قدس انلاین : خطیب حرم مطهر رضوی گفت: امام رضا(ع)، در دوران زندگانی خویش پرچمدار تشریح و تبیین مفاهیم عمیق ولایت بوده و هستند.

امام رضا(ع) پرچمدار تشریح و تبیین مفاهیم عمیق ولایت بودند

به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه شکوه رضوان  که در صحن جامع رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه به برکت حضور امام رضا(ع) در ایران نشر مبانی ولایی فراهم شد، اظهار داشت: امام رضا(ع) بیشترین مطالب مربوط به ولایت و ولایت‌مداری را بیان کردند و در این راه زحمات زیادی را هم متحمل شدند. ایشان به شیوه‎های مختلف و بیان‎های متعدد ابعاد مختلف ولایت را به مردم ابلاغ کردند.

وی ادامه داد: وقتی مأمون خواست بر امام رضا(ع) منت بگذارد که من تو را ولیعهد کردیم و جایگاه دادم، امام(ع) به او فرمود: «فکر نکن که تو مرا بین مردم محبوب کردی من اگر در مدینه بر مرکب خود می‎نشستم و سخنی می‎گفتم در قلوب شرق و غرب عالم نفوذ می‎کرد».

این استاد حوزه افزود: برخی به هارون‌الرشید می‎گفتند که امام رضا(ع) برای حکومت تو خطرآفرین است چرا او را به قتل نمی‎رسانی؟ هارون الرشید ملعون هم جواب می‎داد که «من یک‎بار پدر ایشان را به قتل رساندم برایم کفایت می‎کند»، این جواب هارون به خاطر این بود که پس از شهادت امام کاظم(ع) دستگاه حکومتش خیلی متزلزل شد.

وی افزود: حکومت هارون‎الرشید خیلی اقتدار داشت ولی پس از شهادت امام کاظم(ع) دیگر جرأت نداشت به امام رضا(ع) زورگویی کند، همین امر سبب شد که امام رضا(ع) کمی راحت‎تر تبلیغ کند، لذا بعد از هلاکت هارون الرشید، مامون هم می‎ترسید امام رضا(ع) را به شهادت برساند و به همین علت به زور امام را از مدینه به خراسان آورد تا بیشتر ایشان را تحت کنترل قرار دهد.

پناهیان ادامه داد: ماموران مأمون سعی‌کردند امام رضا (ع) را از مسیرهایی عبور دهند که کمتر شیعیان، ایشان را ملاقات کنند، وقتی امام رضا(ع) را از نیشابور عبور دادند تمام علما جمع شدند تا با حضرت ملاقات کنند، آنان به امام فرمودند که حدیثی بفرمایید ایشان هم فرمود: «لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» امام در ادامه راه فرمودند «بشروطها و انا من شروطها» این اقدام شجاعانه امام رضا(ع) در بین علمای اهل تسنن بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: این سخن امام رضا (ع) بسیار کوبنده بود، امام در جایی این حدیث را بیان کردند که از شیعیان کسی حضور نداشت اما بیشتر از خطبه غدیر در بین مردم رواج یافت. امام رضا(ع) با همین رفتار خویش فرهنگ ولایت را در ایران جا انداخت تا جایی که هم‌اکنون این همه عاشق از سراسر دنیا به زیارت ایشان آمده‎اند، حتی با این مشکلات اقتصادی آمار وقف و نذر حرم بالاتر رفته است.

وی ادامه داد: هارون الرشید و مأمون به خوبی می‎دانستند که علیه امام رضا (ع) نمی‎توانند کاری کنند، چون امام در قلوب مومنان نفوذ کرده بودند. امام هم در این برهه مبحث ولایت را برای مردم تشریح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.