۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 602987

کم‌توجهی به قرآن و عترت؛ چرا؟

سید مصطفی حسینی راد

برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت امسال در شهر مشهد در پایین‌ترین سطح ممکن، در فضایی اندک، غیراستاندارد و نامناسب، در غیاب غرفه‌های پررونق و فعال فرهنگی مذهبی و نبود ناشران بزرگ و کتاب‌های مناسب این حوزه و عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی مذهبی برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها، نشان دهنده دردی کهنه و زخمی عمیق است.

به شهری مانند مشهد مقدس که نزدیک به ۴میلیون جمعیت دارد، پایتخت معنوی ایران است و سالانه نزدیک به ۳۰میلیون زائر را می‌پذیرد و دست بر قضا سال گذشته پایتخت معنوی جهان اسلام هم بوده، نمی‌توان و نباید نگاهی منطقه‌ای و کوچک داشت. این کلانشهر در معادلات فرهنگی، مذهبی کشور نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای دارد و وجود حرم مطهر امام رضا(ع)، شخصیت ویژه‌ای به این شهر داده و البته برخی انتظارها را بالا برده است.

چنین شهری حتماً باید نمایشگاه یا موزه دائمی قرآن و عترت با برنامه‌های متنوع در طول سال داشته باشد و با توجه به آمار بالای شهدایش در دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت(ع) باید بزرگ‌ترین موزه دفاع مقدس و بسیاری از مراکز بزرگ فرهنگی مذهبی از این دست را در این کلانشهر ببینیم که نمی‌بینیم! دریغ و درد که پایتخت معنوی ایران و جهان اسلام همواره در بحث جذب بودجه‌های فرهنگی مشکل داشته و به همین دلیل آن گونه که سزاوار آن است از جلوه‌های فرهنگی مذهبی و برنامه‌ها و فضاهای این‌چنینی برخوردار نیست.

برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت امسال در شهر مشهد در پایین‌ترین سطح ممکن، در فضایی اندک، غیراستاندارد و نامناسب، در غیاب غرفه‌های پررونق و فعال فرهنگی مذهبی و نبود ناشران بزرگ و کتاب‌های مناسب این حوزه و عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی مذهبی برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها، نشان دهنده دردی کهنه و زخمی عمیق است.

براستی چرا باید در شهری مانند مشهد مقدس که خاستگاه بزرگ‌ترین قاریان قرآن کشور و حریم امام هشتم و عترت پیامبر اکرم(ص) است، نمایشگاه قرآن و عترت، سال به سال کم‌فروغ‌تر برگزار شود؟ آیا اصلاً می‌توان فاصله‌ای بین این نمایشگاه ضعیف و نحیف با نمایشگاه قرآن و عترت در تهران تصور کرد؟

مشکل کجاست؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل آن در استان خراسان رضوی؟ شهرداری؟ استانداری؟ شوراهای هماهنگی تبلیغات و مناسبت‌های اسلامی؟ نبود بودجه؟ نبود انگیزه؟ نبود خلاقیت و نوآوری؟ مهم نبودن بحث قرآن و عترت برای مسئولان مربوط؟ روزمرگی برخی مسئولان و کارهای رفع تکلیفی؟ براستی مشکل کجاست؟

چرا ما باور نداریم که قرآن کریم بالاترین ظرفیت‌های فرهنگی را دارد و می‌تواند بهترین منبع تغذیه دینی و فرهنگی برای شهر ما و کشور ما و مردم‌مان باشد؟ آنچه مورد نیاز است البته که اعتقاد راسخ به این ظرفیت، تلاش و مجاهدت در کنار خلاقیت و نوآوری است.

تا زمانی که بیشترین خلاقیت ما برای جذب مردم به نمایشگاه قرآن و عترت دعوت از یکی دو چهره و مجری تلویزیونی باشد، مطمئن باشید که ره به جایی نمی‌بریم.

چنین نمایشگاهی نیاز به یک دبیرخانه دائمی پرجنب و جوش و برنامه‌ریزی دقیق از مدت‌ها قبل از برگزاری و فرارسیدن ماه رمضان دارد. محیط و فضای وسیع نمایشگاه بین‌المللی مشهد که در سال‌های گذشته با رونق بیشتری شاهد برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت بوده است، دست برگزار کنندگان را برای برپا کردن نمایشگاهی در خور قرآن و عترت، بازتر می‌گذارد. مسائلی مانند رفت و آمد مردم به نمایشگاه، براحتی و با کمی برنامه‌ریزی قابل حل است.

آنچه مهم است این است که مسئولان محترم، خود را در برابر قرآن مسئول بدانند و به این مهم توجه کنند که در زمانه غلبه امواج سهمگین ماهواره‌ها و سلطه بی‌حد و حصر پیام رسان‌ها و فضای مجازی، هیچ پناهگاهی امن‌تر از قرآن و عترت برای نوجوانان و جوانانمان پیدا نمی‌کنیم! پس باید برای آن همت، هزینه و برنامه‌ریزی کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.