خراسان رضوی به علت وجود پر برکت بارگاه منور حضرت امام رضا علیه السلام در آن، یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور است

اولویت‌های کاری استاندار آینده خراسان رضوی

سالانه پذیرای بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است و به طور کلی از ابعاد مختلف اقتصادی، صنعتی، معدنی و کشاورزی موقعیت ویژه‌ای دارد، اما از ۲۵ آبان ۱۳۹۷ بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان سکاندار اجرایی خود را از دست داده و بیش از یک ماه است که استاندار ندارد.

 بلاتکلیفی مدیریت کلان استان که نتیجه عدم انتخاب استاندار، دومعاونت استانداری و فرماندار مشهد است تأثیر زیادی بر بخش‌های مختلف تصمیم گیری و مدیریتی استان و مشهد داشته است که امیدواریم دولت و شخص رئیس جمهور هر چه سریع‌تر با تعیین استاندار از انباشته شدن بیشتر مشکلات در این استان مهم و استراتژیک جلوگیری کند.

 در این میان بسیار با اهمیت است فردی به عنوان استاندار خراسان رضوی معرفی شود که از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار باشد و بتواند جایگاه استان را در کشور و رفع مشکلات مردم بهبود بخشد.

 روزنامه قدس درراستای رسالت مطبوعاتی خود به سراغ نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از صاحبنظران سیاسی واقتصادی رفته و نظر آن‌ها را درباره مهم‌ترین اولویت‌های کاری استاندار جدید خراسان رضوی جویا شده است که در ادامه خواهید خواند. شایان ذکر است تلاش‌های فراوان خبرنگار ما برای برقراری ارتباط و کسب نظر آقایان امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدحسین حسین زاده بحرینی و رضا شیران خراسانی سه تن ازدیگر نمایندگان مشهد در مجلس و محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد بی‌نتیجه ماند.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات:

احقاق حق استان در اعتبارات اشتغال آفرینی

متأسفانه با توجه به کوتاهی‌های فراوانی که در رسیدگی به مشکلات استان پیش آمده است، مشهد و خراسان رضوی انبوهی از مشکلات را در خود دارد و با آن‌ها مواجه هستند.

مهم‌ترین مشکلاتی که امروز باید کسی که سکان استانداری را برعهده می‌گیرد به آن بپردازد مسائل اقتصادی، کار و اشتغال و روان سازی مسائل استان هست.

امروزه ما با مشکلات پیچیده‌ای مواجه‌ایم که هم در حوزه صادرات و هم در حوزه تولید و هم در حوزه‌ای که در بانک‌ها برای بخش تولید ایجاد کرده‌اند نیازمند یک نگاه جدی برای حل مشکلات هستیم‌ و حجم قابل توجهی از مؤسسات تولیدی و خدماتی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بخصوص تولید که باید به آن پرداخته شود.

 موضوع دوم مسئله آب هست که یکی از مسائل جدی استان خراسان رضوی و بخصوص مشهد است که باید برنامه مشخصی به غیر از روزمرگی برای حوزه آب مشهد داشته باشند و بتوانند با یک برنامه مشخصی مسیر را ادامه دهند.

مسئله سوم اعتبارات استان است که امروز در لایحه بودجه با وجود اینکه خراسان رضوی حدود ۸ درصد جمعیت و مساحت کل کشور را دارد، اعتبارات ۶ درصدی تأمین کننده نیازهای استان نیست و این موضوعی هم نیست که در مجلس بتوان آن را حل کرد و باید استاندار شجاعی در هیئت دولت باشد که بتواند برود در آنجا برای احقاق حق این استان مستند و مستدل حرف بزند تا در لایحه بودجه آنچه که شایسته استان است محقق شود.

ما امروزه عقب افتادگی فراوانی در حوزه اعتبارات داریم که همه استان را تحت تأثیر قرار داده و با یک فقر شدیدی در حوزه نیروی انسانی و نیروی خدمات در حوزه زیرساخت‌ها مواجه هستیم؛ مثلاً در حوزه بهداشت و درمان با یک وضعیت نابسامان در تعداد تخت‌های بیمارستانی، تعداد کادر درمانی و پرستاری و مسایل این چنینی مواجه هستیم که لازمه حل آن ورود استانداری قوی است که به این موضوعات بپردازد.

به هر صورت هرجای استان را که دست می‌گذاریم با انباشتی از مشکلات مواجه می‌شویم که این موضوع چیزی نیست که فقط با حرف بشود از کنارش عبور کرد بلکه احتیاج دارد فردی که وارد می‌شود به صورت جدی به این مسائل بپردازد و امیدواریم فردی که برای استانداری انتخاب می‌شود این ویژگی‌ها را داشته باشد رفتار روزمرگی در کارش مثل همین پنج سال گذشته در استان حاکم نشود.

ما یک گلایه جدی هم در رابطه با تعیین استاندار داریم و آن بلاتکلیفی است که به دلیل کوتاهی صورت گرفته از سوی دولت در استان به وجود آمده است، ما امروز استاندار نداریم، معاون استاندار نداریم، فرماندار نداریم و خیلی از مسائلی که زجر دهنده است و مشکلات را انباشته می‌کند وامیدواریم تعیین استاندار به سرعت صورت پذیرد. در مورد مشهد هم باید گفت بیش از ۵۰ درصد مشکلات استان در مشهدهست، مسائلی مثل حاشیه نشینی، اشتغال، بیکاری و انباشتی از مسائل دیگر در حوزه صنعت و... مشکلات شدیدی است که در مشهد وجود دارد.

دکتر روح الله ایزدخواه رئیس اندیشگاه توسعه منطقه‌ای کشور:

ارتقای تولید و اشتغال در روستاها

در حوزه اقتصادی جهت‌گیری اول باید انسجام بخشیدن به توان اقتصادی موجود در استان باشد و انبوه صنایعی که در استان هست بتواند جایگاه صنعتی استان در کشور را بالا ببرد چون با وجود انبوه صنایع، خراسان رضوی، استانی صنعتی محسوب نمی‌شود چرا که این صنایع اغلب صنایع خرد هستند که بازار محلی را پوشش می‌دهند و در بازارملی و فراملی نقش بزرگی ندارند البته این مسئله به معنی احداث صنایع نیست چون صنایع متعدد در استان وجود دارند که فقط باید ارتقا پیدا کنند.

در بخش دوم هم ارتقای تولید و اشتغال در روستاها باید از اولویت‌های استاندار جدید باشد چون خراسان رضوی روستاهای نسبتاً مترقی‌ای دارد که سرمایه انسانی بالایی دارند و باید از این فرصت استفاده کرد وخراسان رضوی را به عنوان جلودار و پیشتاز توسعه روستایی در کشور مطرح کرد، زیرا روستاهای خراسان رضوی آن عقب ماندگی هایی که در روستاهای کشور وجود دارد را ندارند و بدنه مردمی و سرمایه انسانی خوبی در روستاهای استان وجود دارد و بافت روستایی در خراسان رضوی توسعه یافته است و الان فرصت خوبی است که خراسان رضوی الگوساز باشد در توسعه و استاندار جدید باید از این فرصت بخوبی استفاده کند.

در همین حوزه اقتصاد نکته دیگر نقش آفرینی استان در نجات اقتصاد کشور است یعنی به خاطر نقش خاصه شهر مشهد هم در سطح ملی و هم بین‌المللی، مشهد می‌تواند یک قلب تپنده برای اقتصاد کشور باشد، از هم گسیختگی اقتصادی در سطح کشور را ترمیم کند و به واسطه بازار بزرگی که در مشهد هست باید طوری برنامه‌ریزی کرد که مشهد یک اهرم تحرک و عامل نجات برای اقتصاد کشور باشد.

در حوزه اجتماعی ما در خراسان رضوی معضل حاشیه‌نشینی را داریم که معروف شده است و در سطح کشور هم رکورد زده است و در نوک پیکان حوزه اجتماعی استاندار جدید مسئله حاشیه نشینی توجه به یک نهضت و حرکت مردمی برای حل معضل حاشیه نشینی ایجاد شود که این مسئله نیاز به یک نهضت عمومی و یک حرکت فراگیر اجتماعی دارد.

جهت گیری دیگر استاندار در حوزه اجتماعی باید ایجاد یک فضای تعامل و مفاهمه نخبگانی در باب مشکلات و بحران‌های موجود و فرصت‌های آینده در مشهد باشد چون تهران دچار حبس بروکراتیک شده یعنی اینکه در تهران از آنجایی که پایتخت کشور است و دستگاه‌ها تمرکزشان در آنجاست ما نمی‌توانیم یک مسیر برون رفت از معضلات موجود ترسیم بکنیم؛ چون تشتت آرا در تهران زیاد است، اما در مشهد این تشتت پایتخت را نداریم و در عین حال آن قطبیت ملی را داریم و می‌توانیم انواع شبکه‌های نخبگانی را در مشهد ایجاد بکنیم که این امر هم به لحاظ اجتماعی در پیشرفت کشور بسیار مؤثر خواهد بود. ما می‌توانیم به برکت وجود بارگاه منور امام رضا علیه السلام در مشهد و مراجعات فراوان و دائمی نخبگان به این فضای معنوی از این فضا استفاده کنیم. برای شبکه سازی نخبگانی که حتماً یکی از اهرم‌های نجات کشور و برون رفت از معضلات موجود خواهد بود که این فرصت نابی است که در حال حاضر مشهد در سطح کشور می‌تواند ایجاد کند.

دکتر کمال سرویها رئیس سابق شورای اسلامی شهر مشهد:

 رسیدگی سریع به معیشت مردم

در حال حاضر مهم‌ترین کاری که استاندار جدید باید انجام دهد ورود جدی‌تر به معیشت مردم است چون چند ماهی است که بازار کشور و بویژه استان لجام گسیخته شده است و کنترل آن نه نیاز به بودجه دارد ‌و نه نیاز به مصوبه و قانون مجلس و قوه قضائیه.

این مسئله فقط یک عزم جدی می‌خواهد که تعزیرات یک مقدار قوی‌تر وارد عمل شود و همان قوانینی که دارند را به مرحله اجرا در بیاورند چون خیلی راحت می‌شود با محتکر و گران فروش برخورد کرد و این امری شدنی است، این کارها که خیلی سریع و در زمان اندک می‌شود به مردم روحیه‌ای قوی تزریق می‌کند.

در بحث میان مدت، تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی که در شهر مشهد و شهرستان‌ها هست و نیاز به یک تلنگر دارد، باید در اولویت استاندار جدید باشد؛ به عنوان مثال همین تجهیزاتی که برای خط ۲ و۳ قطار شهری مورد نیاز است اگر برسد ظرف سه ماه آینده خیلی راحت خط۲ تکمیل می‌شود و سال آینده هم حداقل فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد افتتاح می‌شود که خیلی برای مردم رضایتمندی ایجاد می‌کند. موضوع سوم حاشیه شهر مشهد هست که نسبت به میانگین کشوری خیلی بالاتر هست به طوری که در کلانشهرها ۱۰ تا ۱۳ درصد حاشیه نشینی هست ولی در مشهد بین ۳۰ تا ۳۳ درصد حاشیه نشینی وجود دارد یعنی مشهد ۲۰ درصد از هشت کلانشهر دیگر بیشتر حاشیه نشین دارد و این باعث می‌شود که ما بیشتر به این نکته واقف شویم و آن پروژه‌های نیمه تمام هم که اشاره کردم در حاشیه شهر مشهد می‌باشد و باید تکمیل شود.

به هر حال ما هشت لکه جمعیتی در شهر مشهد داریم که باید به رسمیت بشناسیم و برای آن‌ها نواحی اقماری شهرداری تعریف کنیم تا دیگر اضافه نشوند و در مرحله دوم همین هایی که هستند امکانات حداقلی را دریافت می کنند.

دکتر محمد حسین پاپلی یزدی؛ رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران:

حل بحران آب

و رفع بروکراسی درادارات

اولویت اول استان در شرایط فعلی مسئله آب است. حل مسائل مربوط به بحران آب و برنامه  ریزی برای کاهش مصرف آب در شهر مشهد و کل استان باید از اولویت‌های استاندار باشد. موضوع دوم که از مسائل مهمی است که مردم گرفتار آن هستند مسئله بروکراسی و عدم هماهنگی بین ادارات استان است که استاندار جدیدباید هماهنگی بین ادارات برقرار کند.

کاهش تصدی‌گری دولت که رئیس جمهور هم همین حرف‌ها را می‌زند و تسهیل صدور مجوزبرای مردم در کارهای صنعتی و دیگر کارهایی که می‌خواهند انجام دهند تااینگونه سرمایه‌ها معطل صدور مجوز نشود.

موضوع دیگر ساماندهی سرمایه‌ها در استان است که در حال حاضر سرگردان می‌باشد. همچنین اجرایی کردن طرح آمایش استان، رسیدگی به مسائل شهری و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های شهری و مسائل دیگری مثل حمل و نقل شهری و مترو در شهر مشهد باید پیگیری شود و هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد و همچنین رسیدگی به بافت فرسوده مشهد و بزرگ‌ترین مسئله و معضل شهر مشهد که حاشیه نشینی است باید از اولویت‌های اصلی استاندار جدید باشد.

شفاف سازی رابطه ادارات در تمامی زمینه‌ها بخصوص مسائل شهر مشهد با آستان قدس رضوی هم باید از اولویت‌های کاری استاندار جدید باشد، چون صاحب خانه واقعی مشهد آستان قدس رضوی است و هرچه این رابطه شفاف‌تر باشد بهتر می‌توان مشکلات مشهد را برطرف کرد چون واقعاً بدون مشارکت آستان قدس رضوی و همراهی با این نهاد مقدس در مشهد کارها به جایی نخواهد رسیدو بحمدلله آستان قدس رضوی در این زمینه همکاری فراوانی با دولت و شهرداری داشته و دارد.

جواد کریمی قدوسی؛ نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی :

ظرفیت‌های دست نخورده استان

خراسان رضوی به طور کلی در زمینه های صنعتی، اقتصادی و... و. موقعیت ویژه‌ای دارد و ما معتقد هستیم بسیاری از ظرفیت‌های استان هنوز دست نخورده باقی مانده است و اگر یک مدیریت راهبردی برای اقتصاد، معیشت، اشتغال و تولید توأم با فرهنگ در مسائل ویژه و خاصی که در استان و بخصوص مشهد مقدس هست متمرکز بشود می تواند به بسیج عمومی منجر شود. استاندار راهبردی می‌تواند قوه محرکه بخش خصوصی و عمومی باشد و با رفع مشکلاتشان آن ها را به فعالیت وا دارد که تأثیر آن در درآمدهای استان، اخذ مالیات، عوارض و ایجاد اشتغال کاملاً مشهود باشد و دیده شود.

بارها به استاندار قبلی عرض کردم که شما خودتان اعلام می‌کنید استان در هر سال ۲۰ میلیون زائر دارد اگر هر نفری هم یک میلیون تومان پول بیاورند، ۲۰ هزار میلیارد تومان مردم سراسر کشور و بعضی کشورهای مسلمان به استان می‌آورند که اگر این مبلغ یک بار در چرخه بازار و صنعت و تولید استان بچرخد هم موجب اشتغال فوق العاده زیادی می‌شود که بیکاری را ریشه کن می‌کند و هم سطح درآمدهای عمومی را بالا می‌برد و خزانه دولت تکمیل می‌شود و این مسئله خیلی می‌تواند کمک کند در این شرایطی که به هر حال با تحریم‌ها مواجه هستیم مشکلات برطرف شود و ما هم حاضریم به عنوان نماینده همه گونه کمکی را انجام دهیم.

اخیراً نیز حوزه دیگری از سنگ آهن در خواف کشف شده است با ذخیره ۱۰۰ میلیون تن، این ذخایر عظیم معدنی، گازی و مرزهای مختلف واقعاً جای کار دارد واستانداری که بیاید بایددر قدم اول به سراغ این مسائل برود.

در ابعاد فرهنگی هم یکسری مشکلاتی داریم که با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خیلی از این معضلات فرهنگی هم برطرف خواهد شد و مشکل حاد امنیتی هم نداریم و مشکلات مربوط به اقوام و مذاهب و درگیری‌های این گونه هم دراستان وجود ندارد و مرزهای ما دارای امنیت بسیار خوب و قابل قبولی است. مردم استان هم بسیار فرهیخته‌اند و خیلی جناح زده نیستند.

در مجموع برای کسی که انگیزه کار داشته باشد بهترین فرصت برای خدمت است آن هم در جوار امام علی بن موسی الرضا علیه السلام که بتواند بزودی تحرکی را نشان دهد ودولت هم ان شاءالله بزودی در این زمینه تصمیم بگیردو استان خراسان رضوی را که یکی ازمهم‌ترین استان‌های کشور است از این بلاتکلیفی خارج کند.

درباره مشهد هم به صورت ویژه می‌توان گفت که ۱۰۰ درصد آورده زائرین در مشهد رسوب می‌کند، ولی سطح بیکاری هم متأسفانه با شرایط اقتصادی امسال در مشهد خیلی افزایش پیدا کرده است.

درگزارشی هم که از سازمان صنعت و معدن استان گرفتم تا در مجلس مطرح کنم آمار تعداد بیکاران و کارخانجات تعطیل شده خیلی زیاد بود به هرصورت در یک شهر ۳ میلیونی با یک چنین پدیده‌ای که در حاشیه شهر داریم نگرانی‌هایی وجود دارد و همچنان بحث حاشیه شهر برای ما اولویت دارد و بخش زیادی از مردم مشهد در این مناطق سکونت دارند ویک سری تهدیدهایی هم وجود دارد که باید در شورای تأمین استان مطرح شود.

موضوع دیگر هم تهدید منابع آبی مشهد هست و گرفتاری هایی که قطعاً اگرتدبیر نشود مشکلاتی را به وجود می‌آورد، یک سری طرح هایی هم تهیه شده مثل طرح انتقال آب از کانال قره قوم ترکمنستان به سرخس و مسئله دیپلماسی آب با افغانستان که خیلی مهم است و متأسفانه خیلی قوی پیگیری نشده است چون بسیاری از آورده‌های رودخانه هریرود پشت سدهای سلما و یکی، دو سد دیگر که دارند می‌زنند جمع می‌شود و آورده سد دوستی صفر می‌شود که این مسئله برای مشهد خیلی مشکل ایجاد خواهد کرد و باید یک ستادی باشد که شبانه روز این مسئله را پیگیری کند و با این مسئله نمی‌توان شوخی کرد و این وضعیت خوبی نیست و الان در دستور کار ما و سازمان آب استان هست و ملاقاتی هم با وزیر نیرو در این هفته خواهیم داشت تا این مسائل را مطرح کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.