چندی پیش معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از تخلیه فاضلاب هشت بیمارستان مشهد به چاه‌های جاذب خبر داد.

 صدور اخطاریه برای ۸ بیمارستان متخلف در مشهد

مهندس عرفانی درتکمیل این موضوع به خبرنگار ما می‌گوید: درحال حاضر از ۳۴ بیمارستانی که در حوزه شهرستان مشهد وجود دارد برخی به صورت مستقیم مدیریت فاضلاب خود را انجام می‌دهند، برخی نیز به اگوی شهری متصل هستند و تعدادی نیز همانند هشت بیمارستان یاد شده فاقد مدیریت پساب‌ها هستند، اما چرا نسبت به این امر دربرخی بیمارستان‌ها غفلت می‌شود دلیل آنرا از روسای بیمارستان‌های مزبور و متولیان حوزه سلامت باید پرسید.

وی تصریح کرد: البته این قضیه در حال پیگیری است وبه طور حتم اگر امکان اتصال به اگوی شهری میسر باشد اقدام خواهند کرد و یا به طور مستقیم مدیریت فاضلاب‌ها را انجام خواهند داد. ناگفته نماند که این مقوله درکمیته فنی فاضلاب مطرح شده و اخطاریه‌هایی نیز از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده و این مجموعه به طور جدی پیگیر قضیه می‌باشد.

 همچنین ما منتظریم اقدامات اجرایی برای مدیریت فاضلاب‌ها انجام شود. وی درخصوص وضعیت فعالیت تصفیه خانه‌های شهر مشهد نیز خاطرنشان کرد: شرکت آبفای مشهد با ایجاد تصفیه خانه خین عرب و التیمور با ظرفیت ۱۶۳ هزار مترمکعبی تلاشهای قابل تأملی داشته چنانکه بنابر پایش‌های انجام شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان؛ این مجموعه کم وبیش تابع استانداردهای زیست محیطی بوده است. همچنین سازمان ما در خصوص ارتقای عملکرد دیگر تصفیه خانه‌ها همانند «پرکند» و «اولنگ» پیگیری‌های داشته که شرکت آبفا نیز به این مسئله توجه دارد. البته برخی موارد بیش از ظرفیت تصفیه خانه‌ها آبهایی وارد می‌شود که این مقوله نیز مورد پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوده وآبفا نیز ربرنامه‌ریزی‌های خود به موضوع یادشده توجه نشان داده است.

وی ادامه داد: از لحاظ مدیریت پسماندهای عفونی ما شرایط مطلوبی در کشور داریم چنانکه بیمارستانهای ما دستگاه‌هایی برای بی خطر سازی پسماندهای مزبوردارند که پس از تبدیل به پسماندهای عادی به سلول‌های خاصی در زباله گاه این شهر منتقل می‌شود. همچنین براساس قانون دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان ناظر این امر، به طور روزانه، هفتگی و ماهانه پیگیر مسایل مرتبط است. اداره کل حفاظت محیط زیست نیز به عنوان ناظر عالی به طور فصلی برنحوه انجام این مسئله نظارت دارد. همچنین درخصوص مطب‌ها نیز شهر مشهد از مناطق پیشرو در مدیریت پسماندهاست چنانکه درحال حاضر بیش از هزار واحد شامل مطب، آزمایشگاه و کلینیک با مراکز خصوصی قرارداده هایی برای مدیریت پسماندهای خود منعقد کرده‌اند.

مهندس عرفانی درخاتمه تصریح کرد: به همت نهادهای متولی شهری درحال تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا هستیم که دراین خصوص نیز قراردادی با پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف منعقد شده است. همچنین براساس این سیاهه؛ کلیه منابع ثابت ومتحرک همانند خودروها، هواپیماها وحوزه صنعت که بر آلودگی هوا اثرگذارند مورد مطالعه قرار می‌گیرند و سهم هریک از این منابع در بروز و افزایش آلودگی‌ها مشخص خواهد شد. به این ترتیب پس از تحلیل‌ها و اقدامات عملی تا اوایل سال آینده نتایج اولیه این بررسی‌ها ارائه می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.