یکشنبه بازار مجیدیه از یک جهت با ۲۰ روز بازار دیگر کلانشهر مشهد کاملاً متفاوت و از ده‌ها جهت نیز مشابه بقیه است.

بازاری پر رونق اما به کام غیر مشهدی‌ها

این روز بازار که بعد از «جمعه بازار شهید شوشتری» بزرگ‌ترین روز بازار این کلانشهر به شمار می‌آید وجه تمایزش با بقیه فروش پارچه است. همه رونق این بازار را پارچه فروش‌هایی در دست گرفته‌اند که با لباس خاص محلی بلوچستان در این بازار حضور دارند. گستردگی فروش پارچه در این بازار به حدی است که براحتی می‌توان اعتراف کرد که ۹۰ درصد مشتریان این بازار برای خرید پارچه آمده‌اند اما در کنارش سری هم به سایر غرفه‌ها می‌زنند.

 یکشنبه بازاری در جمعه بازار خودرو

اگر جمعه بازار خودرو مشهد در بلوار مجیدیه را بلد باشید برای رسیدن به یکشنبه بازار هیچ مشکلی نخواهید داشت.

بازار بزرگی که شهرتش بعد از جمعه بازار خودرو حالا به یکشنبه بازار به ارث رسیده است. فضای آماده شده این بازار یکی از ویژگی‌های منحصر بفردی است که بجز جمعه بازار شهید شوشتری هیچ کدام از روز بازارهای دیگر از آن بهره‌مند نیستند. وسعت زیاد، زمین آسفالت، پارکینگ اختصاصی، دسترسی آسان و آدرس آشنا از دیگر ویژگی هایی است که یکشنبه بازار مجیدیه از آن برخوردار است.

 دریافت پول برای پارکینگ

یکی از شهروندانی که برای اولین بار به این بازار مراجعه کرده در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: با اینکه بیش از دو سال از راه‌اندازی این بازار می‌گذرد اما ما بتازگی از وجود یکشنبه بازار مجیدیه مطلع شده‌ایم. وی با بیان اینکه برای مکان برگزاری روز بازارها اطلاع رسانی نمی‌شود، می‌افزاید: این ضعف در حالی است که ساکنان همان مناطق نیز اطلاعات لازم را ندارند.

شهروند دیگری هم که همیشه برای خرید به روز بازارها مراجعه می‌کند، می‌گوید: به جای اینکه برای رونق این بازارها سیاست‌هایی به عنوان مشوق اعمال شود متأسفانه بیشتر

سنگ اندازی می‌شود. به گفته وی به عنوان مثال تا دو ماه پیش پارکینگ این روز بازار رایگان بود که به دلیل سود زیاد در حال حاضر هزینه‌ای شده است. وی با بیان اینکه برای ورود هر وسیله نقلیه هزار تومان اخذ می‌شود، اظهار می‌دارد: غرفه داران نیز از پرداخت این هزینه معاف نیستند.

 حرف دل غرفه‌داران

برای واکاوی ده‌ها وجه تشابه این بازار هم فقط کافی است پای دردودل غرفه‌داران این بازار بنشینی. یکی از غرفه دارانی که از ابتدای راه‌اندازی این بازار هر یکشنبه حضور داشته به گزارشگر ما می‌گوید: بعد از گذشت بیش از دو سال از راه‌اندازی این بازار خرسندیم که بالاخره با پیگیری‌های بسیار یکی از مشکلات اصلی بازار برطرف شده است.   وی کمبود سرویس بهداشتی برای این روز بازار بزرگ را از مشکلاتی عنوان می‌کند که شاید در همه روز بازارها نیز مشترک است.

به گفته وی در حال حاضر تنها چهار کانکس سرویس بهداشتی دایر است که قبلاً این تعداد دو کانکس بود. غرفه دار دیگری هم از جای خالی ارایه امکانات به غرفه‌داران گلایه می‌کند و می‌گوید: در این روز بازار غرفه‌داران حتی از روشنایی هم محروم هستند.

وی با بیان اینکه غرفه داران باید قبل از تاریکی غرفه‌های خودشان را جمع کنند، می‌افزاید: این در حالی است که اگر

غرفه داری هم یک شعله روشنایی داشته باشد اجازه استفاده از آن را نمی‌دهند. وی با گلایه از این گونه برخوردها با غرفه دارانی که بناچار در این روز بازارها حضور دارند، اظهار می‌دارد: متأسفانه کسی به فکر این نیست که اگر یک قلم جنس غرفه‌داری در تاریکی شبانه جا بماند همه سود یک روز فروش از بین می‌رود. مرد جوانی هم با نشان دادن مجوز خودش از سازمان میادین شهرداری مشهد برای حضور در روز بازارهای مشهد می‌گوید:‌ای کاش این مجوز شامل حال بیمه حوادث برای غرفه‌داران هم می‌شد. او با بیان اینکه هر اتفاقی که در این روز بازارها برای غرفه دارنی اتفاق بیفتد سازمان میادین هیچ مسئولیتی ندارد، می‌افزاید: این در حالی است که ماهیانه هزینه صدور این مجوز از غرفه داران اخذ می‌شود. به گفته وی این مجوز نیز هر سال بدون هیچ تغییری در ارایه خدمات فقط ۲۰ درصد هم گران می‌شود.

غرفه دار دیگری هم که با خرید مجوز روزانه اقدام به فروش لباس در این بازار می‌کند، می‌گوید: متأسفانه مجوزهای روزانه به گونه‌ای است که جای مشخصی برای دایر کردن غرفه وجود ندارد. پیرمردی هم که ۲۰ سال است برای فروش اجناس تولیدی‌اش در روز بازارهای مشهد می‌چرخد، می‌گوید: وضعیت ارائه امکانات در این بازارها هر سال دریغ از پارسال است.

به گفته وی هر سال غرفه‌ها را کوچک‌تر اما هزینه‌ها را بیشتر می‌کنند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • افشار ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    هزینه پارکینگ 3800 تومان است و از هر غرفه دار در روز 47000 تومان شهرداری هزینه دریافت میکنه و مامورین با پارچه فروشان که اکثرا بلوچ هستند رفتار مناسبی ندارند و حتی بابت غذا خریدن از شخص بخصوص اعمال نظر میکنند و متاسفانه مسوولین یا شهردار منطقه نظارتی روی پرسنل و مامورین و مدیریت بازار ندارند.اگر کسی شکایت یا گلایه ای داشته باشد با بدترین شکل پاسخ میدهند
  • مهران انصاری ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 0
    باسلام.امروز یکشنبه 19/9/1402 به بازار جدیدالتاسیس مجیدیه رفتم وبا دیریافت هزینه چهارهزار تومانی ماشین رو به بیابان پشت بازار هدایت کردن .این درحالی بود که پارکینگ داخل بازار خالی بود و با ذکر این نکته که اگر در پارکینگ داخل پارک کنید صدهزار تومان جریمه میشوید مجبور به پارک کردن در بیرون از مجموعه شدیم.