۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 639061

حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به بررسی عوارض مصرف آب های راکد پرداخته اند.

عوارض مصرف آب راکد برای بدن

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند:  آب چاه اگر جریانش ادامه داشته باشد، گوارا، صاف و سودمند است.

اما آب دره ها و گودی ها، گرم و غلیظ هستند، در تابستان برای آنکه در یک جا راکد است و آفتاب دائما بر آن می‌تابد، گاهی آشامیدن چنین آبی باعث تولید صفراء و بزرگی طحال می شود.

آبهای راکد خصوصا آنها که رویش باز است و گرمای هوا در آنها اثر گذاشته باشد از نظر بهداشتی غیر قابل قبول و سنگین است؛ چنین آبی چون به وسیله برف در زمستان سرد می شود مولد بلغم است و چون بر اثر تابش آفتاب در تابستان گرم می شود، مولد صفرا و سوداء است.

آب راکد به علت کثافت و اختلاط آن با املاح زمین و به علت تابش آفتاب، مواد مفید آن تبخیر می شود در نتیجه به طحال آسیب رسانده و پوست بدن را نازک (مایعات داخلی و ترشحات غددی را رقیق میکند) می کند.

بیشتر بخوانید: مضرات مصرف آب برف و یخ

بیشتر بخوانید: بعد از خوردن خوراک سرد با آب خنک استحمام نکنید

مصرف آب راکد، احشاء را (اعضاء داخلی) سفت و محکم می گرداند، گردن ، شانه ها و بازوها را لاغر و ضعیف می کند، حس گرسنگی و عطش را زیاد می کند، ایجاد ثقل و یبوست می کند، مجاری دفع ادرار و فضولات را مشکل می سازد- و بسیار اتفاق یافته که حبس ادرار و استسقاء( نوعی بیماری که بیمار عطش زیاد دارد و آب بسیار می خواهد) پدید می آورد.

استفاده از آب راکد گاهی موجب پایین افتادن معده و روده می شود و شخص را گرفتار ذات الریه و مشکلاتی برای طحال به وجود می آورد، کبدش تنبل و خوراکش کم می شود و در مخاطره جنون و بواسیر واقع می گردد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.