رییس خانه معدن خراسان رضوی گفت: منفی‌ترین نگاهی که به معدن وجود داشته، در بخش زیست‌ محیطی است.

منفی‌ترین نگاه به معدن در حوزه محیط زیست است/ توسعه بخش اکتشاف معادن استان

به گزارش قدس انلاین ، مرتضی کرامت ، در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر توانمندی و تکنولوژی استان در حوزه معدن اظهار کرد: فضای تحریم‌ها بر تمام فعالیت‌های حوزه‌های کشور تاثیر خواهد داشت که این تاثیرات در حوزه معدن نیز تاثیر خود را به جای خواهد گذاشت. در واقع در زمانی که فرصتی تحت عنوان برجام وجود داشت، در حوزه معدن به اندازه کافی از آن بهره نبردیم.
 
وی ادامه داد: از طرفی نمی‌توان گفت که چون آمریکا از برجام خارج شده، ما دچار خلائی خواهیم شد. از طرفی در همین دوران بسیاری از سرمایه‌گذاران ملی و استانی به سمت حوزه معدن جذب نشدند، البته شاهد تعدادی سرمایه‌گذاری‌هایی در این عرصه بودیم اما آن‌طور که انتظار می‌رفت، نبود.
 
رییس خانه معدن خراسان رضوی تصریح کرد: برخی از اقلام مانند فولاد و برخی از مراودات مالی و مسائل بیمه‌ای در جهت صادرات در تحریم‌ها ذکر شده به طوری که تاثیر غیرمستقیم خود را بر حوزه معدن ما خواهند داشت که در حقیقت از مشکلات در این بخش به شمار می‌رود.
 
تبدیل تهدید به فرصت

کرامت عنوان کرد: اما از طرفی دیگر تحریم‌ها فرصت خوبی را برای ما فراهم خواهد کرد به طوری که در گذشته نیز در راستای مقاوم سازی اقتصاد کشور پیگیری‌هایی شده است. تامین بخش عمده مواد اولیه مجموعه صنعتی به عهده معدن و صنایع معدنی قرار داشته و در حال حاضر این امر جدی گرفته شده به طوری که توسعه فرآوری‌های فولاد در استان صورت گرفته است و در این راستا توانمند شده‌ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بایستی ما را ترغیب کند تا فعالیت خود را در این حوزه افزایش دهیم این در حالیست که اگر ما در حوزه معدن دچار مشکلاتی شویم چون ما به عنوان صنایع بالادستی محسوب می‌شویم، سایر صنایع نیز دچار مشکل می شود به طوری که در تحریم های گذشته از این ناحیه آسیب‌هایی را متحمل شدیم.
 
رییس خانه معدن خراسان رضوی اظهار کرد: در نتیجه بخش خصوصی و دولت باید تمرکز ویژه‌ای بر این حوزه داشته باشد؛ در حوزه معدن عمدتا صنایع کوچک و متوسط فعالیت دارند. خروج آمریکا از برجام و فشاری که بر شرکت‌های بزرگ خارجی که بیشتر سرمایه‌گذاری خود را در آمریکا انجام داده بودند، وارد شد که در نهایت فرصتی مناسب را برای ما فراهم کرده است.
 
دعوت از صنایع کوچک و متوسط خارجی به کشور

کرامت ادامه داد: ما نیازمند دعوت و فراهم کردن شرایطی مناسب برای شرکت‌های صنایع کوچک و متوسط خارجی به کشور در جهت سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی و فعالیت صنعتی و معدنی هستیم. کشور از لحاظ معدنی غنی بوده و بالغ بر ۹۰ درصد مجموعه های ما صنایع کوچک و متوسط هستند. در نتیجه بهترین نقطه برای ایجاد این مراوده، حفظ و گسترش حضور سرمایه‌گذاران و فعالان خارجی در این عرصه است. نهایت می‌توان این تهدید را به یک فرصت مناسب تبدیل کرد.
 
وی عنوان کرد: سیاست‌های دولت برای توسعه معادن در این راستا صورت گرفته است اما این اقدامات در سطح مورد انتظار نبوده است. در دولت‌های پیشین تاکنون ما معدن‌داران علاوه بر سایر فعالان اقتصادی با پرداخت یکسری از عوارض و مالیات‌هایی مواجه هستیم یعنی مازاد حقوق دولتی و مالیاتی که پرداخت می‌کنیم، حق الارض و بسیاری از تکالیفی که برای ما مشخص شده را پرداخت می نماییم اما با این حال حقوق ما بسیار کمتر از سایرین فعالان در عرصه‌های دیگر است.

رییس خانه معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه حقوق فعالان در حوزه معدن کمتر از سایر فعالان در حوزه‌های مختلف است، تصریح کرد: بخش معدن از سیاست‌های رونق بخشی به اقتصاد کمترین سهم را داشته است به طوری که سهم حوزه معدن از اعتبار رونق بخشی به اقتصاد در استان نزدیک به صفر بوده است.
 
صنایع معدن و معدن از هم جدا نیستند

کرامت عنوان کرد: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توجه بیشتری به حوزه معدن داشته که شاهد اتفاقات خوبی در این راستا هستیم. البته این تمرکز بیشتر در حوزه صنایع معدنی قرار گرفته و دارای اهمیت بسیاری است چرا که صنایع معدنی بخشی از معدن به شمار می رود. در حقیقت اینکه صنایع معدنی را از معدن جدا کرده و معدن را بخش کوچکی از اقتصاد کشور بشماریم، امر درستی نیست.
 
وی تصریح کرد: مساله معدن، مساله حائز اهمیتی است؛ یکی از محدودیت‌های معدن، محدودیت منابع مالی است و از دیگر محدودیت‌ها می‌توان به قدیمی بودن تکنولوژی‌ها اشاره کرد. یک نگاه اشتباهی که بر اقتصاد کشور حاکم بوده این است که دولت به مجموعه‌های بزرگ توجه می‌کند در حالی که این قضیه با منطق و تجربیات جهان اقتصاد در تناقض است و مطابقت ندارد.
 
رییس خانه معدن خراسان رضوی افزود: در حقیقت نگاه نادرستی که در دولت شکل گرفته این است که تنها به صنایع بزرگ توجه شده و به صنایع کوچک و متوسط توجه کمتری شده به طوری که برخی از این صنایع در حال کمرنگ شدن هستند. در نهایت با توجه به شرایط فعلی، این نگاه نتیجه‌بخش نخواهد بود، این درحالی است که سهم بسیاری از اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته در دست صنایع کوچک و متوسط است.
 
آیا مشکلات زیست محیطی معدن منجر به تعطیلی آنها می‌شود؟

کرامت بیان کرد: یکی از ایراداتی در این حوزه وجود داشته این است که به ما فعالان در این عرصه به عنوان یک تولیدکننده نگاه نمی‌شود؛ این نگاه در مردم و دولت نیز وجود دارد و در نتیجه منفی‌ترین نگاهی که به معدن وجود داشته، در بخش زیست‌ محیطی است، به عنوان‌مثال معادن در جنوب شهر مشهد به علت مسائل زیست محیطی و آلودگی تعطیل شده‌اند. وقتی از آلودگی شهر مشهد بیشتر از حد مجاز می‌شود، مجموعه معادن شمال شهر تعطیل می‌شود. واقعا چقدر تحقیق شده که سهم آلودگی و مشکلات زیست محیطی معادن اعم آب‌وهوایی و آب چقدر است؟
 
وی اضافه کرد: هنگامی که با مشکلاتی در حوزه آب مواجه می‌شویم، انگشت اتهام به سوی معادن می‌رود. البته بایستی به مشکلات زیست‌محیطی در معادن توجه کرد اما این سوال وجود دارد که آیا به علت مشکلاتی که گردشگران ایجاد می‌کنند ما گردشگری را تعطیل می‌کنیم و آیا مشکلاتی که صنعت به وجود می‌آورد، ما آن را تعطیل می‌کنیم که بخاطر مشکلاتی که معدن دارد، آن را تعطیل می‌کنیم. در حقیقت نیاز به مطالعه و گفت‌وگوی جدی در این‌باره است تا این تصورات اشتباه اصلاح شود و به سمت راهکارهای بین‌نابینی دست یابیم و مشکلات را در این حوزه رفع شوند.
 
توسعه بخش اکتشاف معدن استان

رییس خانه معدن خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات فعالان اقتصادی وجود آمار نادرست است؛ به عقیده من در فضای کسب و کار معدن، در حوزه استخراج از معادن تغییر چشم‌گیری صورت نگرفته اما در حوزه فرآوری‌های مواد معدنی پیشرفت‌هایی داشتیم و از طرفی نیز در حوزه اکتشاف اتفاقات خوبی شکل گرفته به طوری که وزارت صنعت و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تمرکز خوبی در این عرصه داشته و بر روی پهنه اکتشافی استان اقداماتی صورت گرفته است.
 
کرامت اظهار کرد: البته آثار این اقدامات در سال‌های آتی مشخص خواهد شد. در حوزه اکتشاف معادن با توجه به پتانسیل‌های موجود و از ظرفیتی که استفاده می‌کنیم، فاصله بسیاری دارد؛ این ظرفیت وجود داشته که از پتانسیل‌های خود به لحاظ مواد معدنی، فنی و نیازهای مالی بیشتر از گذشته استفاده کنیم که در این راستا نیازمند برخی از حمایت‌ها و رفع شدن برخی از تناقضات در قوانین هستیم.
 
برای خام فروشی مواد معدنی انگشت اتهام را به معدن داران نگیریم

وی با اشاره به اینکه فروش مواد خام معدنی یک معضل به شمار می‌رود، بیان کرد: در حقیقت وظیفه معدن‌دار، استخراج مواد معدنی خام است اما فرآوری مواد معدنی به عهده او نیست و در این زمینه انگشت اتهام به سمت معدن دار نیست بلکه همه ما بایستی در این راستا تلاش کنیم که فرآوری بهتری را انجام دهیم.
 
رییس خانه معدن خراسان رضوی ادامه داد: این مشکل در بخش فولاد حل شده و بایستی آن در سایر بخش‌ها مانند مس، کانی‌های غیرفلزی و... توسعه دهیم. از این رو، می‌توان از شرکت‌های خارجی در قالب سرمایه‌گذاری و صاحبان تکنولوژی بهره برد و حائز اهمیت است. در خانه معدن تمرکز بسیاری به فرآوری مواد معدنی شده به طوری که در این راستا کمیسیون ویژه‌ای در این حوزه وجود دارد و از نخبگان این حوزه دعوت به فعالیت و همکاری شده است.
 
بومی‌سازی تکنولوژی فولاد در استان

کرامت در خصوص صادرات عنوان کرد: اگر بتوانیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم، می‌توان این مشکل را به حداقل برسانیم و حتی در برخی از موارد پیشرفت داشته باشیم. در حال حاضر یکی از تکنولوژی‌های مرتبط با فولاد بومی‌سازی شده و افتتاح شد که موارد مشابه آن در گوشه و کنار استان در حال انجام شدن است.

وی با تاکید بر اینکه  البته بایستی اقداماتی مثبت روی دهد تا این فضای روانی موجود از بین برود، تصریح کرد: همچنین انگیزه و رغبتی برای سرمایه‌گذار داخلی ایجاد شود تا در حوزه تولید به ویژه معدن سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود. در حقیقت بایستی به نکات مثبت در کنار مشکلات حوزه معدن توجه شود تا دچار خود تحریمی در این راستا نشویم.
منبع: ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.