قدس انلاین : همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم برگزار شد، در این همایش که با حضور مسوولان استانی و حافظان، فعالان و خادمان قرآنی برگزار شد، رونمایی از اثر خوشنویسی"صبح امید" هاشم طلائیان که به تایید استاد فرشچیان رسیده بود، انجام شد.

همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم برگزار شد/ رونمایی از اثر خوشنویسی"صبح امید"
 همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم، امشب در تالار شورای شهر مشهد مقدس برگزار شد. این مراسم که به مناسبت افتتاح رسمی سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت(ع) برگزار شد، با خوانندگی آئینی ابوالفضل چمنی، قاری و موذن حرم مطهر رضوی آغاز شد و با حضور استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری،شهردار و فرماندار مشهد، رئیس شورای اسلامی مشهد، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین

ایرج خاجوی پدر نقاشی خراسان همراه بود.

این همایش که با تلاوت حمید شاکرنژاد آغاز شد، با رونمایی از اثر "صبح امید" استاد هاشم طلائیان  ادامه یافت. طلائیان با بیان مضمون این اثر خوشنویسی، گفت: این تابلو برداشت من از سوره "والضخا" بوده که پرامیدترین سوره نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) است.

وی با اشاره به شباهت مضمون والضحا به شرایط کنونی امت اسلامی، عنوان کرد: مدتی بود که به پیامبر اسلام وحی نشده بود و مشرکان به ایشان ایراد گرفته بودند، در پی آن سوره والضحا بر ایشان نازل شد و خداوند فرمود: "آنقدر به تو خواهم داد که راضی شوی!" از نظر من اقتباس جالبی با دوره حال ما دارد، امروز هم ما تحت فشار دشمنان هستیم و قطعا روزی برکات فراوان از جانب خداوند خواهیم دید.

خوشنویس توانمند مشهدی با اشاره به امضای تایید استاد فرشچیان بر تابلو صبح امید، افزود: با استاد قرار گذاشته ایم تا موزه‌ای را در مجموعه خیریه فرشتگان به مدیریت خانم طاهره رمضان‌زاده بازگشایی کنیم؛ قصد دارم تمامی آثار خود را که به تایید استاد فرشچیان می‌رسد در راه خیر
به موسسات خیریه این چنینی تقدیم کنم.

پس از تلاوت قرآن توسط حمید شاکرنژاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با گرامیداشت  سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: یاد شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم را زنده می‌داریم و حلول ماه رمضان را تبریک می‌گویم، مشهد قطب فعالیت و هنرهای قرآی بوده و هست حتی پیش از پیروزی انقلاب!

وی مهمترین دلیل اصالت این فعالیت‌ها در مشهد را وجود بارگاه رضوی دانست و بیان داشت: در کنار این مجاورت، حضور اساتید و خادمان رضوی و قرآنی نیز حائز اهمیت است، یکی از این شخصیت ها مقام معظم رهبری هستند؛ مزیت مشهد در عرصه‌های فرهنگی همین ممتازی در فعالیت‌های قرآنی‌ است، می شود این شهر را پایتخت قرآنی جهان اسلام نامید و حرف گزافی نیست.

سرابی با قدردانی از کسانی که  در راستای اعتلای قرآنی مشهد زحمت می‌کشند به تلاش‌های شهردار نیز اشاره کرد و گفت: با زکاوت شهردار و شورای شهر مشهد که درک خوبی از ظرفیت قرآنی مشهد پیدا کرده‌اند، امسال نمایشگاه قرآن و عترت در میدان شهدا برگزار می‌شود؛ میدان شهدا به عنوان کانون جریان‌های اسلامی و تجلی فجر اسلامی است که زلف آن را به قرآن گره زدیم؛ البته چون این تغییر به تازگی اتفاق افتاده، کاستی‌هایی وجود خواهد داشت که باید بر ما ببخشید.

وی در پایان از متراژ 4 هزار و 500 متر مربعی نمایشگاه قرآن و تخصیص 250 غرفه در آن خبر داد و گفت: امسال 500 رویداد جدید فرهنگی در نمایشگاه داریم.

در بخش دیگری از این همایش، استاندار خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان با گرامیداشت یاد همه جوانانی که با تمسک به قرآن توانستند بر استکبار پیروز شوند، گفت: از تمامی کسانی که در طول این سال‌ها برای گسترش فرهنگ قرآنی تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم؛ آرزو دارم که جوانان ما در این چنین فرصت‌های ایجاد شده‌ای با رجوع بیشتر به قرآن بتوانند خود را به الگوی ما از یک انسان قرآنی نزدیک کنند و جامعه را به سوی حیات طیبه ببرند.

وی افزود: امیدوار هستم که نمایشگاه قرآن بتواند موجب استحکام رابطه جوانان با قرآن و جذب مخاطبین هرچه بیشتر به مفاهیم قرآنی شود.

در این قسمت از همایش از خادمان و فعالان قرآنی تقدیر شد، از جمله تقدیر شدگان: سید علی مومنیان، سعید بیژنی، انسیه بذرافشان(مدیر مهدقرآنی و تربیت کودک و نوجوان)، حسین آمنا، سید علی پورحسینی(تولیدکننده پویانمایی‌های قرآنی)،حسن عبدی(تعزیه و مناجات خوان)، علیرضا بهدانی(کاتب قرآن)، حاج حسین علمی( نخبه پرور قرآنی) بودند.

پس از اهداء لوح و تابلوهای تقدیر از خادمان قرآن، شهردار مشهد پشت میکروفون حضور یافت و به بیان دلائل خود برای تغییر مکان نمایشگاه قرآن و عترت پرداخت.

قاسم تقی‌زاده خامسی گفت: انتقال سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت به میدان شهدا خیلی غیرمترقبه بود؛ در سال های گذشته استقبال از نمایشگاه، چندان درخور نبود و فکر کردیم شاید اگر در مرکز شهر برپا شود، بهتر باشد؛ دغدغه دیگر من این بود که نمایشگاه کتاب و قرآن باید همیشگی باشند.
وی افزود: از طرفی می خواستم ارزیابی شود که بازدید از نمایشگاه در مرکز شهر  بهتر خواهد بود یا بیرون از شهر، که امسال در حال بررسی مرکز شهر هستیم.

شهردار مشهد مقدس از حضور قرآن های ویژه‌ای در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: از موزه شخصی یکی از دوستانم دعوت کردم تا قرآن‌های خود را بیاورد به نمایشگاه تا شهروندان ما هم بتوانند این قرآن‌ها را ببینند، قرآن‌هایی که بسیار گران‌قیمت و ارزشمند هستند.
این همایش همزمان با اذان مغرب با مناجات خوانی حسن عبدی به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.