نیروهای اطلاعاتی بریتانیا مدعی شده اند روسیه در حال تشکیل یک شبکه جاسوسی جدید در این کشور هستند.

لندن مدعی شکل‌گیری شبکه جدید اطلاعاتی روس در انگلستان شد

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا ادعا کرده‌اند پس از انهدام آژانس «GRU» در پی تروری در بریتانیا، جاسوسان روسی در حال تشکیل یک شبکه جاسوسی جدید در بریتانیا هستند.

به نوشته روزنامه «دیلی میل»، این ادعا مطرح شده است که روسیه در حال شکل‌دهی به یک شبکه جاسوسی جدید در بریتانیا است که پس از تخریب شبکه پیشین در پی آنچه عملیات سالزبری خوانده می‌شود، رخ می‌دهد.

لندن مدعی‌ست روس‌ها در عملیات موسوم به سالزبری یک جاسوس انگلیسی روس‌تبار و دخترش را هدف حمله با گاز اعصاب قرار داده بودند. روسیه این ادعا را مکررا رد کرده است.

نیروهای اطلاعاتی بریتانیایی گفته‌اند نگران اقدامات سرویس اطلاعات خارجی  روسیه (SVR) درخصوص شکل‌دهی مجدد به تشکیلاتش در بریتانیا هستند. مقامات رسمی اطمینان دارند GRU‌ آژانسی که  ادعا می‌شود ترور «سرگئی اسکریپال» را در سال گذشته طراحی کرده بود، متلاشی شده است. اما گفته می‌شود SVR‌ روسیه که معادل «MI6» بریتانیا است در تلاش برای انجام عملیات‌های جاسوسی در بریتانیا است.

به‌دلیل افزایش سطح خبرگی SVR و تهدیدات گسترده‌تر متعاقب آن، نگرانی سرویس اطلاعاتی بریتانیا رو به افزایش است.

یک منبع بلندپایه دولتی به ساندی تلگراف گفت: «ما بیشتر نسبت به آنچه در مورد SVR نمی‌دانیم نگرانیم تا تمام چیزهایی که نسبت به GRU‌ می‌دانیم».

به‌دنبال حمله انجام شده در «سالزبری» ترزا می راه مقابله را پیش گرفت و ماموران GRU‌را عامل این حمله دانست. در پی عملیات انجام شده،  23 دیپلمات روسی از انگلستان اخراج شدند. به ادعای مقامات بریتانیا هر 23 دیپلمات جاسوس بودند و برای GRU و SVR‌ کار می‌کردند و به گسترش شبکه جاسوسی کشورشان در بریتانیا کمک می‌کردند.

بر اساس یک سند ارائه شده در پارلمان انگلستان، SVR‌ روسیه در زمینه «جاسوسی سیاسی»، «جاسوسی علمی و تکنولوژیک» (جاسوسی صنعتی)‌ و «جاسوسی غیرقانونی» فعالیت می‌کند.

پس از روی دادن حادثه سالزبری، «سرگئی ناریشکین» مدیر SVR‌ گفت ادعای مسموم کردن اسکریپال «فتنه‌انگیزی مضحکی است که آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا به‌طور بی‌شرمانه‌ای مطرح کردند».

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.