سابقه اطلاعاتی آقای سفیر و سرک کشیدنش به همه نقاط ایران و همکلام شدن بیش از حد معمولش با مردم، همه را به او مشکوک کرده و این سؤال را در ذهن‌ها به وجود آورده که چه لزومی دارد یک سفیر این کارها را بکند؟

شما جیب ما را نزن، تبریک پیشکش!

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، مشکل ما با اروپایی‌ها همیشه سر این ماجرا بوده که در مقابلمان ژست حقوق بشری می‌گیرند و جنایت‌ها و بمب‌گذاری‌ها و اعمال تروریستی را محکوم می‌کنند و نگران جان مردممان می‌شوند، اما پشت سرمان دست نوازش هم بر سر تروریست‌ها می‌کشند. از یک طرف بازرس‌هایشان را می‌فرستند ایران و حملات شیمیایی صدام را محکوم می‌کنند، از آن طرف کرور کرور بمب و مواد شیمیایی را به همان آدم می‌فروشند. حادثه تروریستی اهواز را محکوم می‌کنند، ولی سردسته‌های گروهی که دستور به این کار داده‌اند، در کشورهایشان راست راست راه می‌روند و کک اروپایی‌ها نمی‌گزد. خبرگزاری‌هایشان از رنج بیماران ایرانی می‌نویسند، درحالی که کشورهای متبوعشان زیر نامه تحریم دارویی ایران را امضا می‌کنند و دولتمردهایشان هم پشت لبخند ژکوند ایران‌دوستی‌شان پنهان می‌شوند. شب یلدای امسال سفیر آلمان دوباره یک حاشیه این‌چنینی درست کرد. مایکل برشتولد در توییترش عکسی از سفره یلدا به اشتراک گذاشت و همزمان دولت کشورش هواپیمایی ماهان را به بهانه کمک به دولت سوریه تحریم کرد تا کاربران ایرانی از خجالت آقای سفیر در بیایند و از او بخواهند که ژست ایران دوستی نگیرد!

■ قاضی، معاون اطلاعات، سفیر!

آقای سفیر از سال ۱۳۹۵ که به ایران آمده، حسابی حاشیه‌ساز بوده است و چند ماه آزگار کارها و حرکات و سکناتش تیتر اول خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری بود که البته به خاطر سابقه‌اش خیلی روی خوش به او نشان نمی‌دادند و به او انگ جاسوسی می‌زدند. آن‌طور که سایت‌ها نوشته‌اند میشائیل کلور-برشتولد سال ۱۹۹۰ در وزارت امور خارجه آلمان استخدام شده و خیلی قبل‌تر از آن به خاطر تحصیلاتش قاضی بوده است. آقای سفیر در کارش حسابی استخوان‌ ترکانده و آلمانی‌ها او را بی‌دلیل به ایران نفرستاده‌اند. نماینده وزارت امورخارجه در امور بحران و رئیس ستاد بحران دولت فدرال در سطح سفیر،ریاست بخش امور حقوقی و کنسولی سفارت آلمان در تل آویو، ریاست دفتر شخصی دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE) در وین و همچنین سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری فدرال آلمان در صنعا پایتخت جمهوری یمن، فقط بخشی از سابقه کاری برشتولد بوده است و چیزی که همه را نسبت به کارهای او مشکوک کرده، این است که آقای سفیر معاون رئیس اداره اطلاعات جمهوری فدرال آلمان بوده و در کارهای اطلاعاتی کارکشته است.

■ از تهران‌گردی با نیسان تا عکس گرفتن با خواهران منصوریان

برشتولد شبیه هیچ‌کدام از دیپلمات‌هایی که تا امروز دیده‌اید نیست. خیلی کم پیش می‌آید که با ماشین شیشه دودی پلاک آبی سیاسی از سفارتخانه بزند بیرون و برود سروقت کارهایش. توییترش پُر است از عکس‌های خاص که همه‌شان ترجمه فارسی دارند. برشتولد با نیسان آبی و نوشته زیرش با عنوان «تنفسی کوتاه بین قرارهای کاری در جنوب تهران» حسابی معروف شد. بعد از آن هم تصویر موتورسواری‌اش در خیابان‌های تهران برای فرار از ترافیک، شبکه‌های اجتماعی را ترکاند. آقای سفیر حتی در جشنواره داخلی غذا در زنجان هم حاضر شد و این‌قدر غذاهای ایرانی به او چسبید که مصمم شد تا به کلاس آشپزی برود. بعد از این ماجرا یک تابستان را با عشایر بختیاری در دره کوهرنگ زاگرس همراه شد. به دیدن خواهران منصوریان رفت و با آن‌ها هم عکس گرفت. عکس شلغم خوردنش در بازار تهران هم حسابی لایک خورد. آقای سفیر تصویری هم از کوهنوردی‌اش در دماوند منتشر کرد تا نشان بدهد که ورزشکار است. 

■ دیپلمات خاص و مشکوک!

برشتولد نتوانسته از خیر شهرهای تاریخی بگذرد و یک گشت درست و حسابی هم در اصفهان و شیراز و قزوین زده است و عکسش را در توییتر به اشتراک گذاشته که دل ایرانی‌ها را به دست بیاورد. گذر آقای سفیر به مشهد افتاده و کلی از آرامش حرم مطهر و لطف مردم به خودش تعریف و ورزشگاه امام رضا(ع) را با آلیانز آره نای بایرن مونیخ مقایسه کرده است. او حتی در توییترش بیش‌تر از تیم ملی کشورش، از ایران حمایت کرده و کلی عکس و تبریک به اشتراک گذاشته است. دلیلش را ما هم نمی‌دانیم. اما از همه جالب‌تر تصویر آواتار توییتر برشتولد است. سفیر آلمان دربازار تهران با چند نفر از راننده وانت‌ها عقب یک نیسان نشسته و عکس گرفته. سابقه اطلاعاتی آقای سفیر و سرک کشیدنش به همه نقاط ایران و همکلام شدن بیش از حد معمولش با مردم، همه را به او مشکوک کرده و این سؤال را در ذهن‌ها به وجود آورده که چه لزومی دارد یک سفیر این کارها را بکند؟

■ دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟!

آخرین پست توییتر برشتولد، بعد از مدت‌ها عجیب حاشیه‌ساز شد. او عکسی از هندوانه و انار به اشتراک گذاشت و شب یلدا را به مردم ایران تبریک گفت. از یک طرف خیلی از کاربران تبریک یلدای آقای سفیر را چماق کردند و به سر کسانی کوبیدند که در این شب‌ها کریسمس را به هم تبریک می‌گویند و دنبال کاج تزئین شده برای این شب می‌گردند. خیلی‌های دیگر هم طبق معمول شروع کردند به انتقاد از رفتار ریاکارانه برشتولد و به او یادآوری کردند که خیلی هم نادان نیستند و می‌دانند که دولت متبوعش جزو تحریم کننده‌های ایران است و زندگی را برای مردم ایران سخت کرده است. 

■ تبریک یلدا را باور کنیم یا تحریم‌ها را؟!

همزمان با انتشار توییت تبریک شب یلدا، دولت آلمان تصمیم گرفت که شرکت هواپیمایی ماهان را تحریم کند، بدون دلیل منطقی. کاری که آمریکا پیش از این انجام داده بود و این شرکت را به اتهام انتقال نیرو و تجهیزات به سوریه برای تقویت دولت بشار اسد، تحریم کرده بود. این‌جا بود که رفتارهای میشائیل برشتولد بیشتر از هرزمان دیگری زیرسؤال رفت و انتقادهای مردم از او شروع شد. یکی از کاربران فضای مجازی بعد از این ماجرا برای آقای سفیر نوشت: «سفیر آلمان شب یلدا را تبریک گفتند؛ داداش شما جیب مارو نزن، هواپیمایی ماهان رو تحریم نکن؛ تبریک نمی‌خواد بگی...»

اما بیشترین نوشته‌ای که پس از این ماجرا دست به دست چرخید و بیش از پیش رفتار ریاکارانه برشتولد را مورد انتقاد قرار داد، این بود: «آقای سفیر، عاریایی عزیز! تبریک یلدایی ات را باور کنم یا اقدام ضد ایرانی‌ات را؟»

آقای سفیر هنوز پاسخ درست و درمانی به این سؤال دنبال کنندگانش نداده و حتی دستش روی دکمه بلاک رفته و بعضی‌ها را که از او و دولت کشورش انتقادهای شدیدی کرده بودند، محدود کرده است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.