«ملیحه قلیچ‌زاده»، متولد ۱۳۴۵ کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث است و در حال حاضر به صورت تخصصی در زمینه تفسیر قرآن کار می‌کند و هنوز هم خودش را طلبه می‌داند.

هدیه‌ای برای آخرت

او که بتازگی یک قطعه زمین در شاندیز را وقف کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما در باره این تصمیم می‌گوید: این زمین هدیه همسرم به من بود و با مشورت با او این تصمیم را گرفتیم تا برای آخرتمان هم چیزی داشته باشیم به همین خاطر این زمین را وقف کردیم.

این بانوی واقف در خصوص شروط نیت وقف در وقفنامه می‌افزاید: خود اوقاف از این وقف پشتیبانی لازم را می‌کنند و این زمین را قرار است بخشی از آن به صورت دارالقرآن و کانون قرآنی و فرهنگی به بهره‌برداری برسد و بخشی دیگر تبدیل به مغازه شود و محل درآمدزایی باشد و از درآمد حاصله برای کارهای خیر استفاده شود.

 نیت واقف قرآنی و به روز

قلیچ‌زاده خاطرنشان می‌سازد: در زمین با ساخت مغازه‌هایی در زیرساختمانی که قرار است برای کانون فرهنگی و قرآنی احداث شود، کارهایی مانند احداث صندوق قرض‌الحسنه‌ و اعطای وام‌هایی چون تعمیر منزل، ازدواج، خرید خانه و یا کمک برای مباحث ادامه تحصیل بچه‌هایی که با استعداد هستند، اما به جهت مالی نیاز به حمایت دارند در اولویت قرار دارد.

وی می‌افزاید: همه این موارد در وقفنامه جزو شروط و نیتم قید شده و اوقاف هم این موارد را ذکر و قبول کرده است.

وی درباره انگیزه این وقف هم توضیح می‌دهد: خداوند بارها به بنده‌اش می‌فرماید: گاهی چیزهای کوچکی را که می‌بخشی از چشم خدا دورنمی ماند و اوتأکید می‌کند: آن چه نزد من است باقی می‌ماند و آن چه نزد شماست، فانی است ودلم می‌خواست یادی از من باقی بماند.

این بانوی نیک اندیش تصریح می‌کند: به اعتقاد من اصل این است که انسان کار خیری کند و بنای آن توحیدی و اعتقادی باشد و این شجره طیبه به جاهای دیگر نیز تسری می‌بخشد. برای مثال اگر نیت من ایجاد کانون قرآنی یا محل تعلیم و تعلم قرآنی باشد و اگر مصدر آن پاک باشد ودرعین حال درآمدزایی هم داشته باشد این کار سبب خیر و برکت می‌شود.

 درآمدزایی از وقف

قلیچ‌زاده در ادامه تأکید می‌کند: به نظر من بخشی از اجرای نیت برمی گردد به متولیان امرکه برای درآمدزایی درست برنامه‌ریزی کنند که از طریق آن می‌توان برای اجرای نیات خیر دیگر هزینه کرد وعلاوه براجرای نیت موقوفات قرآنی می‌توان وقف‌های به روز را نیزانجام داد، اما به اعتقاد من انسان هیچ گاه از این کتاب آسمانی بی‌نیاز نیست. وی اظهار می‌دارد: باتوجه به این که عقول مردم کامل‌تر و فهم و درکشان از این آیات بیشتر می‌شود آن‌ها از این کتاب آسمانی بی نیاز نشدند پس مصدراموردر نیت من قرآن بوده و در کنار این راه مستقیم، کمک به مردم نیازمند محل یا کسانی که مراجعه می‌کنند و راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه ادامه این نیت است.

 فعالیت‌های فرهنگی

وی که سال‌ها در اردوهای جهادی نیز حضور جدی دارد در باره کارهای فرهنگی خود نیز بیان می‌دارد: با اردوهای جهادی که درمکتب نرجس برگزار می‌شود مدت‌هاست با آن‌ها همکاری می‌کنم و اولویت کاری ما رفتن به حاشیه شهر و مناطق محروم است و در مباحث اعتقادی و اخلاق و یادگیری نماز وسایر امور فرهنگی فعالیت می‌کنم همچنین از اولویت‌های دیگر این اردوی جهادی، کمک رسانی و پرداختن به مشکلات و مشاوره با مردم این منطقه می‌باشد و در کنار کانون‌های شهرداری نیز تعامل‌هایی برای کمک به مناطق محروم را داریم.

 سخن آخر

او در پایان خاطرنشان می‌سازد: دلم می‌خواست هدیه‌ای که همسرم به من داده بود، برای هر دو ما باقیات و صالحاتی باشد و او هم بسیار راضی بود اگر یاری و پشتیبانی او نبود این کار امکان‌پذیر نبود. من خانه‌دار و فعال فرهنگی هستم ولی کار من درآمدزا نیست. یک کار کوچک است و امیدوارم خداوند به ما بیشتر بدهد تا امکان کار نیک در راه وقف را ادامه دهیم.

فقط قصدمان این بود که سنت حسنه وقف را رعایت کنیم و به این اصل عمل کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.