یکی از رهبران جنبش عصائب اهل الحق عراق تاکید کرد که تجربه نشان داده است که تشکیل کابینه‌ای کاملا مستقل و فراحزبی در این کشور، محکوم به شکست است.

عصائب اهل الحق عراق: تشکیل کابینه‌ای کاملا مستقل محکوم به شکست است

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «نعیم العبودی» عضو ائتلاف «البناء» از جنبش «عصائب اهل الحق»،  درباره تشکیل دولتی مستقل در عراق اظهار نظر کرد.

وی که از نمایندگان عضو فراکسیون پارلمانی «صادقون» شاخه سیاسی جنبش عصائب اهل الحق است، در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» با اشاره به تجارب دولت اظهار داشت که هر مستقلی در دولت آتی، شکست خواهد خورد زیرا گروه‌های سیاسی عراق از دولتی که خارج از چارچوب آنها باشد، حمایت نمی‌کنند.

العبودی از رهبران عصائب اهل الحق تاکید کرد: اگر نخست‌وزیر عراق، کابینه‌اش را از خارج از احزاب انتخاب کند، چه کسی از این کابینه حمایت خواهد کرد؟ نخست‌وزیر دارای اختیارات تام در انتصاب و عزل و بازخواست وزراء در دولت آتی است.

این در حالی است که «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف سائرون، خواستار تشکیل دولتی تکنوگرات و دور از هرگونه سهم‌بندی حزبی یا نامزدهای حزبی شده است و به صراحت درباره سپردن وزارتخانه‌های دفاع و کشور به شخصیت‌های حزبی هشدار داده است.

«برهم صالح» رئیس‌ جمهور عراق، سه‌شنبه پیش (دوم اکتبر)، «عادل عبدالمهدی» از رهبران سابق مجلس اعلای اسلامی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

«عامر الفایز» از رهبران ائتلاف فتح (به رهبری هادی العامری) دیروز (شنبه شش اکتبر) اعلام کرد که از شروط عادل عبدالمهدی یکی این است که هیچ یک از مسئولان اجرایی سابق که ناکارآمدی‌شان اثبات شده، مسئولیتی نباید بگیرند و بسیاری از گروه‌های سیاسی بر این باورند که «حیدر العبادی» در انجام وظایف خود شکست خورده و از این رو هیچ وزارت‌خانه‌ای به او در دولت جدید تعلق نخواهد گرفت.

«رائد فهمی» از نمایندگان عضو ائتلاف سائرون نیز چندین شرط از شروط عادل عبدالمهدی را برای پذیرش نخست وزیری ذکر کرده و گفته است که شروط وی حول محور داشتن اختیار کامل برای انتخاب وزرا می‌چرخد.

به گفته‌ی وی، عبدالمهدی گفته است که گروه‌های سیاسی چندین گزینه برای یک وزارتخانه معرفی کنند و او بتواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند یا همگی آن‌ها را رد کند.

نخست‌وزیر جدید عراق همچنین شرط کرده است که فقط او باید برنامه دولت را بچیند و آزادی کامل برای اداره دولت و تعامل با گروه‌های سیاسی داشته باشد؛ همچنین احزاب حق دخالت در اقدامات دولت را نداشته باشند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.