۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
کد خبر: 625123

طی روزهای اخیر اخبار عجیب و غریبی از شورای شهر مشهد به گوش می‌رسد. ازسویی دو عضو شورای شهر، در حرکتی عجیب و هماهنگ، ساز استیضاح شهردار مشهد را کوک می کنند و از سوی دیگر رییس شورای شهر به حمایت از شهردار برمی خیزد درمدح او سخنرانی میکند.

فرصت سوزی درشورای شهر مشهد

 نکته جالب اینجاست که "تقی زاده خامسی" شهردار مشهد،  باید در کمتر از دو ماه دیگر صندلی گرم و نرم و پرفایده شهرداری مشهد را ترک کرده  و درصف قانونی قرار گیرد که بکارگیری بازنشستگان را ممنوع کرده است. بنا بر این قانون دیگر  قرار نیست هر ماه ارقام بلندبالایی از بیت المال  به حساب بانکی این بازنشستگان واریز شود و از این پس باید این مدیران، اگر توانایی داشته باشند در بخش خصوصی فعالیت کرده واز این محل کسب درآمد کنند  یا اینکه از فرصت فراغت ایجاد شده استفاده کرده و درکارهای  پژوهشی و علمی وارد شود، روالی که درکشورهای توسعه یافته دنبال میشود و صدالبته  که این شیوه باعث میشود تجربیات واندوخته های مفید این قشر دراختیار توسعه و پیشرفت نسل جوان قرار گرفته و بیشترین فایده را برای جامعه داشته باشد.

 اما فارغ از همه اینها به نظر میرسد که شورای شهر مشهد اکنون که دیگر مسجل شده توسل به استفساریه هم نمی‌تواند گرهی از کار" تقی زاده خامسی " باز کند باید به فکر انتخاب شهردار جدید این شهر باشد،  این در حالیست که یک عضو شورا سخنی جالب بر زبان رانده و در گفت و گو با یک رسانه محلی اظهار داشته است که تاکنون به موضوع کناره گیری شهردار ورود نکرده ایم.

او در ادامه می گوید : "دو ماه مهلت است و زمانی که این فرصت به پایان رسید وتعیین تکلیف صورت گرفت،  تکلیف خودمان را می‌دانیم. "

مشهد دومین کلانشهر کشور و پایتخت معنوی ایران اسلامی است، این شهر علاوه بر جمعیت ۵/۳میلیونی خود هر ساله پذیرای  بیش از ۴۰ میلیون زائر و مسافر است. اینها را گفتم تا اعضای شورای شهر بدانند برچه کرسی مهمی تکیه زده اند و کار آنها، همچنین کار شهرداراین شهر تا چه اندازه مهم است. به طور قطع مردم مشهد در جریان هستند که پروسه انتخاب تقی زاده خامسی چقدر طول کشید و حرکت ها و برنامه های اصلاح طلبان برای برگزاری آزمون های مختلف انتخاب شهردار چقدر زمان برد،  تا از دل این همه آزمون و رایزنی وبررسی برنامه و جلسات پشت درهای بسته  "تقی زاده خامسی"  بیرون آمد؛ حالا اگر قرار باشد شورای شهرتا آخرین روزها امیدش را به خبرهای واهی گره بزند و دست آخر هم قانون اجرا شود، مردم مشهد  باید دوباره چشم انتظار رویه ای  چند ماهه برای انتخاب شهردار بعدی باشند، شهر چند ماه بدون سرپرست اداره شود و خساراتش را مجاوران و زائران پرداخت کنند.

از دیگر سو دراین شرایط  تقی زاده خامسی نمیداند که طی ماههای آینده دراین سمت باقی خواهند ماند یا باید با میز و صندلی اش خداحافظی کند، به طور قطع چنین مدیری که امیدی به آینده کاری خود ندارد انگیزه ای   برای ارائه و اجرای طرح ها حتی درکوتاه و میان مدت ندارد و به گذران امور روزمره بسنده میکند، اتفاقی که برای شهری پویا و درحال توسعه مانند مشهد که دهها و بلکه صدها درد دارد به مثابه عقب ماندگی از قطار توسعه شهری است.

 شاید خیلی از شما شنیده باشید که در کشورهای توسعه یافته مدیران زمانی که قصد ترک پست خود را دارند از چند ماه قبل اعلام  می‌کنند تا هیئت مدیره و مدیران بالادستی با فراغ بال اقدام به گزینش و انتخاب بهترین جایگزین برای آنها کنند. مدیر منتخب نیز پس ازانتخاب و زمانی که هنوز برکرسی کار ننشسته است، برنامه ها و اهداف خود را اعلام میکند تا منتقدان به نقد آنها بپردازند و اقدام به بهینه سازی برنامه های کاری اش نماید. در این صورت حتی یک ساعت هم کرسی مدیریت  بدون صاحب و بلاتکلیف باقی نمی ماند،  اما به نظر می رسد به رغم اعلام اجباریه زمان ترک پست شهردار فعلی مشهد، اعضای شورا قصد ندارند از این توفیق اجباری هیچ بهره ای ببرند و معلوم نیست چرا دل به توهمات استثناها وتبصرها بسته اند و امیدوارند که  فرجی شده و شهردار مشهد از قانونی که همه باید تمکین کنند مستثنی شود.

 اگر چه همواره مدیران عالی رتبه کشور در مقابل این پرسش قرار داشتند که مگر قحط الرجال است درکشور که روی ماندن یک نفر این مقدار اصرار میکنید؟  اما به نظر می رسد شورای اصلاح طلب شهر مشهد می‌خواهند تا آخرین لحظه به تقی زاده خامسی وفادار بمانند و اینگونه وانمود میکنند که به مانند او هیچ کس برای اداره شهر مشهد وجود نداردو بخاطر همین هم تا کنون حتی به جانشینی برای وی فکر هم نکرده اند چه رسد به طی کردن پروسه انتخاب جانشین.

در این وجیزه اصلا قصد نداریم عملکرد تقی زاده خامسی در شهرداری مشهد را نقد کنیم چه بسا که  عملکرد وی دراین مدت کوتاه هم بدرستی قابل بررسی نیست، اما حتی اگر بهترین عملکرد را از خود نشان داده بود، برابر قانون اکنون باید با این سمت خداحافظی کند واعضای شورا هم به حکم رایی که مردم به آنها داده اند باید فرصت باقی مانده از مدیریت شهردار فعلی را مغتنم شمرده و از همین امروز به فکر جانشینی برای او باشند.

 تعارف تکه پاره کردن متقابل رییس شورا و شهردار مشهد و نان به قرض هم دادن اعضای شورا با تقی زاده خامسی، علامت عملکرد مناسب این دونهاد نیست و از سوی دیگر نمایش برخی دیگر از اعضای شورای شهر درتئاتراستیضاح شهردار مشهد هم نمی تواند مردم را قانع کند که شورای شهر میخواهد از منافع مردم شهردرمقابل شهرداری دفاع کند. چرا که همه میدانند عمر کاری این شهردار آنقدر قد نمیدهد که این تقسیم کار درون شورایی بتواند مستندی جالب از بازی با افکار مردم را تکمیل کند. پس  چه بهتر است که اعضای شورای شهر به جای بازی دراین نمایش های بی حاصل، گزینه های جایگزین شهردار مشهد را مشخص کرده و برنامه‌های آنها را بررسی کنند و اگر صلاح دیدند مردم و رسانه ها و صد البته کارشناسان ومنتقدان شهری را هم درجریان قرار دهند تا شاید با همکاری وهمیاری مردم ومنتقدان بتوان به بهترین گزینه برای مدیریت کلانشهر مشهد دست یافت تا پس ازخدا حافظی  تقی زاده خامسی شهرداری را به او بسپارند و این  شهربزرگ  بلاتکلیف نماندو از خسارت بیشتربه طرح ها، پروژه های و برنامه های  شهری جلوگیری شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.