معاون فرهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: اخبار قطعی نشده‌ای وجود دارد که برخی از دشمنان ما در حوزه تغییر ژن شجاعت و غیرت ایرانی در حال کار هستند که از طریق موادغذایی منتقل می‌شود، بنابراین پدافند غیرعامل باید دائما این تهدیدات را رصد کرده و برای آن راهکارهایی را پیشنهاد کند.

تلاش دشمن برای تغییر ژن شجاعت و غیرت ایرانی
 
به گزارش قدس آنلاین ، محسن محبی امروز ۹ آبان‌ماه در مراسم گرامی‌داشت پدافند غیرعامل و آیین نواختن زنگ استانی پدافند غیرعامل در پژوهش‌سرای ثابت، اظهار کرد: امسال پانزدهمین سال پدافند غیرعامل به دستور مقام معظم رهبری است. یکی از مناطق ساعی و فعال در حوزه آموزش پدافند در مدارس، آموزش و پرورش خراسان رضوی است.
وی با بیان اینکه دفاع یک امر جامع شامل دفاع عامل و غیرعامل است، عنوان کرد: دفاع عامل سهم نیروهای مسلح و با اسلحه بوده و دفاع غیرعامل سهم پدافند غیرعامل و دفاع بدون اسلحه است. دفاع بدون اسلحه از شمول نیروهای مسلح خارج شده و کل جامعه را در بر می‌گیرد. هر کس به سهم خود و در کار خود در امر پدافند غیرعامل فعالیت می‌کند.
محبی بیان کرد: ما در حوزه تهدیدات شاهد دو نوع تهدید طبیعی و غیرطبیعی هستیم. منشا تهدید طبیعی همچون سیل، زلزله و صاعقه، طبیعت  بوده و در اختیار بشر نیست اما منشا تهدید غیرطبیعی انسان است. امور حوادث طبیعی با مدیریت بحران بوده و بخشی که دست بشر در آن دخالت دارد و غیرطبیعی بوده، سهم ما است. 
معاون فرهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور  با اشاره به اینکه تهدیداتی که دست بشر در آن حضور داشته باشد، سهم پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: تهدیدات طبیعی ثابت و تهدیدات غیرطبیعی سیال، پویا و به روزشونده هستند. براساس میزان تغییر و تحول دانش و علم موجود، نوع این تهدیدات دائما تغییر می‌کند. روزی فضای سایبری برای بشر ناشناخته بود اما در حال حاضر شناخته شده که ضمن ایجاد فرصت‌ها تهدیداتی نیز دارد. در حال حاضر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از میکروب به عنوان یک سلاح نظامی استفاده می‌کنند یعنی برای حمله به جای تهاجم نظامی با اسلحه، تهاجم جنبه زیستی و ترور بیولوژیک پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: در جامعه جهانی اسم پدافند غیرعامل، دفاع غیرنظامی است. سوییس، آلمان، آمریکا، روسیه، چین و کره‌شمالی حتی یک وزارتخانه برای پدافند غیرعامل دارند. تمام دیوارهایی که در جهان وجود داشته، قلعه‌ها، خندق حضرت سلمان در صدر اسلام و پناهگاه‌‎ها در دوران دفاع مقدس برای دفاع از خود رد برابر حملات هوایی دشمن از نوع پدافند غیرعامل هستند. 
محبی ادامه داد: در حوزه نظامی نیز با وجود اینکه جنس نظامی‌ها، عامل است اما برای دفاع از خودشان، پدافند غیرعالم دارند. آشیانه هواپیما در نیروهای مسلح نیز امری پدافندی بوده و شهرک‌های زیرزمینی، غار و تونل برای موشک‌ها دفاع غیرعامل است. داشته‌های نظامی‌ها باید با رویکرد پدافند غیرعاملی دفاع شود که نمونه بارز آن در حوزه هسته‌ای، سایت فردو بوده که از دید پدافند غیرعامل یک سایت ایمن است.
معاون فرهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور اضافه کرد: در منازل نیز هر فردی که دور حیات خانه‌اش حفاظ کشیده، پدافند غیرعامل است. صداوسیما نیز به عنوان یک حوزه حیاتی، برای اینکه همواره باید ارتباطش با مردم دایر باشد و ارتباط حاکمیت با مردم از طریق صداوسیما است، باید به جای یک مکان، دو مکان داشته باشد تا در شرایط بحران سیگنال‌رسانی کند.
وی با بیان اینکه جنس پدافند غیرعامل مصونیت‌ساز است، عنوان کرد: رویکرد پدافند غیرعامل بیشتر رویکرد مصونیت‌ساز و قبل از وقوع حادثه بوده و برای اینکه قبل از وقوع حادثه حضور داشته و اقدام کند، یکی از وظایف اساسی سازمان پدافند غیرعامل دیده‌بانی تهدید است، بدین معنی که قبل از اینکه دیگران ببینند، سازمان پدافند غیرعامل باید تهدیدات را رصد کند و داخلی هم باشد. به طور مثال اگر دشمن در حوزه میکروبی کار می‌کند، قبل از ورود این میکروب به داخل کشور ما، باید آن را ببینیم.
محبی گفت: دیده‌بانی یکی از وظایف اساسی سازمان پدافند غیرعامل است. در این دیده‌بانی باید سازمان در مرزهای علم و دانش حرکت کند و مرز علم و دانش جایی است که جدیدترین اختراعات در این حوزه اتفاق می‌افتد. پیشرفت‌های مختلف با خودشان تهدیدهای مختلف را به همراه می‌آورند. تراریخته‌ها ضمن اینکه برای کشور بسیار خوب هستند، می‌توانند آلوده به ویروس نیز باشند که برای جامعه مضر است.
معاون فرهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور بیان کرد: اخبار قطعی نشده‌ای وجود دارد که برخی از دشمنان ما در حوزه تغییر ژن شجاعت و غیرت ایرانی در حال کار هستند که از طریق موادغذایی منتقل می‌شود، بنابراین پدافند غیرعامل باید دائما این تهدیدات را رصد کرده و برای آن راهکارهایی را پیشنهاد کند.
وی افزود: امروزه ما شاهد تهدیدات ترکیبی هستیم که لازم است هشیارانه و به صورت جدی و علمی با آن مواجه شویم. در حال حاضر دشمن یک رویکرد تهدید اقتصادی دارد که با عملیات روانی پیش می‌برد و ابزار این عملیات روانی نیز رسانه است و شبکه‌های اجتماعی پایه این کار هستند، بنابراین دشمن ترکیبی از تهدیدات را با رویکرد اقتصادی انجام می‌دهد. عملیات روانی اقدامی است که روی ذهن و باور مردم اتفاق می‌افتد، بنابراین ما در حال حاضر درگیر تهدیدات ترکیبی هستیم که باید به آن توجه کنیم، البته اتحاد و انسجام ملی، وحدت و یکپارچگی مردم و وحدت قوای سه‌گانه موجب فایق آمدن بر این مشکلات می‌شود.
محبی با اشاره به اینکه سازمان ما در حوزه استفاده از علم جزو سازمان‌های یادگیرنده، به روزشونده و سازمانی کاملا علمی است، تصریح کرد: ما با چهار دانشگاه معین خود یعنی امام حسین(ع)، دفاع ملی، مالک اشتر و فارابی ۱۷ رشته ارشد با گرایش پدافند غیرعامل و در دانشگاه دفاع ملی نیز ۴ رشته با این گرایش برای دکترا تربیت می‌کنیم. رویکرد ما علمی است.
 معاون فرهنگی سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: سازمان آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه فرهنگ‌ساز و دانش‌آموزان به عنوان رابطین ما نقشی دارند. نقش یک سازمان فرهنگ‌ساز این است که مفاهیم موردنیاز جامعه را به فرهنگ تبدیل کند فرهنگ را شما ایجاد می‌کنید. اگر ما بخواهیم مفاهیم پدافند غیرعامل در جامعه گسترش پیدا کند، الزام مسیر آن، آموزش و پرورش است. خراسان فعالانه در این زمینه حضور پیدا کرده اما اول راه است. مفاهیم ما از طریق شما باید به سطح جامعه منتقل شود.
وی ادامه داد: ما به مرور زمان مفاهیم خود را در کتاب‌های درسی وارد می‌کنیم که در کتاب‌های پایه نهم و دهم یک فصل کتاب آمادگی دفاعی، پدافند غیرعامل است. این اتفاقات خوب در حوزه آموزش و پرورش اتفاق افتاده است. سند راهبردی پدافند غیرعامل وزارتخانه آماده بوده و چاپ خواهد شد. نقشه راه آموزش پدافند غیرعامل در آموزش و پرورش را نیز آماده کرده‌ایم. کتاب‌های خاص پدافند غیرعامل برای دختران و پسران در سطوح مختلف نیز امسال آماده شده است. 
محبی اضافه کرد: پدافند غیرعامل یک سری خاستگاه‌ها به صورت تخصصی دارد و این است که ضمن آموزش موضوع تخصصی، تهدیدات آن نیز گفته شود و دانش‌آموز ضمن مطالعه اصل علم صرفا آن را به عنوان یک فرصت نگاه نکند بلکه تهدیدات آن را نیز بداند، همه جانبه‌نگر باشد و بتواند موضوعات مختلف را مدنظر قرار دهد.  
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.