رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر اعتبار حوزه پژوهش از تمامی حوزه های دانشگاه کمتر است و این در حالی است که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعتبارات اختصاص یافته پاسخگوی ۱۰ درصد نیاز حوزه پژوهش هم نیست.

اعتبارات اختصاص یافته به حوزه پژوهش پاسخگوی ۱۰ درصد از نیاز ما هم نیست
به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا دارابی در همایش دبیران مجلات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی در حیطه علوم پزشکی که به میزبانی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به اینکه باید اولویت بودن مسئله پژوهش در کشور از حالت شعاری خارج شود و نسبت به این موضوع توجه بیشتری را نشان داد، اظهار کرد: در حال حاضر اعتبارات اختصاص یافته به حوزه پژوهش پاسخگوی نیاز این حوزه نیست؛ برای گسترش تحقیقات آینده نگر و محصول محور و ارتقاء جایگاه کشور باید اعتبارات دانشگاه ها در زمینه پژوهش افزایش یابد.
وی با بیان اینکه علیرغم تمام مشکلات و موانع، اعضای هیات علمی و اساتید محقق و پژوهشگر دانشگاه ها توانسته اند جایگاه علمی دانشگاه را در رتبه بندی های ملی و بین المللی ارتقاء دهند، بیان کرد: اگر دانشگاه های علوم پزشکی بخواهند به شکل واقعی در حوزه تحقیق و پژوهش فعالیت داشته باشند و تحقیقات آینده نگر و محصول محور داشته باشند باید در زمینه اختصاص اعتبارات به این حوزه بازنگری صورت گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش دبیران و سردبیران مجلات علمی در توسعه سلامت کشور اظهار کرد: مسئله تحقیق و پژوهش در حوزه سلامت با دیگر حوزه ها به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت مردم بسیار متفاوت است و به همین دلیل باید اعضای تحریریه مجلات نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند.
دارابی به اولویت قرار دادن اخلاق پزشکی در اجرای طرح های تحقیقاتی تاکید کرد و افزود: بسیاری از جراحان و پزشکان با مراجعه به مجلات علمی و تحقیقاتی، از نتایج مقالات درج شده در این مجلات در راستای ارتقاء دانش و در نتیجه خدمت به بیماران استفاده می کنند و بر این اساس باید در زمان تحریر و چاپ مقاله مسئولان تحریریه توجه و دقت ویژه ای داشته باشند.
وی افزود: در سال ۶۵ اعضای هیات علمی دانشگاه ۱۵۰ مقاله تولید کرده اند و این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر ده ها مجله علمی دارد که در پایگاه های معتبر علمی ملی و بین المللی نمایه می شود و این امر نشان دهنده تلاشی است که نه تنها در مشهد بلکه در تمامی دانشگاه ها در راستای توسعه جایگاه علمی کشور شکل گرفته است.
همایش دبیران مجلات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی در حیطه علوم پزشکی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۳۰ آبان الی یکم آذر ماه برگزار شد.
این همایش دو روزه، با حضور جمعی از ناشرین، سردبیران، مدیران و کارشناسان نشریات علمی پژوهشی داخلی و خارجی در حیطه علوم پزشکی در محورهای نمایه سازی در پایگاههای داده های علمی، انتشار آنلاین مقالات، تقلب علمی و سرقت ادبی و ارزیابی و تصمیم گیری در پیش نویسهای مقالات برگزار شده است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.