پشت میز بزرگ مستطیلی‌ شکل نشسته‌اند و با دقت خاصی قلم‌فرسایی می‌کنند. از پیچ و تاب قلم و سیاهی مرکب‌شان، حروف یکی‌یکی شکل می‌گیرد و به تدریج کلام وحی به خطی زیبا بر دل سپید کاغذ پدیدار می‌شود.

هنر در حریم عنایت رضوی رنگ و بوی معرفت می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، استاد هم مثل همیشه نظاره‌گر تلاش‌ آنان است و با صبوری ایرادهای کارشان را می‌گیرد. این هنرجوها که خود استادان خوش‌نویسی درجات پایین‌تر هستند، در سایه کانون خادم‌یاری هنری در مکتب هنر رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی دور هم جمع شدند تا به صورت افتخاری به صحن و سرای رضوی خدمت کنند. در این مجال پای سخن استاد و هنرجویان خوش‌نویس کارگاه خادم‌یاران هنری این مؤسسه می‌نشینیم تا با بخشی از فعالیت‌های خادم‌یاران هنرمند بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) آشنا شویم.

*بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان برجسته
هادی ذوالریاستین نعمت‌اللهی، شیرازی است اما ۲۹ سال سابقه خوش‌نویسی در مجموعه آستان قدس رضوی را دارد و سال‌هاست به عنوان مدرس مکتب هنر رضوان، انجمن خوش‌نویسان و دانشگاه علمی کاربردی مشهد فعالیت می‌کند. او شاگردان بسیاری را به درجات فوق ممتاز و ممتاز رسانده است؛ افرادی که اکنون از استادان نام‌دار خوش‌نویسی کشور هستند. ذوالریاستین، هنرمند برجسته‌ای است که می‌توان رد پای هنر زیبایش را در پشت جلد کتاب‌های آستان قدس رضوی پیدا کرد.

او کسب عناوین مختلف مسابقه‌های خوش‌نویسی را هم در کارنامه هنری‌اش دارد. هادی ذوالریاستین به عنوان مدرس کارگاه خادم‌یاران هنر خوش‌نویسی مکتب هنر رضوان بیان می‌کند: «آستان قدس رضوی از دیرباز پیشتاز فعالیت‌ در حوزه هنرهای سنتی اسلامی- ایرانی بوده است و خوش‌نویسان، تذهیب‌کاران و معماران بسیاری در حرم مطهر رضوی کار می‌کردند. در این میان، ایجاد کانون‌های خادم‌یاران هنری طرح بسیار خوبی است، اما اگر این طرح در امتداد تأسیس یک دارالفنون هنری قرار گیرد و با برنامه‌ریزی منظم و دقیق دنبال شود، از ظرفیت‌های آن بهتر می‌توان استفاده کرد».

او با اشاره به اینکه مشهد دارای افراد با استعداد زیادی استمی افزاید: این شهر، پتانسیل بالایی برای پیشرفت در حوزه هنر خوشنویسی دارد. امروزه جوانان زیادی در مشهد به خوشنویسی علاقه مند هستند. از این رو ما باید به عنوان حامی شرایط ایده آل را برای آنها فراهم کنیم.

خادم‌یاران هنری به عشق امام رضا(ع) و با خلوص نیت کار می‌کنند و ممکن است از شهرهایی مثل شیراز و اصفهان در کارگاه‌ها حضور به هم رسانند. او با تأکید بر اینکه باید به هنرمندان انگیزه کار و تلاش بخشید، می‌افزاید: «به واسطه خلاقیت و هنر دست بسیاری از هنرمندان ایرانی بناهای تاریخی بسیاری در جهان ساخته شده است که امروزه مورد توجه گردش‌گران دور و نزدیک قرار دارد، بنابراین نقش اقتصادی پرورش هنرمندان برجسته به شیوه استاد و شاگردی را نباید نادیده گرفت و مسیر شناسایی هنرمندان و امکان حضور استادان طراز اول جهان را در مکانی همچون دارالفنون هنری حرم رضوی باید با جدیت بیشتری دنبال کرد.

با فراهم کردن شرایط حضور استادان پیش‌کسوت کشور در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) می‌توان نخستین قدم را در این مسیر برداشت تا در سایه آنان، هنرمندان مطرحی در این آستان مقدس تربیت شوند. با انجام این اقدامات می‌توان از ظرفیت هنرمندان ایرانی برگزیده دارالفنون هنری نه تنها در حرم مطهر رضوی بلکه در سایر بلاد اسلامی برای کارهایی مثل خوش‌نویسی مساجد و حسینیه‌ها استفاده کرد و زمینه‌ساز ابقای هنر اسلامی در جهان شد».

*خوش‌نویسی؛ ابزاری برای نشر دین
خادم‌یاران خوش‌نویس در روزهای یکشنبه و پنج‌شنبه هر هفته در دو کارگاه تخصصی مجزای برادران و خواهران در مکتب هنر رضوان خیابان کوهسنگی مشهد حضور به هم می‌رسانند و مشق هنر می‌کنند. این کارگاه‌ها از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است و بیشتر هنرمندان آن دارای درجه فوق ممتاز نستعلیق هستند و در کنار فعالیت‌های هنری دیگر خود همچون تدریس به عنوان خادم‌یار هنری هم با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی همکاری می‌کنند. به گفته استاد ذوالریاستین، به همت این گروه خادم‌یار رضوی، تاکنون بین ۵۰ تا صد اثر خوش‌نویسی آماده شده است که می‌تواند در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گیرد.

البته از ظرفیت کارگاه‌های خادم‌یاران هنری می‌توان در برنامه‌های مختلف مثل کتیبه‌نگاری حرم مطهر رضوی، تهیه لوگوها و تراکت‌های هنری، برگزاری کلاس‌های هنری و... استفاده کرد، بنابراین خدمت آنان محدود به کتابت قطعات قرآنی نمی‌شود. او می‌افزاید: «هنرمندی که برای خدا کار معنوی انجام می‌دهد، خداوند به او جایزه ملموسی می‌دهد که اوج لذت اوست. از طرف دیگر وقتی به وظیفه‌اش در قبال ولی نعمتش امام رضا(ع) عمل می‌کند، اگر چه خدمت و معنویت کار برایش اهمیت دارد اما کرم و جود خداوند و ائمه اطهار(ع) به قدری زیاد است که برکات این خدمت هم شامل حالش می‌شود».

امیر صرافی‌نژاد از جمله خادم‌یاران خوش‌نویس این مؤسسه است. او از سال ۱۳۷۰ خوش‌نویسی را آغاز کرده و در حال حاضر دارای درجه فوق ممتاز نستعلیق است. او از هنر خوش‌نویسی بعنوان ابزار نشر دین نام می‌برد و درباره ضرورت توجه به هنر در جامعه می‌گوید: «هنر مثل یک آنتی‌بیوتیک می‌تواند عفونت جامعه را از بین ببرد، اما باید از آن به طور منظم و مداوم استفاده کرد تا اثرش را بگذارد».

*توفیقی برای هنرمندان
سال‌هاست به هنر قدسی خوش‌نویسی دل داده‌اند، اما چند وقتی است که این هنر رنگ و بوی رضوی گرفته است و قلم‌شان در مسیر اشاعه هنر رضوی حرکت می‌کند. اکرم عرفان‌پور از خوش‌نویسان فوق ممتاز این کارگاه است و حدود هشت سال سابقه فعالیت در این هنر را دارد. او از اینکه می‌تواند در رشته تخصصی خود به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) خدمت کند، بسیار خوشحال است. عرفان‌پور به ارادت خاص خود به امام رضا(ع) اشاره و خادم‌یاری را توفیقی می‌داند که نصیبش شده است. او در ادامه بیان می‌کند: «با وضو و خلوص نیت در کارگاه‌های خادم‌یاران خوش‌نویس شرکت می‌کنم. امیدوارم این امام همام هم وجودم را از هرگونه آلودگی پاک کنند.

از طرف دیگر، کتابت قرآن در این جمع آرامش خاصی به من می‌بخشد». استاد ذوالریاستین، خادم‌یاران را به مطالعه تشویق می‌کند. سپس از ضرورت توجه به هنرهای به کار رفته در حرم مطهر رضوی و اماکن متبرکه می‌گوید. او تصریح می‌کند: «آثار هنری دوره‌های تاریخی گذشته فقط به دلیل قدمت آن‌ها، ارزش و اهمیت ندارند بلکه عیار کار هنرمندان هم مهم بوده است. امیدوارم به پشتوانه حمایت‌های مسئولان اهل هنر، آثار هنری فاخری در کشور خلق شود و برای نسل آینده ایران باقی بماند. همچنین باید این باور در بین مدیران هنری کشور فراگیر شود که با تشویق هنرمندان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، می‌توان جایگاه هنر اسلامی- ایرانی را به جایی رساند که آثار هنری را به جای نفت با دیگر ملل معامله کرد».

*حسی خوب و وصف‌نشدنی
روی میز وسط کارگاه، از کاغذ و قلم و شیشه‌های کوچک مرکب پر شده است. بانوان خوش‌نویس در حال تمرین کتابت سوره حمد(فاتحه) هستند. وجیهه علی میرزایی که از دوران نوجوانی در رشته خوش‌نویسی فعالیت می‌کند و پس از وقفه‌ای چند ساله پنج سال قبل دوباره به جمع خوش‌نویسان مشهدی پیوسته است، بیان می‌کند: «ارادتم به امام رضا(ع)، دلیل اصلی‌ام برای عضویت در طرح خادم‌یاران هنری بود. خادم‌یاری بر تمام ابعاد زندگی‌ام اثر گذاشته است، چرا که خدمت در این آستان ملکوتی برکات مادی و معنوی بسیاری دارد».

این کاتبان کلام وحی گاه سه چهار ساعت وقت صرف تمرین یک کلمه می‌کنند. استاد ذوالریاستین هم با دقت خاصی راهنمایی‌شان می‌کند تا کاری حرفه‌ای خلق شود. منصوره صفار تجانکی که از سال ۱۳۸۹ خوش‌نویسی کار می‌کند و در حال گذراندن دوره فوق ممتاز است، می‌گوید: «علاقه‌ام به خادم‌یاری حرم مطهر رضوی موجب شد تا من هم در طرح خادم‌یاری هنری نام‌نویسی کنم.

کتابت قرآن حس و حال خوبی به انسان می‌بخشد و حالا این حس خوب با خدمت به امام رضا(ع) گره خورده است. به همین خاطر، از بیان احساس قلبی‌ام عاجز هستم». او به تدریس خود در برخی مراکز آموزشی مشهد اشاره می‌کند و می‌افزاید: «حضورم در کارگاه خادم‌یاران خوش‌نویس مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و کتابت خط نستعلیق و شکسته نستعلیق باعث شده شاگردان کلاس‌های خوش‌نویسی خودم را بهتر درک کنم».
منبع:آستان-نیوز
 پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.