قدس آنلاین:مدیرعامل‌ آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در هر دهه میزان بارندگی ۴ درصد کاهش داشته است.

میزان بارندگی در هر دهه ۴ درصد کاهش داشته است

به گزارش قدس آنلاین محمد علایی در همایش ملی چالش‌های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت در مجتمع سپید که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: مساحت سه استان‌خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان ۴۵۲ هزار کیلومتر است که سهم ۲۷ درصد مساحت کشور را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت این ۳ استان حدود ۱۰ میلیون نفر بوده که ۱۲ درصد جمعیت کشور را از آن خود کرده است، خاطرنشان کرد: در هر دهه میزان بارندگی ۴ درصد و روان‌آب‌ها ۱۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به وضعیت روستاهای محور شرقی کشور تاکید کرد: تاکنون آبرسانی سیار به ۲۱۶۸ روستا صورت گرفته است، همچنین ۲۴ درصد روستاهای تخلیه شده کشور بین سال‌های ۹۰ تا ۹۵ در محور شرقی رخ داده که شامل ۳۷۴ روستا از ۱۵۴۳ روستا می‌شود. علاوه بر این تخلیه یک سوم از روستاهای استان سیستان و بلوچستان با ۲۸۰۰ روستا و تخلیه نیمی از روستاهای استان‌های خراسان رضوی و جنوبی با ۵۸۸۰ روستا صورت گرفته است.

علایی در خصوص طرح انتقال آب شرب، صنعت و خدمات از دریای عمان تصریح کرد: این طرح شامل جانمایی تاسیسات آبگیری از دریای عمان و شیرین‌سازی آب دریا و تملک زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار برای ساخت تاسیسات لازم، انتخاب مسیر گزینه برتر خط انتقال با ظرفیت ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال با قطر ۲۲۲۰ میلی‌متر، برگزاری فراخوان برای انتخاب سرمایه‌گذاران و مجریان طرح و تشکیل مجمع موسسین شرکت تابش و آغاز مطالعات طرح و گرفتن ردیف اعتباری ملی برای انجام مطالعات جامع و کامل طرح می‌شود.

در ادامه این مراسم محمد مقدوری معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش با بیان اینکه در حال حاضر کمبود منابع آبی مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل در شرق کشوربه شمار می رود، تصریح کرد: بررسی و به کارگیری راهکارهای مقابله با کمبود آب در شرق کشور با توجه به روند خشکسالی در این خطه امروز بیش از هر زمانی ضروری است. وی ادامه داد: امید است در این همایش ملی که با حضور مسئولان حوزه آب و کارشناسان مرتبط ۳ استان برگزار شده چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.