مدیر کل آموزش و پرورش استان در مراسم افتتاحیه برنامه سفیران سلامت دانش آموزان استان خراسان رضوی که به میزبانی اداره آموزش و پرورش ناحیه چهار مشهد در سالن همایش های شهید حاتمی برگزار گردید گفت: در برنامه های آموزشی حوزه سلامت و بهداشت باید بیش از درمان به پیشگیری توجه شود.

توجه به مسئله پیشگیری در برنامه های آموزشی حوزه سلامت و بهداشت/ سی درصد از دانش آموزان خراسان رضوی چاق هستند

به گزارش قدس آنلاین، قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در مراسم افتتاحیه طرح سفیران سلامت دانش آموزی عنوان کرد: مسیر توسعه هر کشوری از آموزش و پرورش شروع می شود و اگر قرار است به چشم انداز توسعه دست یابیم باید به آموزش و پرورش توجه ویژه شود و دانش آموزان هرچقدر آموزش بهتری ببینند و تربیت پذیر شوند قطعا جامعه در آینده با مشکلات کمتری روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه در برنامه های آموزشی حوزه سلامت و بهداشت باید بیش از درمان به پیشگیری توجه شود افزود: عوامل مختلفی را به عنوان شاخص های توسعه می توان نام برد که شامل توسعه رفاه اجتماعی، توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی می باشد و یکی از مهمترین شاخص های توسعه، عامل سلامت و بهداشت است که در جامعه بسیار مهم است. در کشورهای توسعه یافته سهم پیشگیری بیشتر از درمان است و کشور ما نیز باید به این سمت برود که در بودجه و برنامه هایی که در حوزه سلامت و بهداشت داریم بیشتر معطوف به پیشگیری باشد چون هم کم هزینه تر و هم آسان تر است.

خدابنده در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در حوزه بیماری های واگیردار کنترل خوبی داشتیم و همکاری مردم، دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت در این زمینه با آموزش و پرورش بسیار خوب بوده است. البته باید در زمینه بیماری های غیر واگیردار که بیشتر به رعایت بهداشت فردی بستگی دارد کنترل باید در سنین کودکی و با آموزش الگوهای رفتاری مناسب و تغذیه صحیح انجام گیرد و لذا ما در حال حاضر جزو کشورهای جوان هستیم که در بیست سال آینده این نسل میانسال و مسن خواهد شد و در آن هنگام مراقبت از این افراد ازکارافتاده و سالمند باید توسط همین دانش آموزانی که در حال حاضر آموزش می بینند انجام شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در مورد عواملی که موجب سلامتی جامعه می شود تشریح کرد: اگر می خواهیم در آینده بیماری های کمتری در جامعه وجود داشته باشد باید از همین حالا پیشگیری را آغاز نمائیم و باید حتما از یک رژیم غذایی مناسب، تحرک و ورزش کافی و همچنین یک زندگی با نشاط و سالم برخوردار باشیم و در کنار رعایت این اصول باید این موارد را به سفیران سلامت آموزش دهیم تا آن ها نیز این موارد را به سایر دانش آموزان منتقل کنند.

خدابنده در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر حدود بیست الی سی درصد از دانش آموزان ما چاق هستند و چاقی نیز در آینده موجب بروز برخی از بیماری ها مانند پرفشارخونی و دیابت می شود و آموزش و پرورش با همراهی دانشگاه علوم پزشکی باید یک برنامه زندگی شبانه روزی صحیح را تدوین کنند تا برای تمامی دانش آموزان مفید واقع گردد.

وی در پایان خطاب به دانش آموزان سفیران سلامت حاضر در این مراسم گفت: خداوند نعمت های بیشماری به ما انسان ها داده است که سلامتی از جمله مهمترین آن هاست. شما دانش آموزانی هستید که به سلامت اهمیت می دهید و یکی از راه های شکرگزاری نعمت هایی که خداوند متعال به ما داده است استفاده صحیح از این نعمت هاست و اگر ما شکرگزار این نعمت ها باشیم خداوند نیز نعمت هایش را افزون خواهد کرد. پس شما دانش آموزان عزیز به عنوان سفیران سلامت در درجه اول باید قدرشناس و شکرگزار این نعمت ها باشید و در درجه دوم باید این موارد را به سایر دانش اموزان انتقال و آموزش دهید.
 منبع:  پانا

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.