآنی دارند از سمت ارشاد بیمه هستند.

پناهی با اشاره به اینکه عضویت در جامعه قاریان هم تسهیلاتی ندارد، یادآور شد: اعضای جامعه قاریان هم از طرف هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند، به‌همین دلیل، آنها نمی‌توانند فردی را مورد حمایت قرار دهند.

وی معضل اصلی قاریان را کمبود بودجه و نداشتن بودجه دانست و گفت: بودجه قرآنی نسبت به گذشته بسیار کاهش داشته، اما همان مقدار کم هم در طول سال گذشته پرداخت نشده است.

حمایت غیرملموس از فعالان قرآنی

محمد جواد حسین‌زاده قاری بین‌المللی دیگری است که در مشهدالرضا(ع) به قرائت قرآن می‌پردازد، این قاری مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی در مشهد، بسیار خوب و عالی است، اما نه از این حیث که مسئولین توجه ویژه‌ای به این عرصه دارن، د بلکه ما پتانسیل‌هایی داریم که از نسل گذشته به ما رسیده  است.

وی با اشاره به اینکه این جلسات به‌صورت مردمی برگزار می‌شود، ادامه داد: اگر بخواهیم به‌سطح مطلوبی در این عرصه دست پیدا کنیم، باید نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم.

این قاری بین‌المللی بیان کرد: ما منکر زحمات اداره ارشاد و اداره اوقاف نیستیم، اما این حمایت‌ها برای قاریان و دوستان قرآنی ملموس نیست و باید به گونه‌ای باشد که در زندگی احساس شود تا قاریان با دغدغه کمتری به آموزش و برپایی جلسات بپردازند.

حسینی با اشاره به اینکه این حمایت‌ها ناکافی است، تاکید کرد: آستان قدس می‌تواند در این زمینه پیش‌قدم باشد و امیدوارم نگاه ویژه‌ای به قرآن و فعالیت‌های قرآنی صورت بگیرد، چراکه این قشر بسیار مظلوم هستند و اصلا توجه‌ای به قاریان نشده و بسیاری از این افراد، شخصیت ملی و تاثیرگذار هستند، به عنوان مثال، استاد سید مجتبی سادات فاطمی بسیاری از افراد را آموزش داده، اما اسمی از وی در چهره‌های بین‌المللی نیست.

وی با بیان اینکه احساس می‌کنم، مسابقات قرآن تنها حرکتی است که در حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شود، یادآور شد: موسسات قرآنی برای فعالیت با مشکلات بسیاری مواجه هستند و در بحث بودجه با توجه به سیاست‌هایی که اعمال می‌شود، بودجه ما به کمتر از یک سوم رسیده، با این وضع نمی‌توان داعیه‌دار حمایت از فعالیت‌های قرآنی بود.

این قاری بین‌المللی عنوان کرد: مسئولین که ادعای حمایت دارند، باید گزارش عملکرد دهند که حمایت‌ها در چه حوزه‌ای انجام می‌شود، اگر قاریان را حمایت می‌کنند، من یک قاری هستم، پس چرا حمایتی را نمی‌بینم؟، اساتید هم بسیارمظلوم هستند و مسئولین باید گزارش دهند که این حمایت‌ها از چه افرادی صورت می‌گیرد.

حسینی متذکر شد: قاریان وحافظان قرآن زیرپوشش هیچ بیمه‌ای هم نیستند و این حتی بیمه هم راهگشا نیست، اگر هنر قرائت قرآن را بخواهیم نگاه کنیم، بحث بسیار گسترده‌ای است.

وی متذکر شد: اگر ما نگاه‌مان این است که در سطح جهان، قاریان به‌عنوان مبلغ حضور داشته باشند، باید از آنها حمایت کنیم.

این قاری بین‌المللی گفت: اگر فردی از مسئولین چنین نگاهی دارد که در کنار قرائت باید شغلی هم داشته باشد، آن فرد درکی از فعالیت قرآنی ندارد.

حسینی با اشاره به اینکه از مسئولین خواهش می‌کنم که در ابتدا قرآن و قاریان را دریابند، ادامه داد: خدمت به قرآن فقط وظیفه قاری و مسئولین نیست، بلکه همه باید برای حفظ آن فعالیت کنیم تا فرهنگ قرآن خوانی را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه باید قدر این جوانان قرآنی خود را بدانیم، افزود: ببینیم، رهبرمعظم انقلاب تا چه اندازه به قرآن و قاریان اهمیت می‌دهند، به‌طوری که چندین ساعت وقت می‌گذارند و تلاوت‌ها را کارشناسی می‌کنند، اگر یک‌دهم رهبرانقلاب، مسئولین وقت بگذارند در این زمینه مشکلی نداریم.

در حد محدودی حامی فعالان قرانی هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: حوزه مربوط به مسابقات قرآن و رقابت‌ها در عرصه تلاوت قرآن، به اداره اوقاف و امور خیریه  ختصاص دارد که این سازمان، اهتمام جدی در این زمینه دارد، ما هم در این حوزه تلاش می‌کنیم و عملا با تجلیل و تقدیر از جایگاه نخبگان قرآنی، همایش سالانه تجلیل از خادمان قرآنی خراسان، این زمینه را برای حمایت از قاریان و فعالان قرآنی مهیا کنیم.

سید سعید سرابی ادامه داد: اما کار اساسی که جریان تدوام بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی است که  در مشهد هم وجود دارد  و سبب افتخارآفرینی در زمینه قرآن می‌شود، این است که از طریق شناسایی و رصد جلسات قرآنی و حمایت‌ها به گسترش آنها کمک کنیم.

وی تاکید کرد: ما در حد محدودی حامی فعالان قرآنی هستیم، باید در این حوزه بیشتر فعالیت کنیم و بهترین کار در این زمینه همین تداوم فعالیت‌های قرآنی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد قاریان قرآن در مشهد بسیار زیاد است، اضافه کرد: ۷۰ نفر عضو جامعه قاریان مشهد هستند، همچنین، حدود ۵۰ قاری بین‌المللی در این شهرستان داریم.

سهم ۶۰ هزار نفری اوقاف در تربیت فعالان قرآنی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: برنامه‌هایی که اوقاف برای قاریان برگزار می‌کند، در چند زمینه‌ محافل قرآنی است که اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان، زمینه برگزاری و شناسایی قاریان را چه در بقاع متبرکه و چه در دیگر محافل فراهم می‌کند تا از ظرفیت و استعداد قاریان استفاده شود.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده ادامه داد: موضوع دیگر، مسابقات قرآنی است که اوقاف پیگیری آن را به‌عهده دارد تا نخبگان قرآنی و استعدادهای برتر شناسایی شوند و نخبه‌پروری قرآنی را انجام می‌دهد تا از آنها تقدیر شود.

وی تاکید کرد: فعالیت قرآنی صرفا قرائت یا حفظ نیست، بلکه ۲۹ رشته قرآنی وجود دارد که فعالان قرآنی با آن مرتبط هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند، مسابقات قرآنی یکی از آنها است که هدایای نفیسی به برگزیدگان اعطا می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه طرح حفظ قرآن کریم، موضوع بعدی ما است، یادآور شد: مربیان قرآن به‌صورت حضوری یا غیرحضوری از جامعه هدف و کسانی که می‌خواهند در حوزه حفظ، فعالیت کنند، حمایت و راهنمایی می‌کنند و مرکز حفظ مجازی قرآن کریم در همین راستا تاسیس شده است که با افراد ارتباط گرفته و این خدمات را به عهده می‌گیرد.

احمدزاده متذکر شد: مقام معظم رهبری فرمودند، در طرح حفظ قرآن، ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم که ما یک میلیون نفر را در سازمان اوقاف عهده‌دار شدیم و سهم ما ۶۰ هزار نفر بود که در ۵ سال گذشته بخش اعظم آن را انجام دادیم، در سال گذشته در آزمون حفظ قرآن کریم بیش ۱۴ هزار نفر شرکت کردند، همچنین، مرکز حفظ مجازی قرآن کریم هم افتتاح شد و کلاس‌های حضوری حفظ قرآن کریم در بقاع متبرکه کار خود را پرقدرت انجام می‌دهند و بدون هیچ ارقام‌سازی در این زمینه فعالیت می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.