شاید شما هم با این موضوع مواجه شده باشید که برای خرید کالا به فروشگاهی مراجعه کرده‌اید و از فروشنده قیمت می‌گیرید او نیز با گفتن این جمله که اجازه بدهید قیمت امروز را بگیرم، شما را شوکه کرده است.

قفل گرانی بر بازار «کلید»

برای تهیه گزارش از صنف قفل و کلید سازی سری به چند مغازه زدیم و جالب اینکه دقیقاً همان حالت شوکه شدن به ما دست داد. قیمت قفل و کلید و لوازم جانبی رشدی چندین برابری نسبت به همین چند ماه گذشته داشته! مردم اگرچه رغبت بیشتری به بالا بردن امنیت خانه، محل کار و سایر مستغلاتشان دارند، اما این روزها هم بازار قفل و کلید بازاری نیست که حاشیه امن بالایی داشته باشد.

 همه دغدغه‌های یک کلید ساز!

حسن پور رجب یکی از استادکاران حرفه کلید سازی است.

 او در ارتباط با شرایط فعلی حرفه‌اش می‌گوید: قیمت اجناس در صنف ما به طرز عجیبی بالا رفته است به گونه‌ای که هر روز شاهد قیمت جدیدی هستیم. ما قبل از اینکه موج گرانی راه بیفتد هر کلید خام را ۵۰۰ تومان تهیه می‌کردیم الان باید بابت همان کلید ۳۵۰۰ تومان پول بدهیم! در شرایطی که قیمت فروشی که اتحادیه برای ما در نظر گرفته است ۷۰۰۰ تومان است، اما چون مردم قدرت خرید ندارند در حالی که قیمت ما ۴۵۰۰ تومان برای هر کلید آماده شده است باز هم در این مدت بازار ما افت داشته است.

وی در ادامه در خصوص سایر قیمت‌ها گفت: قفل‌های آویز که پیش از این خریدش ۵۰۰۰ تومان بوده و با قیمت ۸۰۰۰ تومان معمولاً به مشتری فروخته می‌شده است در حال حاضر خریدش ۱۹ هزار تومان است و با ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان فروش می‌رود. همچنین ریموت باز کننده درهای ورودی که ۱۲ هزار تومان بود الان باید ۳۲ هزار تومان بابتش پول بدهیم و موارد دیگری که هر کدام از آن‌ها رشد قیمتی ۳ برابر به بالا داشته است.

او همچنین می‌افزاید: همه این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده است که به واسطه بالا رفتن چند برابر اجناس اگر ما بخواهیم دستمزد بیشتری از مشتری بگیریم همین تعداد اندک مشتری که باقی مانده است را از دست می‌دهیم با این وضعیت دستمزدهای ما زیاد نشده که هیچ حتی کم هم شده است.

 برابری نرخ خرید با قیمت فروش!

متصدی کلید سازی دانش که به قول خودش ۲۵ سال سابقه فعالیت در حرفه قفل و کلید دارد نیز با اشاره به اینکه به واسطه سرقت هایی که انجام می‌شود خیلی‌ها به این روی آورده‌اند که با استفاده از قفل‌های محکم‌تر امنیت خانه و محل کارشان را بالا ببرند، گفت: با این وجود خرید قفل نسبت به گذشته کمتر شده است، چرا که با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم پایین آمده است نه تنها قفل بلکه کلیدها هم افزایش قیمت زیادی داشته است.

وی اظهار داشت: بعد از ۵ سال اتحادیه چند ماه قبل تعرفه‌های ما را افزایش داد، اما الان شرایط طوری شده است که خرید ما طی یکماه اخیر به نرخ فروش رسیده که عملاً اگر بخواهیم با این شرایط کار کنیم باید ضرر بدهیم و ناچار بایستی نرخنامه جدید اعلام شود!

او همچنین به نحوه اداره اتحادیه صنفش اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر به جای افراد بازنشسته افرادی با سواد بیشتر و جوان‌تر بتوانند در اتحادیه‌ها فعالیت داشته باشند خیلی بهتر است. جوان ترها هم انگیزه بیشتری دارند و هم توانایی زیادی دارند.

 خرید نقد و محدود

صاحب فروشگاه قفل و کلید میلاد از افزایش بیش از ۱۰۰ در صدی تمامی اجناس در بازار قفل و کلید می‌گوید. او مدعی است که شرایط با چند ماه گذشته خیلی تفاوت پیدا کرده و مردم دیگر توانایی خرید مثل سابق را ندارند. وی عنوان می‌کند: اجناسی که ما قبل از این با چک و با مدت خرید می‌کردیم و محدودیتی برای خرید آن‌ها نداشتیم الان باید نقدی خرید کنیم آن هم محدود از هر کدام یکی دوتا! شرایط اگر به همین منوال پیش برود قطعاً مردم با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد که امیدواریم مسئولان فکری به حال شرایط فعلی بردارند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.