نرخ میوه همانند دیگر اقلام سبد مصرفی مردم بخصوص در سال جاری با نوسانات قیمتی رو به رو شده و به گفته واحدهای فروش میوه این وضعیت تعداد مشتریان و فروشان آنان را کاهش داده است.

شهروندان: میوه را دانه‌ای می‌خریم!

قیمت‌های گران میوه نه تنها دسترسی قشر کم درآمد را به آن سخت‌تر کرده، بلکه بعضی از افراد با درآمد بالا و مکفی را نیز وادار به کاهش حجم خرید کرده است به گونه‌ای که پس از شنیدن قیمتهایی مانند موز ۱۲ هزار تومانی، آلو ۱۲، انجیر ۱۷ و گلابی ۱۸ هزار تومانی از خرید منصرف می‌شوند.

*کاهش سبد پذیرایی از مهمان

یک شهروند با اشاره به قیمت بالای انواع میوه می‌گوید: با اینکه تنوع میوه تابستانی زیاد است، اما گرانی قیمت‌ها سبب شد امسال توان خرید بسیاری از این میوه را نداشته باشیم و از این بابت شرمنده فرزندان خود هستیم.

وی که کارمند یکی از ادارات مشهد است، می‌افزاید:عمده میوه خریداری شده ما در تابستان هندوانه، خیار و خربزه و تیل بوده است در حالی که فرزند خردسالم با دیدن توت فرنگی خواهان آن است در حالی که اکنون قیمت ۴۰ هزار تومانی آن جرئت و توان برآورده کردن این خواسته فرزندم را به من نمی‌دهد.

وی اضافه می‌کند: میوه از قدیم جزو لاینفک مهمانی‌ها بوده است، اما قیمت‌های زیاد آن در سال جاری سبد پذیرایی از مهمانان را کاهش داده است و من مجبورم میوه را به صورت دانه‌ای خریداری کنم.

*تقاضا برای خرید انگور دانه ای

یک بانوی پیر نیز که با دستان لرزان خود قیمت میوه‌ها را نظارهگر است، از فروشنده می‌پرسد: انگور دانه شده ارزان داری؟

وی بدون اینکه منتظر پاسخ فرشنده باشد در حالی که با دست‌های لرزان خود کیف پول را باز می‌کند پس از برانداز پول هایش از خرید منصرف شده و زیر لب می‌گوید: حتی پولی برای خرید انگور دانه‌ای ندارم. در این هنگام فروشنده که دلش به رحم آمده از شاگردش می‌خواهد کمی میوه رایگان به این مشتری بدهد. بعد از رفتن این بانو، فروشنده می‌گوید روزانه شمار زیادی از مشتریان آبرومند برای دریافت میوه مراجعه می‌کنند که تعداد آنان نسبت به قبل بیشتر شده است.

*گرانی بیثبات

یک میوه فروش با سابقه با اشاره به گرانی بازار میوه در سال جاری می‌گوید: گرانی در این بازار ثباتی ندارد وقیمت برخی میوه‌ها مانند موز تا دو برابر افزایش داشته است به طوری که در میدان بار و در سطح عمده فروشی هر کیلو حدود ۱۰ هزار تومان معامله می‌شود و در سطح خرده فروشی و برای مصرف کننده حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان تمام می‌شود.

وی با انتقاد از گرانی میوه می‌افزاید: واحدهای میوه فروشی در سطح خرده فروشی به هیچ عنوان از گرانی نرخ میوه راضی نیستند چراکه این مسئله به طور مستقیم بر فروش آنان اثر می‌گذارد.

*خرید میوه به تعداد خانوار

وی با اشاره به خلوتی میوه فروشی خود از مشتری می‌افزاید: تعداد مشتریان ما در سال جاری به نصف کاهش یافته است و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، میوه در سبد غذایی دیگر جایی ندارد و افراد پولداری هم که جزو مشتریان همیشگی بودند، اکنون میزان خرید خود را کاهش داده‌اند و به جای خرید کیلویی، به صورت دانه‌ای میوه خریداری می‌کنند. به عبارت دیگر به تعداد اعضای خانوار یا مهمانان خرید خود را انجام می‌دهند در حالی که قبلاً این گونه نبوده است.

* عامل گرانی میوه

متصدی واحد فروش میوه در یکی از مناطق برخوردار مشهد عامل گرانی را دو دلیل عمده می‌داند.

وی که دل پری از کسادی و رکود بازار میوه دارد، می‌گوید: اولین عامل گرانی میوه که مؤثرترین نیز هست، فعالیت دلالان و واسطه‌ها در این بازار است به طوری که دسترنج کشاورز را با کمترین مبلغ، خریداری و با بیشترین قیمت به بازار عمده و خرده فروشی روانه می‌کنند.

*نصف شدن تعداد مشتریان

وی که به گفته خودش ۱۲ سال در صنف عرضه و فروش میوه سابقه کار دارد، ادامه می‌دهد: هیچ میوه فروشی موافق گرانی نرخ میوه نیست و از این گرانی سود نمی‌برد. اکنون با گران شدن میوه، میزان فروش ما بشدت کاهش یافته است و مردم قدرت خرید شلیل ۱۳هزار تومانی یا تیل ۴۵۰۰ تومانی را ندارند.

وی اضافه می‌کند: تعداد مشتریان مغازه‌ام نسبت به چند ماه گذشته به نصف کاهش یافته است.

*توت فرنگی ۴۰ هزار تومانی

وی قیمت هرکیلو توت فرنگی گلخانه‌ای را ۴۰ هزار تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: از زمان گران شده میوه به تعداد نیازمندانی که قادر به خرید میوه نیستند، اضافه شده است که با مراجعه به واحدهای فروش میوه تقاضای دریافت میوه رایگان دارند.

این انتقادات از وضعیت بازار میوه در حالی مطرح می‌شود که هم اکنون در بازارهای سپاد و نوغان بسیاری از میوه‌های عمده فروشان به دلیل قیمت بالا، مشتری نداشته و در حال فاسد شدن است.

*افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و ترهبار مشهد نیز با تأیید افزایش قیمت میوه اظهار می‌دارد: امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت میوه در بازار مشهد به طور میانگین بین ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است که این میزان افزایش در برخی اقلام کمتر و در تعدادی دیگر تا ۱۰۰ درصد است.

حسین مصدق حصار در گفتوگو با خبرنگار ما دلیل گرانی میوه را کاهش عرضه به دلیل سرما و گرمازدگی و کم آبی می‌داند و می‌افزاید: در پی سرما و گرما و نیز کمآبی، میزان تولید میوه کاهش یافته است که این موضوع خاص مشهد نیست، بلکه کاهش تولید در کل کشور رخ داده است. بنابراین کمبود عرضه در برابر تقاضا، افزایش قیمت را به دنبال داشته است.

*کمبود میوه

وی در پاسخ به این پرسش که برخی میوه فروشان عامل گرانی در بازار میوه را دلالان می‌دانند. اتحادیه چه سهمی برای آن قائل است، می‌گوید: وجود دلالان و اسطه‌ها در بازار میوه از قدیم بوده است و موضوع جدیدی نیست و این افراد در گرانی قیمت میوه بیتأثیر نیستند. البته باید توجه داشت حضور دلالان بیشتر در سطح عمده فروشی است و در سطح خرده فروشی قیمت در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

*۳۰۰۰ میوه فروشی در مشهد

مصدق آمار واحدهای میوه فروشی در سطح خرده فروشی در مشهد را ۳۰۰۰ واحد و شمار غیرمجازها را نیز ۵۰۰ واحد برآورد می‌کند و می‌افزاید: مشهد از وجود تعداد واحد میوه فروشی اشباع شده است. با این حال نمی‌توان پاسخگوی متقاضیان فعالیت در این صنف نبود و مجوز صادر نکرد.

وی درخصوص سود فروش میوه در سطح خرده فروشی خاطرنشان می‌کند: سود قانونی و مصوب در سطح خرده فروشی میوه ۳۵ درصد است که البته در عمل این سود با احتساب ۱۰ درصد برای ضایعات و ۱۰ درصد برای ظرف بیشتر از ۱۵ درصد نیست.

*تقاضای روزانه ابطال مجوز

وی درباره وضعیت بازار میوه در مشهد یادآور می‌شود: به دلیل گران بودن نرخ میوه و کاهش خرید مردم، بازار میوه راکد است و اتحادیه روزانه با یک یا دو تقاضای ابطال پروانه فعالیت در این بازار رو به روست. ضمن اینکه هرچه نرخ میوه گران‌تر شود، فروشندگان میوه مجبور به کاهش میزان سود خود هستند چراکه میوه کالایی فساد پذیر است و زود از بین می‌رود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.