حجت‌الاسلام علی بخشی گفت: اگر در یکی از دهات دور ایران برای یک روستایی اتفاقی رخ دهد ، خبرگزاری های غربی به آن توجه دارند، اما به موضوع راهپیمایی اربعین حسینی (ع) با آن همه گستردگی نمی پردازند.

چرا اربعین در رسانه‌های خارجی منعکس نمی‌شود؟/چهار دلیل روشن ناخرسندی مستکبران از گردهمایی جهانی اربعین

حجت‌الاسلام علی بخشی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با قدس آنلاین با ذکر این نکته که باید به اربعین از دو منظر نگریسته شود، افزود: یک منظر بحث معنوی و قدسی و مذهبی آن است؛ جایگاه امام حسین (ع) در دین و در تشیع بسیار جایگاه رفیع و بلندی است و عزاداری برای آن حضرت نسبت به دیگر ائمه (ع) آن قدر تفاوت دارد که امام رضا (ع) به ابن شبیب می گویند؛ اگر می خواهی برای کسی روضه بخوانی و گریه کنی، برای امام حسین (ع)  روضه بخوان.

وی ادامه داد: منظر بعد، جایگاه خود اربعین است؛ یک روایت هست که می گوید اسرای واقعه کربلا در روز اربعین از شام به کربلا برگشتند و به همین دلیل پیاده روی اربعین شکل گرفته است، اما گروهی بر این روایت اتفاق نظر ندارند و آن را قابل قبول نمی دانند. روایت دیگری هم هست که می گوید، جابربن عبدالله انصاری صحابی پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و از دوستداران امام حسین (ع) به همراهی جمعی از یاران خود در روز اربعین یعنی پس از گذشت چهل روز از ماجرای عاشورا، به کربلا وارد شد و پس از آن زیارت اربعین معروف و معرفی گردید.

وی عنوان کرد: از امام حسن عسکری (ع) هم نشانه های مومن روایت شده است که یکی از این نشانه ها زیارت اربعین است؛ این حدیث انگیزه حضور در مراسم اربعین را در شیعیان و ارادتمندان سید و سالار شهیدان تقویت کرده است. به همین دلیل بر رونق اربعین بسیار افزوده شده است.

وی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که در روایات شیعه برپایی مراسم اربعین فقط برای امام حسین (ع) وارد شده است و برای هیچ شخص دیگری این روایت را نداریم؛ این که مشاهده می شود مردم برای برخی دیگر از ائمه بویژه امام رضا (ع) این حرکت را انجام می دهند به ارادت قلبی و توجه آنها به این امام همام بر می گردد.

حجت الاسلام بخشی اظهار داشت: در حال حاضر پیاده روی اربعین و ابراز ارادت به سید و سالار شهیدان، محدود به مردم عراق یا ایران یا حتی شیعیان نیست؛ امروزه اربعین به یک گردهمایی جهانی تبدیل شده است؛ تمام کسانی که آزادی خواهی و ایثار و گذشت را در عالم قبول دارند و در پی آن هستند، در اربعین نماینده دارند.

وی افزود: متاسفانه رسانه های غربی اخبار مربوط به اربعین را یا سانسور می کنند و یا اخباری که در جهت تخریب این همایش عظیم است منتشر می کنند؛ اگر در یکی از دهات و مناطق دور ایران یک بچه یا زن یا مرد، دچار عارضه ای بشود، خبرگزاری های غربی با رنگ و لعاب زیادی به آن توجه و اخبار آن را منتشر می کنند، اما در موضوع اربعین حسینی (ع)، رفتاری متضاد را انجام می دهند.

وی اظهار داشت : اگر ده درصد جمعیتی که در کربلا جمع می شوند، در یک قسمت از اروپا دور هم جمع می شدند چه میزان رسانه های غربی به آن می پرداختند؟ اما این اتفاق بزرگ را سانسور می کنند. آنها برای فیلتر کردن این اخبار دلایل زیادی دارند که چند دلیل آن دارای اهمیت بیشتری است.

وی گفت: اول اینکه این تجمع همگرایی انسانهای آزادی خواه را در بر دارد. انسانهایی که دوست ندارند در مقابل زر و زور و تزویر تسلیم شوند. قیام امام حسین (ع) هم برای همین اتفاق افتاد. پس انسانهایی که چنین اهدافی داشته باشند در اربعین دور هم جمع می شوند و عظمت آنها برای دستگاه های بین المللی که مدت هاست در تلاشند تا جوامع و انسانها را زیر سلطه خود در آورند زنگ خطری جدی به حساب می آید.

وی ادامه داد: دوم اینکه این همایش منحصربفرد حرکتی فراقومی است؛ در اربعین از همه اقوام حضور دارند. ترک و لر و بلوچ و کرد و فارس و عرب و دیگر اقوام حضور دارند و از هر قومی در این مراسم نماینده ای وجود دارد. همگرایی بین اقوام مختلف هم برای مستکبرین عالم مضر است؛ دولت های مستکبر قانون معروفی دارند که می گوید تفرقه بیانداز و حکومت کن؛ وقتی که اقوام و نژادهای مختلف با محبت و مودت خاصی در کنار هم جمع می شوند، تمام نقشه های مستکبرین نقش بر آب خواهد شد؛ این همایش عظیم از مرزهایی که بشر بوجود آورده خارج شده است و مردم بر اساس انسانیت و آزادی خواهی در کنار هم تجمع می کنند و این بدترین معضل برای زورگویان است.

وی اظهار داشت: سوم اینکه این حرکت روشنگرانه است؛ در این همایش نه لباس فاخری توزیع می شود و نه امکانات خاصی برای زوار در نظر گرفته می شود؛ پیاده روی اربعین فاقد جذابیت های دنیایی است؛ حتی در سفر به مکه مکرمه و یا کربلای معلی در اوقاتی به غیر از ایام اربعین، علیرغم اثرات معنوی قوی ای که این سفرها دارند، بازهم قسمتی از این سفر به تفریحات و امکانات رفاهی که برای زوار و مسافران در نظر گرفته شده اختصاص می یابد؛ اما پیاده روی اربعین فاقد تمام این امکانات است؛ این دور شدن از دنیا و لذت هایش، برای مستکبرین مشکل  ساز خواهد بود.

وی در ادامه افزود: چهارم اینکه، رسانه های غربی دائم اعلام می کنند که مسلمانان وحشی و تروریست هستند؛ اما زمانی که تصاویری پخش شود که چند میلیون نفر در کنار هم مدتی را زندگی کرده و با افتخار به هم خدمت می کنند و با یکدیگر هیچ مشکلی ندارند تمام تبلیغات منفی آنها خنثی خواهد شد؛ لذا به هیچ عنوان اربعین را همانگونه که هست نمایش نمی دهند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان داشت: درست به همین دلایل است که ما باید هر چه می توانیم به رونق گرفتن اربعین کمک کنیم؛ باید کاری کنیم که هر ساله بر رشد و ارتقای کیفیت همایش اربعین افزوده شود و اربعین به جایگاه اصلی و حق خود برسد.

وی اعلام کرد: برای نیل به این هدف، فقط کافی است که ما بتوانیم جوامع مختلف را با منش و روش زندگی و ابعاد شخصیتی سید الشهدا (ع) آشنا کنیم؛ امام حسین (ع) را باید همانگونه که هست و همانطور که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و فرزندانشان، ایشان را معرفی کرده اند، معرفی کنیم و نباید از خودمان چیزی اضافه کنیم؛  این موضوع و نام امام حسین (ع)  آنقدر جذابیت دارد که خودش راه را پیدا و بر دلها نفوذ کرده و بر قلبهای مردم ملل مختلف می‌نشیند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.