با اینکه ممنوعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی از سال‌ها پیش اعلام شده، اما همین ممنوعیت در برخی مدارس غیردولتی به عنوان امتیازی به شمار می‌آید که جزو تبلیغات علنی و دلیل شهریه سنگین این مدارس شده است.

زبان انگلیسی در برخی مدارس ابتدایی مشهد تدریس می‌شود

در همه این سال هایی که آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع بوده، بعضی مدارس غیرانتفاعی این موضوع را در برنامه درسی خود قرار دادند و از این راه، فرزندان خانواده‌های متمول و طبقه ‌متوسط را به مدارس خود می‌کشانند.

موضوعی که هیچ‌ گاه متداول نبوده و حتی طرح آزمایشی آن در دوره‌ای به تعطیلی کشیده شد و آموزش آن برای همیشه در مدارس ابتدایی هم حذف شد.

 انتقاد از تدریس زبان انگلیسی در مدارس

مادر یکی از دانش‌آموزانی که به دلیل برگزاری کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی اقدام به ثبت نام فرزندش در یکی از آموزشگاه‌های غیرانتفاعی کرده در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: پسرم کلاس سوم ابتدایی است و پس از ثبت‌نام پسرم متوجه شدم در برنامه هفتگی‌اش سه روز آموزش زبان انگلیسی گنجانده شده است. وی اضافه می‌کند: سال گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند، نباید در مقطع ابتدایی زبان انگلیسی تدریس شود، اما مدرسه‌ای که فرزند من در آنجا درس می‌خواند امسال هم مثل سال قبل این درس جزو برنامه هفتگی‌شان است. وی تصریح می‌کند: مدارس هیچ اعتنایی به بخشنامه‌های وزارتخانه نمی‌کنند و به کار خودشان ادامه می‌دهند.

 آموزش و پرورش پیگیری کند

وی با اشاره به تأثیر منفی زبان انگلیسی بر یادگیری سایر درس‌ها اظهار می‌دارد: دانش آموزان در این مقطع سنی نیاز به همان آموزش‌هایی دارند که وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده است.

وی خواستار پیگیری این موضوع از سوی مدیران آموزش و پرورش استان شد.

ولی دانش آموز دیگری هم که یادگیری زبان انگلیسی پسرش در اولویت آموزش‌های او قرار دارد، می‌گوید: به دلیل اهمیتی که آموزش زبان انگلیسی برای ما دارد پسرم را از ۴ سالگی در مهد کودکی ثبت نام کرده‌ایم که زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

 یک بی عدالتی

این اظهارات در حالی از سوی برخی اولیا مطرح است که بُعد تبعیض‌ آمیز این مسئله متأسفانه برجسته‌ شده است.

پدر دانش آموزی که فرزندش دارای بالاترین رتبه یکی از مدارس نمونه دولتی است، می‌گوید: متأسفانه آموزش زبان انگلیسی در مدارس غیر دولتی منجر به یک بی‌عدالتی آموزشی شده است.

به گفته وی در پایان هر مقطع تحصیلی و یا در کنکور سراسری، دانش آموزان مدارس دولتی و شهرستان‌های کوچک باید در درس زبان با دانش‌آموزانی رقابت کنند که آموزش زبان انگلیسی جزو دروس آموزشی آن‌ها از سنین کودکی بوده است.

وی با انتقاد از قوانین آموزشی می‌گوید: براساس اسناد بالادستی در برنامه رسمی مدارس ابتدایی، آموزش زبان انگلیسی وجود ندارد، اما بسیاری از مدارس غیر دولتی به رعایت این قوانین تن نمی‌دهند.

 تدریس زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع است

گزارشگر ما برای واکاوی این موضوع به سراغ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌رود. حقیقی با اشاره به تدوین برنامه درس ملی برای همه مقاطع تحصیلی می‌گوید: طبق این برنامه آموزش زبان انگلیسی در مدارس ابتدایی ممنوع است و با تدریس زبان انگلیسی در ساعات رسمی آموزشگاه‌ها برخورد جدی می‌شود. وی با بیان اینکه آموزش زبان انگلیسی در برنامه درسی مقطع ابتدایی مورد تأیید ما نیست، می‌افزاید: اما در ساعات غیر رسمی و به صورت آموزش‌های فوق برنامه ممنوعیتی وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح می‌کند: در ساعات غیر رسمی آموزشی چون برنامه‌های آموزشی در اختیار اولیاست؛ بنابراین آموزشگاه‌های ابتدایی می‌توانند فقط در این ساعات بنا به تقاضای اولیا کلاس‌های فوق برنامه برگزار کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.