قدس انلاین : اعلام وجود فساد گسترده در شبکه خرید گندم تضمینی واکنش مدیرعامل شرکت غله منطقه ۵ کشور را به دنبال داشت.

واکنش ها به وجود فساد گسترده در شبکه خرید گندم خراسان رضوی

 همین چند روز پیش بود که نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی از تخلفات گسترده در خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران و تحویل گندم خریداری شده به سیلوها خبر داده بود. 

رمضانعلی سبحانی فر مدعی شده بود دلالان گندم از ارتباطاتی که با بخشی از بدنه سازمان غله کشور دارند گندم را از گندم‌کاران خریداری می‌کنند اما به جای تحویل گندم خریداری شده به سیلوهای دولتی، آن را در انبارها و محوطه‌های بدون سقف و روز باز به صورت کاملا غیراستاندارد و غیربهداشتی نگهداری می‌کنند و با خیس کردن گندم در انبارهای رو باز هزاران تن بر وزن گندم خریداری شده اضافه می‌کنند و گندم آب خورده را با هماهنگی شبکه مافیایی خود در بدنه سازمان غله کشور، تحویل سیلوهای دولتی که باز نیروهای همین شبکه در آنجا مسؤولیت دارند، می‌دهند و پول هنگفتی را عاید شبکه مافیایی خود می‌کنند.

وی همچنین مدعی شده بود شبکه مافیایی غله، حجم گندم خیس شده را در گزارشهای خود چندین برابر گزارش می‌کنند و به اسم «گندم فاسد شده» از سیستم گندم خریداری شده دولتی خارج می‌کنند و بدین ترتیب زمینه «مفقود شدن» آن را به وجود می‌آورند و از این راه نیز صدها میلیون تومان سودجویی می‌کنند.

ادعای نماینده سبزوار تکذیب می شود

در همین رابطه مدیر شرکت بازرگانی منطقه ۵ کشور ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد:براساس پیش بینی های صورت گرفته در خصوص میزان تولید در سال جاری و خرید از مزارع و کشاورزان از مجموع ۳۳۰ هزار تن گندم پیش بینی شده برای سال جاری تاکنون بالغ بر ۳۱۰ هزار تن از کشاورزان استان خریداری و در مراکز خرید و با رعایت تمام استانداردهای لازم ضمن نظارت و ثبت اطلاعات در زمان ورود و خروج از مرکز به سمت مراکز ذخیره سازی انتقال داده شده اند.

حمید رضا نوری افزود: در سال جاری با استفاده از سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی که اطلاعات کشاورزان و سطح زیر کشت و پیش بینی تولید در آن ثبت شده است با اتصال به سامانه خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و با توجه به حضور عوامل تشخیص و  ذیحساب و ناظر و کارشناسان کنترل کیفی تمام مراحل تحت نظارت کامل انجام شده است.

مدیر شرکت بازرگانی منطقه پنج ادامه داد:بنابراین ادعاهای مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مبنی بر وجود فساد برنامه ریزی شده  در شبکه خرید تضمینی گندم براساس فرایندی که ذکر شد وجود ندارد و و این ادعا مورد تایید این شرکت نیست.

نوری تاکید کرد:تمامی کارشناسان از نیروهای تایید شده دولتی و تحت نظر شرکت ازنیروهای شرکت غله منطقه پنج استان هستند و نباید مورد اینگونه قضاوت های غیر منصفانه قرار داده شوند.

وی گفت: هر گونه حمل و جابه جایی گندم در استان در شبکه خرید تضمینی گندم تحت نظارت بوده و آخرین وضعیت گندم در زمان تحویل باوضعیت گندم در زمان خروج از مرکز به سمت مراکز و سیلوهای دولتی و بخش خصوصی ثبت اطلاعات می شود و نظارت کافی بر این روند وجود دارد.

مدیر شرکت بازرگانی منطقه پنج کشور اضافه کرد:با تلاش های صورت گرفته در امر نظارت تاکنون موردی از فقدان گندم در هیچ مرکز اعلام نشده است.

مدیر بازرگانی منطقه پنج ادامه داد: راه اندازی هر مرکز خرید در استان تابع قوانین و مقررات و استاندارد های لازم است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران همه ساله بازبینی می شودو باید با رعایت حقوق حقه دولت، بیت المال و استانداردهای فنی، بازرگانی و بهداشتی همراه باشد.

وی تصریح کرد: در سال جاری براساس مصوبه کمیسیون خرید تضمینی گندم حداقل فاصله مراکز خرید در استان با توجه به پراکندگی مزارع و پراکنش تولید ۳۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است که این مهم ضمن رعایت حقوق کشاورزان که بتوانند تولید خود را در نزدیکترین مرکز خرید تحویل دهند و باید آن مرکز نیز از سلامت لازم و تایید دستگاههای نظارتی برای حفظ دسترنج گندمکاران برخورداد باشد باید رعایت شود.

نوری تاکید کرد: شرکت از آمادگی کامل برای برخورد با تخلفات احتمالی برخوردار است و در صورتی که تخلفی اتفاق افتاده است حتما موضوع را با ارائه مستندات و گزارش کتبی به شرکت اعلام تا بررسی های لازم صورت گرفته و اقدامات قانونی لازم انجام شود. 

حال باید منتظر بود و دید طی روزهای آینده که اسناد و مدارک از سوی طرفین برای اثبات ادعاهای صورت گرفته به رسانه ها داده خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.