قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: تب‌های خونریزی دهنده ویروسی یکی از قسمت‌های مهم در دسته بیماری‌های نوپدید و بازپدید در صحنه مراقبت بیماری‌های واگیراست که تب کریمه کنگو بر اساس قرائن و شواهد از بیماری‌های بومی است که از دیرباز در کشور ما وجود داشته است که مهمترین رکن، پیشگیری از انتشار چنین بیماری‌هایی و شناسایی و درمان به موقع مبتلایان بوده است.

هیچ گونه موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در مشهد گزارش نشده است

تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگویک بیماری تبدار حاد است که توسط کنه منتقل میشود و در آفریقا، آسیا و شرق اروپا وجود دارد. گرچه بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و طغیانهای محدود ناگهانی این بیماری در انسان نیز مشاهده میشود.

در مناطق وسیعی از کشور ما در محیطهای دامی عموماً این کنه مشاهده میشود، عفونت در انسان پس از گزش توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد میشود و ویروس CCHF ممکن است طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی را آلوده کند اما اکثر دیگر پرندگان نسبت به عفونت مقاوم هستند. ویروس در حیوانات نشخوار کننده اهلی مثل گاو، گوسفند و بز به مدت یک هفته پس از آلودگی و عفونت باقی میماند.

در پی انتشار خبری مبنی بر یک قربانی در اثر ابتلا به تب کریمه گنگو در استان خراسان دکتر محمد رشتی باف معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی ضمن رد این خبر گفت: تا کنون هیچ مورد فوتی در اثر بروز تب کریمه کنگو در خراسان گزارش نشده است و اگر قربانی هم بوده مربوط به استان های دیگر است.

وی در خصوص راه های جلوگیری از این ییماری در این هوای گرم گفت: توصیه من به همه همشهریان و هم استانی ها این است که از خرید گوشت از مراکز غیر مجاز و کشتار دام در مراکز غیر مجاز جدا خود داری کنند و گوشت را از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی تهیه کنند و سعی شود قبل از مصرف گوشت در دمای فریزر به ۲۰ تا ۲۴ ساعت نگهداری و پس از آن مصرف کنند.

رشتی باف افزود: از آن جایی که قصابان و دامداران بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند لذا تمام کسانی که به هر شکل با دام در ارتباط هستند در کشتارگاهها نیز باید مقررات و ایمنی لازم را رعایت کنند و چنانچه علائمی مثل تب و بیحالی، خستگی و کوفتگی و جوشهای ریز در بدن خود مشاهده میکنند بلافاصله به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه تا اقدامات لازم برای آنها صورت گیرد چراکه این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود منجر به کاهش مرگومیر میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.