معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت:استخراج ذخایر معدن فیروزه نیشابور، خارج از اصول فنی است، زیرا ماده معدنی باید در حداکثر بهره وری خود استخراج شود.

استخراج کنونی از معدن فیروزه نیشابور خارج از اصول فنی است/دستیابی به ذخایر پنهان معدنی نیاز به فناوری روز دارد

 گزارش قدس آنلاین، عباس گلمحمدی معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: تاکنون بخش اندکی از ذخایر معدنی ایران شناسایی شده و بسیاری از ذخایر پنهان و در لایه‌های نیمه عمیق و عمیق زمین است.

وی تصریح کرد:برای دستیابی به ذخایر پنهان معدنی در ایران نیاز به فناوری و دانش روز است که تاکنون تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام گرفته است.
گلمحمدی با برشمردن معایب استخراج فیروزه در خراسان رضوی افزود: اگر شرکت خصوصی بهره بردار معدن فیروزه نیشابور اهتمام بیشتری به مسائل فنی روز در علم استخراج داشته باشد، بهره برداری فیروزه بهتر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ذخیره خوبی در معدن فیروزه نیشابور وجود دارد، تصریح کرد: به جز این منطقه، ذخایر فیروزه و سنگ‌های همرنگ و مشابه آن در نقاط دیگر کشور نیز کشف شده است و اگر اکتشاف به نحو مطلوب توسعه یابد، بهره برداری از این ذخایر مناسب انجام خواهد گرفت.

معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: خراسان رضوی یکی از قطب‌های فرآوری ماده معدنی سنگ آهن به شمار می‌رود که تامین ۲۰ تا ۳۰ درصد فولاد ایران از طریق این منطقه برنامه ریزی شده است.

گلمحمدی افزود: از سال ۱۳۸۳ عملیات اکتشافی در شهرستان خواف خراسان رضوی برای رسیدن به سنگ آهن انجام گرفت و سنگان متمرکزترین منطقه برای انجام عملیات اکتشافی در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: این عملیات منجر به کشف ۷۹ آنومالی جدید شد که پس از ترکیب آن‌ها به ۳۹ آنومالی معدنی دست یافتیم، سپس مقرر شد در صورتی که شرایط قانونی آن مهیا شود، استخراج بیش از ۳۰ آنومالی به بخش خصوصی واگذار شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.