۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 615992

یک روان شناس گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های دوران جوانی، بروز تغییرات فکری است.

روش های برقراری ارتباط موثر با نوجوانان

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، افسانه رحمانی روان شناس گفت: اغلب افراد با تغییرات نسبی که در سنین نوجوانی رخ می دهد آشنا هستند؛ نوسان خلق، تحریک پذیری، عواطف افراطی، طفره رفتن، عصبانیت و رفتار نسنجیده از جمله ویژگی دوران نوجوانی است.

وی با بیان اینکه در واقع یکی از مهم ترین ویژگی های دوران جوانی، بروز تغییرات فکری است، گفت: بسیاری از این تغییرات در خانواده ها، زمینه ساز ناسازگاری نوجوان با اعضای خانواده به ویژه والدین است.

رحمانی افزود: در این دوران، اغلب  جوانان درباره ناکافی بودن آزادی های فردی بحث می کنند و آن را عمده ترین دلیل بی عدالتی می دانند.

وی دوران نوجوانی را، دوران هویت شناسی، رشد و تکامل جسمی، فکری، عاطفی و اجتماعی دانست و گفت: ورود به این دوره، نوجوان  را با مشکلات فراوانی مواجه می کند. اختلاف  بین نسل ها و به تبع آن تفاوت در عقاید هر نسل با نسل قبل و بعد خود، زمینه ساز بروز بسیاری از ناسازگاری هاست.

این روان شناس عنوان کرد: نوجوان  باید به ارزش ها و قوانین خانوادگی خود احترام بگذارند و در مقابل این احترام باید تشویق هایی را برای او در نظر گرفت و درباره مشکل به وجود آمده گفت و گو کرد، اما این گفت و گو نباید به مشاجره و پرخاشگری منجر شود.

بیشتر بخوانید: چگونه با فرزند نوجوانمان ارتباط موثرتری برقرار کنیم؟ 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نوجوانان از این موضوع شاکی هستند که والدین به حرف آن ها گوش نمی کنند، ادامه داد: زمانی که  نوجوان حوصله و وقت کافی دارد، با او صحبت کنید.

رحمانی در نهایت تشریح کرد: باید برای نظر نوجوان احترام قائل شوید و در برخی موضوعات نظر فرزندان را بپرسید و اگر منطقی با خواسته و نظر شما مخالفت کرد، نظر او را بپذیرید و خشمگین نشوید، چرا که درست در این مرحله فرزند نوجوانان مهارت نه گفتن و مدیریت خشم را  یاد می گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.