قدس انلاین: رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌رضوی گفت: کارگروه ویژه شهرستان‌ها در انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود.

کارگروه ویژه شهرستان‌ها در انجمن هنرهای نمایشی خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود

آرش خیرآبادی به‌عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی انتخاب شد.

خیرآبادی سابقه‌ فعالیت‌های مطبوعاتی، تدریس و نگارش آثار متعددی به عنوان نویسنده، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر را در کارنامه‌ خود دارد. به این بهانه، با رئیس جدید انجمن هنرهای نمایشی گفت‌وگو کردیم تا در رابطه با برنامه‌ها و رویکردهایش در انجمن بگوید.

: رویکردهای شما در ریاست انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی براساس چه اولویت‌هایی است؟

خیرآبادی: قوانین نظارتی، آموزش تئاتر، اجرای تئاتر در شهرستان‌های خراسان رضوی و اقتصاد تئاتر، چهار محوری هستند که بدنه این هنر بر پایه آن‌ها بنا می‌شود. ما در دومین نشست انجمن، در هر شاخه، سرفصل‌هایی را مشخص کردیم که با برنامه‌ها و هدف‌های مشخص به اجرا کردن آن‌ها خواهیم پرداخت.

: انجمن هنرهای نمایشی برای حمایت از ورود رشته هنرهای نمایشی به دانشگاه‌های استان چه برنامه‌ای دارد؟

خیرآبادی: تئاتر خراسان یکی از قطب‌های مهم تئاتر کشور است که هنرمندان آن توانسته‌اند جوایز و افتخارات بسیاری در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی کسب کنند. رشد و رونق هرچه بیشتر این هنر، نیازمند تغییرات مهمی از جمله تدریس هدفمند این رشته در دانشگاه‌های استان است.

در حال حاضر رشته تحصیلی «هنرهای نمایشی» با گرایش‌های سینما، تئاتر و ... در دانشگاه‌های استان تدریس نمی‌شود و برای تغییر این شرایط، لازم است که هنرمندان این رشته تحصیلی را مطالبه کنند تا انجمن هنرهای نمایشی بتواند از این‌ جریان مطالبه‌گر مدنی حمایت کند و با پیگیری‌های قانونی لازم در وزارت علوم، امکان ورود این رشته به دانشگاه‌های استان را مسیر کند. در مراکز آزاد آموزشی استان نیز نگاه آکادمیکی به تئاتر وجود دارد و در اکثر این کلاس‌ها، سرفصل‌های تئوری مشخص شده در مقطع کارشناسی رشته تئاتر تدریس می‌شود.

: برای پیگیری مستقیم مشکلات موجود و مرتبط با هنرهای نمایشی در شهرستان‌ها، چه طرح‌هایی ارائه کرده‌اید؟

خیرآبادی: در بحث مشکلات تئاتر در شهرستان‌ها، سه محور قوانین، اقتصاد و آموزش وجود دارد که هنرمندان در آنها با مشکلات متعددی از جمله واگذاری سالن‌های تئاتر شهرستان‌ها به بخش خصوصی، آموزش ضعیف و از رده خارج شدن انجمن‌های هنری مواجه هستند.

انجمن برای پیگیری این مشکلات، تشکیل کارگروه ویژه شهرستان‌ها را پیش‌بینی کرده تا در هر شهرستان، با سه نماینده برای پیگیری امور اقتصادی، آموزشی و اداری در تعامل و  ارتباط مستقیم باشد. این طرح، از جمله برنامه‌های زیرساختی مهمی است که در دراز مدت نتیجه خواهد داد البته انجمن در این رابطه هدف گذاری‌های کوتاه مدت نیز کرده است که از جمله آن‌ها می‌‎توان به دعوت کردن از گروه‌های تئاتر هر شهرستان برای اجرا در مشهد یا سایر شهرستان‌ها و بالا بردن سطح کیفیت آموزش تئاتر و افزایش آگاهی هنرجویان در شهرستان‌ها اشاره کرد.

: بحران اصلی اقتصاد تئاتر چیست و برای احیای آن باید از چه ظرفیت‌هایی استفاده کرد؟

خیرآبادی: بزرگترین مشکل اقتصاد تئاتر، فقیر بودن بدنه‌ تئاتر و وضعیت اقتصادی نامساعد مردم است. انجمن هنرهای نمایشی خرسان رضوی برای بهبود این شرایط، باید فصل مشترک بدنه تئاتر با صاحبان سرمایه باشد و با استفاده از دانش کارشناسان اقتصادی، ظرفیت‌های موجود را در این زمینه شناسایی کند.

انجمن در بحث اقتصاد تئاتر و تبلیغات، با اداره‌ها و نهادهایی از جمله آستان قدس رضوی، شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد وارد تعامل و گفت‌وگو خواهد شد. همچنین در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، باید سرمایه گذارها را با ارائه کارهای فاخر گروه‌های موفق برای سرمایه‌گذاری در تولید کارها متقاعد کنیم ضمن آن که می‌توانیم از ظرفیت این بخش برای ساخت تماشاخانه‌ها در مناطق مختلف شهر به ویژه مناطق کم برخوردار استفاده کنیم.

: با توجه به صحبت‌های اخیر اهالی تئاتر و مسئولان، آیا سالن‌های تئاتر شهر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد؟ چه برنامه‌ای برای شناسایی تماشاخانه‌های خصوصی و همکاری با این بخش دارید؟

خیرآبادی: پلاتوی بهار و سالن تئاتر شهر واقع در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) دو تماشاخانه دولتی هستند که زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی و با نظارت اداره فرهنگ و ارشاد ‌اداره می‌شوند که مدتی پیش، بحث واگذاری این دو سالن به بخش خصوصی مطرح شد. اگر این دو سالن از انجمن گرفته شود، شریان اقتصادی انجمن هنرهای نمایشی برای فعالیت بسته خواهد شد و انجمن با این اتفاق به شدت مخالفت خواهد کرد. در رابطه با تماشاخانه های خصوصی نیز، انجمن برای شناسایی و استفاده از ظرفیت تماشاخانه‌های خصوصی در سطح شهر برنامه‌هایی ارائه خواهد کرد.

: انجمن برای شکل‌گیری تعاملی جدید با حوزه هنری و استفاده از ظرفیت تماشاخانه اشراق چه رویکردی دارد؟

خیرآبادی: تماشاخانه اشراق یکی از پلاتوهایی است که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شود. در دوره ریاست فعلی حوزه هنری استان، شیوه نامه‌ای جدید برای استفاده از این سالن تنظیم شده است که با توجه به آن، تنها نمایش‌هایی با محوریت‌ داستان‌های شاهنامه، نمایشنامه‌های قرآنی، درام‌هایی با موضوعات  مدافعان حرم، دفاع مقدس و... در اشراق اجرا می‌شوند. انجمن برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت این سالن بر اساس شیوه نامه‌ی جدید و برگزاری مجدد کلاس‌های آموزشی حوزه هنری، به زودی با سازمان تبلیغات اسلامی وارد تعامل و گفت و گو خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.