کارگردان یک فیلم کوتاه گفت: فیلم های کوتاه نیاز به دیده شدن از سوی مخاطب عام دارند.

فیلم کوتاه نیاز به دیده شدن دارد

به گزارش قدس آنلاین، زمستانه فیلم کوتاه شامل مجموعه ۶ فیلم کوتاه «دیدن» سهیل امیر شریفی، «فروزان» میرعباس خسروی نژاد، «نسبت خونی» حسین امیری دوماری، پدرام پور امیری، «و می‌گذریم ...» پریسا گرگین، «آینه های پریده رنگ» سالم صلواتی، «تو هنوز اینجایی» کتایون پرمر، محمد روحبخش است که نشست نقد وبررسی با حضور محمد روحبخش و میرعباس خسروی نژاد در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

میرعباس خسروی نژاد کارگردان فیلم کوتاه فروزان درجلسه نقد وبررسی "زمستانه ی فیلم کوتاه" در پردیس سینمایی هویزه مشهد در خصوص نمایش فیلم کوتاهش در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: گروه سینمایی هنرو تجربه، بستری از همکاری و هماهنگی را فراهم کرده است تمام فعالیت های پخش این بسته با خود فیلم سازان است. پخش فیلم های کوتاه به صورت گروهی  دارای مزیت های متعددی همچون ایجاد ساختار و نظام بخشی  برای فیلم های کوتاه است  که باعث می شود معایب این طور پخش دیده نشود در سیستم جدید بیشتر از آنکه فیلم ها مهم باشند فیلم ساز ها مورد توجه قرارمی گیرند اینکه آیا فیلم سازها می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند در این شیوه پخش  بسیار کلیدی است همچنین در طول چند ماه گذشته در کنار دوستانی که بودیم علاوه بر فرا گرفتن کار گروهی تجربه های زیادی را نیز کسب کردیم و بدون تردید نسبت به ۴ ماه قبل بسیار پخته تر شدیم .

وی درپاسخ به اینکه چطور سوژه یک زن  روستایی تنها که ترس دزدیده شدن گوسفندانش را دارد مورد توجه جشنواره های بین المللی رسید گفت: درابتدا هیچ موقع فکر نمی کردم که یک سوژه محلی را چگونه می توان بین المللی کرد اما در حال حاضر به این تجربه دست پیدا کرده ام که هنگام نوشتن و با استفاده از یک زبان بومی چگونه یک سوژه محلی را برجسته کنم. برگ برنده فیلم فروزان این بود که مخاطب با سوژه  فیلم که خانواده  بود به خوبی ارتباط برقرار کرد از طرفی اگر برمبنای موضوعاتی  نظیرخانواده ، زن، کودک و محیط زیست  فیلم ساخته شود با استقبال خوب مخاطب در دنیا مواجه خواهد شد و فروزان بیشتر از آنکه در داخل کشور مورد استقبال قرار بگیرد در  خارج از کشور مورد توجه و اقبال عمومی قرار گرفت. حسن فیلم فروزان نسبت به سایر فیلم های دیگر این است که شخصی ترین سوژه ای است که من به خوبی آن را حس کرده بودم و مادرم آنقدر آن را تکرار کرده بود که به خوبی می دانستم باید چکار بکنم و این نیز جزو موفقیت های فیلم بود. در بحث بین المللی در باره فروزان مشکل جدی که وجود داشت فهماندن آن به مخاطب با زبان بین المللی بود  و ترجمه آن و فهم مخاطب بود .

خسروی نژاد  با اشاره به اینکه در هنگام نوشتن ابتدا به گنجینه خاطرات خود و اعضای خانواده ام مراجعه می کنم و اینکه آیا پروسه تولید آن رضایت بخش است یا نه ، افزود: در حدود دو ماه پیش تولید این فیلم طول کشید. در روستاهای مختلف جستجو کردیم تا آن فضایی را که مدنظر داریم پیدا کنیم و بدون هیچ تغییری همان فضا را به نمایش بگذاریم به طوری که  این طویله که در فیلم نشان داده می شود به همان حالت اولیه خودش است و  ما در شکل اولیه آن هیچ دستی نبردیم. از طرفی پیش تولید ما خیلی طولانی بود و هفت شب هم فیلم برداری طول کشید . فروزان بعد از اینکه ساخته شد حدود یک سالی دست پخش کننده بود و هیچ اتفاقی به جز جشنواره ازمیر برای آن اتفاق نیفتاد از این رو روزی ۱۷ الی ۱۸ ساعت وقت گذاشتم که ابتدا پخش را از طریق دوستان یاد بگیرم .

وی ادامه داد: کارگردانی فروزان را بسیار دوست دارم اما در فیلمنامه آن نکات زیادی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.  سه بخش فیلمبرداری، بازی و کارگردانی فروزان با بازخورد خوبی از سوی مخاطب مواجه شد .

**** ایجاد یک چرخه اقتصادی در فیلم های  کوتاه

محمد روحبخش کارگردان فیلم کوتاه "توهنوزاینجایی" نیز در این نشست در خصوص نمایش فیلمش در گروه هنرو تجربه گفت: دو راه برای دیدن فیلم کوتاه توسط مخاطب وجود دارد یکی جشنواره ها است که در یک بازه زمانی با شور برگزار می شود و سپس هم تمام می شود و یکی هم همین ارائه بسته ای از فیلم های کوتاه است که نکته برجسته آن اکران آن در تمام شهر ها به صورت یک بازه زمانی طولانی مدت  است که باعث می شود طیف عظیمی از مخاطبان آن را مشاهده کنند  از طرفی نیز یک فرهنگی را ایجاد می کند که برای فیلم کوتاه مثل فیلم بلند نیز باید بلیط خرید و آن را دید زیرا قبلا عادت بر این بود که فیلم کوتاه را مجانی باید دید که این رویه باعث ایجاد یک چرخه اقتصادی در موضوع فیلم کوتاه شده است و به صورت ناخود آگاه باعث رشد بیشتر این فیلم ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که نمایش شش فیلم در کنار هم چه نوع همکاری بین فیلمسازان ایجاد می کند افزود: در این شیوه ارائه گروهی فیلم ها، تا انتهای پس تولید هرکدام از فیلمسازان به طور انفرادی کار می کنند اما هنگام پخش فقط بر مبنای هماهنگی کارگردانان کارها به پیش می رود از طرفی ارائه یک بسته از فیلم ها پیشینه طولانی در سراسر دنیا دارد،  همچنین تلویزیون انقدر دارای خط قرمزهای گوناگون است که امکان پخش برای برخی فیلم های کوتاه امکان پذیر نیست زیرا موضوع ممیزی در فیلم های کوتاه کمتر رعایت می شود. 

روحبخش با بیان اینکه الگوی اصلی ساخت این فیلمهای ترنس مالیک بود، ادامه داد: ایده اصلی فیلم تو هنوز اینجایی که یک نابینا است مربوط به چند سال قبل بود فیلمنامه را ابتدا نوشتیم و سپس با بررسی چند بار آن را تغییر دادیم و به دلیل اینکه از نگاه ما در مرحله اول دلچسب نبود ان را کنار گذاشته وشروع به ساختن  یک فیلم کمدی کوتاه به نام بارسلونا کردیم  سپس مجددا به فیلمنامه تو هنوز اینجایی مراجعه کردیم و با ایجاد تغییراتی در فیلمنامه شروع به ساخت ان کردیم از طرفی به مدت دو ماه در طول روز من و دوستانم چند ساعت چشم هایمان را می بستیم تا به نحوی با چگونگی فعالیت  نابینایان در زندگی آشنا شویم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.