معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: میزان باسوادی در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال این استان از ۹۷.۳درصد گذشته است.

باسوادی در خراسان رضوی به ۹۷ درصد رسیده است

به گزارش قدس آنلاین ، مصطفی اسدی صبح شنبه در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته سواد آموزی برگزار شده بود اظهار کرد: تعلیم و تربیت فرصتی برای توانمند سازی بشریت بوده و نهضت سواد آموزی یادگار امام خمینی (ره) است که کمتر از یک سال بعد از انقلاب تشکیل شد.

وی افزود:در همه دولت ها تلاش بسیاری برای ریشه کن کردن بیسوادی در کشور انجام شده است ولی در دولت های یازدهم و دوازدهم تدابیر و مشوق های بسیاری برای جذب سواد آموزان در نظر گرفته شد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ رشد سوادبین سال های ۹۰ تا ۹۵ به ۲.۸ درصد رسید.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ ساله از مرز ۹۷ درصد باسوادی گذر کردیم و امید داریم تا پایان سال جاری این آمار به ۹۷.۵ درصد برسد. همچنین در سال جاری ۹ هزار و ۹۰۰ نفر برای حضور در کلاس های سواد آموزی جذب شدند و باید گفت به دلیل عدم اظهار بیسوادی و مشکلات اقتصادی جذب به سختی صورت می پذیرد.

وی گفت: اقدامات اساسی در راستای با سوادی اتباع خارجی در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۲۷۰۰ نفر از اتباع استان باسواد شدند و  ۲۷ هزار ۳۵۲ نفر  نیزجذب مراکز آموزشی شده اند که تلاش می کنیم این آمار تا پایان سال به ۳۰ هزار نفر برسد.

اسدی تصریح کرد:سال ۱۳۵۵ در کشور ۴۷.۵ درصد باسواد بودندکه این آمار با توجه به سرشماری سال ۱۳۹۵ به ۸۷.۶ درصد رسیده است و  در مقایسه آمارهای ایران و جهان در حوزه تمامی گروههای سنی نرخ باسوادی در جهان ۸۶ درصد و در ایران نیز ۸۶ درصد است. همچنین  در گروه هدف ۱۵ تا ۲۴ ساله که مد نظر یونسکو نیز هست آمار باسوادی در  جهان ۹۱درصد و در ایران  ۹۷.۴درصد است. 

وی ادامه داد: در گروه سنی ۶۵ سال به بالا نرخ باسوادی جهانی  ۷۸ و در ایران۳۹.۹ درصد است و علت عقب ماندگی سواد آموزی در ایران همین گروه سنی هستند.

اسدی بیان کرد: تاسیس مراکز یادگیری و یاددهی که در آنها ۴۰ نوع  آموزش های نظری و مهارتی داده می شود در دستور کار قرار دارند که تعداد این مراکز تا قبل از سال ۹۵ فقط ۷ مرکز بود و در سال ۹۶ به ۷۷ مرکز رسید  و تلاش می کنیم تعداد این مراکز تا پایان سال به ۱۰۰ مرکز افزایش یابد و ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار دهند.

وی گفت: دو مرکز یادگیری نیز در زندان های مشهد و تربت حیدریه راه اندازی کردیم و دو زندان نیشابور و تربت جام نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی تاکید کرد:۱۵۹ هزار بیسوادبراساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان وجود دارد که در سال های گذشته تعدادی باسواد شدند و اکنون ۱۰۵ هزار بیسواد باقی مانده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.