قدس آنلاین: با حضور معاون رییس جمهور و کشور از محیط بانان برگزیده کشوری تجلیل شد.

از محیط بانان برگزیده کشوری تجلیل شد/ استاندار: خراسان رضوی ازمعضلات زیست محیطی مصون نمانده است

 رشیدیان استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت:به منظور رفع مشکلات زیست محیطی ناشی از رشد بی رویه جمعییت باید برنامه هایی برای پاسداری از محیط زیست مد نظر قرار گیرد.

به گزارش قدس آنلاین، وی افزود:امروز دیگر اغلب مسایل و مشکلات و تنگناه های زیست محیطی، دیگر به عنوان یک موضوع محلی و یا حتی ملی به شمار نمی آیند و وابستگی متقابل و غیر قابل تفکیک محیط زیست با مباحث کلان انسانی چون اقتصاد، فرهنگ، توسعه و سیاست تشدید شده است.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در واقع امر هرمشکل زیست محیطی در هر اندازه و حتی محدود در داخل مرزهای قراردادی یک کشور مشکلی برای کل جهان و بشر بشمار می آید و در این شرایط نظام اقتصادی دنیا هم مسیری را طی می نماید که از نظر زیست محیطی ناپایدار و از لحاظ اجتماعی هم ناعادلانه است.

علیرضا رشیدیان گفت:رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی و حفظ محیط زیست، از عوامل سه گانه به صورت توأمان زمینه ساز توسعه پایداراست ضمن آنکه در دنیای امروز هیچ تصمیم اقتصادی نیست که بر محیط زیست اثرگذار نباشد و هیچ تحول زیست محیطی نداریم که اثر اقتصادی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به توسعه پایدار باید به اقتصاد متکی بر سوختهای فسیلی، استفاده بی حد و حصر از منابع ملی و طبیعی، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی و فرهنگ مصرف گرایی پشت کرده واز منابع انرژی تجدیدپذیر، بازیافت مواد، سازگار نمودن تولید با محیط زیست، باز چرخانی آب و مانند آن روی آورد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به سند چشم انداز که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده تصریح کرد: در موضوع ویژگی های جامعه ایرانی به صراحت به بهره مندی از محیط زیست مطلوب اشاره شده است و باید به گونه ای عمل کنیم این محیط و منابع طبیعی برای این نسل و آیندگان به خوبی حفظ شود.

علیرضا رشیدیان با بیان اینکه گسترش اقتصاد سبز که موضوع بند ۸ سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری است امروز به عنوان رویکردی مهم برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار مطرح است گفت: این رویکرد می تواند برای رویارویی با چالش های کنونی فرا روی جامعه جهانی استفاده شود.

وی از جمله برنامه های اجرایی دولت دوازدهم در راستای پیشبرد اقتصاد سبز را حمایت از تولید انرژی های تجدیدپذیر، تدوین نظام جامع مدیریت پسماند، حمایت از تولید محصولات ارگانیک کشاورزی، اجرای برنامه‌های ملی تدوین‌شده برای مقابله با تغییر اقلیم و کاهش گازهای گلخانه، حمایت از گردشگری محیط زیستی و رعایت استانداردهای حفظ محیط زیست و حمایت از فناوری های نوین سازگار با محیط زیست عنوان کرد.

استاندار خراسان ضوی با اشاره به شرایط خراسان رضوی با جمعیتی بالغ بر ۶ میلیون نفر و سهم ۱۱ درصد از صنعت کشور، ۸ درصد ظرفیت های معدنی، ۶ درصد از ارزش افزوده صنعتی و ۱۳ درصد از تولیدات کشاورزی کشور تصریح کرد: این خطه هم ازمعضلات زیست محیطی مصون نمانده است.
 
علیرضا رشیدیان گفت: در خراسان رضوی مناطق چهارگانه محیط زیست که بالغ بر ۲۰ درصد مساحت خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است، جزء مواهب طبیعی و یا انفال و یا به زبان اقتصادی، کالای عمومی محسوب می شود هر چند در ظاهر بدون قیمت و بدون مالک می باشد اما ارزش اقتصادی و زیست محیطی آنها بسیار بالا می باشد.

وی تنوع ژنتیکی موجود در مناطق چهارگانه از پارکهای ملی، آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده تا پناه گاه حیات وحش را دست مایه بسیار ارزشمندی برای دانش بیوتکنولوژی که نیاز بزرگ امروز و آینده کشور است را بسیار مهم خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.