نتایج یک تحقیق دولتی نشان می‌دهد رشد جمعیت چین تا سال ۲۰۲۹ ادامه می‌یابد و پس از آن با روند منفی روبرو خواهد شد.

افزایش جمعیت چین به بیش از ۱.۴۴ میلیارد نفر تا ۱۰ سال دیگر

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نتایج یک تحقیق دولتی در چین نشان می دهد جمعیت این کشور تا سال ۲۰۲۹ به  بیش از یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون نفر می رسد که بالاترین سطح خواهد بود و از سال ۲۰۳۰ روند رشد جمعیت آن به صورت «توقف ناپذیری» منفی خواهد شد.

بر اساس این تحقیق که توسط آکادمی علوم اجتماعی چین در «کتاب سبز جمعیت و کار» منتشر شده است پرجمعیت ترین کشور جهان از اکنون باید سیاست هایی را برای مقابله با افزایش جمعیت و کاهش میزان اشتغال اتخاذ کند. همچنین رکورد در جمعیتِ در حال کار و افزایش جمعیت پیر چین و رشد روز افزون افراد سالخورده تاثیرات گسترده ای بر توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور خواهد گذاشت. اثرات منفی این رویه با پایین آمدن نرخ باروری بیشتر خواهد شد.

در بخش دیگری از این تحقیق آمده است: از دیدگاه نظری، کاهش دراز مدت نرخ جمعیت، به خصوص زمانی که با تداوم پیری جمعیت همراه باشد، پیامدهای بسیار نامطلوب اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. انتظار می رود تا اواسط قرن [سال ۲۰۵۰]، جمعیت چین به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون نفر برسد که این به معنای کاهش ۲۰۰ میلیون نفری جمعیت کار است. اگر نرخ باروری بدون تغییر باقی بماند، تا سال ۲۰۶۵، جمعیت چین به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون نفر کاهش می یابد.

پیشتر، یک رسانه دولتی این کشور از پیش نویس قانونی خبر داد که به سیاست‌های جنجال برانگیز و چند دهه‌ای کنترل فرزندآوری پایان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۶ با لغو قانون بحث برانگیز «تک فرزندی»، دولت چین درصدد جلوگیری از روند توقف رشد جمعیت برآمد. پس از لغو قانون تک فرزندی، دولت چین به خانواده ها اجازه داد تا دو فرزند داشته باشند. در حال حاضر، زوج‌های چینی به موجب سیاست کنونی کنترل جمعیت که در این کشور اعمال می‌شود نمی‌توانند بیشتر از دو فرزند داشته باشند. از زمان لغو قانون داشتن صرفا یک فرزند و شروع سیاست دو فرزندی، نرخ فرزندآوری چندان افزایش نیافته است. این موضوع به گمانه زنی‌های بیشتر مبنی بر افزایش سقف حداکثر تعداد مجاز فرزند برای خانواده‌های چینی منجر شده است. با این حال، نرخ تولد در سال ۲۰۱۷ با کاهش ۳.۵ درصدی همراه بود و به نظر می رسد این روند در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یافته باشد.

در نهایت، آنچه باعث نگرانی مقامات دولتی چین شده است پیری جمعیت این کشور و کاهش شمار نیروی کار جوان است که باعث کاستن از سرعت رشد اقتصادی می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.