معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه شرایط فعلی شرایط تعلیق است، اظهار کرد: با توجه به حریم شهری برنامه و ضابطه ای مشخص نشده است، و برای بسیاری از مسایل پاسخی در دست نیست.

بسیاری از مسائل حریم کلان‌شهر مشهد بی پاسخ مانده است

به گزارش قدس آنلاین، شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد،  با بیان اینکه با توجه به ابلاغیه سال ۹۶ تعریف جدیدی در حوزه حریم شهری ارائه شده است، اظهار کرد: در خصوص تعریف حریم شهری دچار چالش هستیم و حوزه و ضابطه ای مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه سکونتگاه های روستایی که در حریم شهر مشهد وجود دارد، ادامه داد:در گام اول باید این روستاهای حریم شناخته شوند لذا دانشنامه روستاهای حریم شکل گرفت که درآن مشخصات روستاها از جمله جمعیت، ویژگی‌های روستا و... بیان شده است..
رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و سرمایه سازمانی کلان‌شهرهای کشور بااشاره به اینکه در خصوص طرح توسعه روستاها از منظر شهرسازی اقداماتی انجام شده است، ابراز کرد: با این وجود برخی از این طرح ها و اقدامات دارای مشکل هستند چرا که در این طرح ها، این روستاها مستقل از حریم شهر تعریف شده اند..
وی تصریح کرد: باید در طرح های ارائه شده تفاوت طرح های داخل حریم شهری و خارج از آن مشخص شود لذا برای حل این مشکلات باید در بین نهادهای مختلف به اجماع رسیده و با لحاظ دغدغه ها به رویکرد حل مسئله ای در خصوص این موضوع برسیم..
وی با اشاره به اینکه این حریم زنده است و باید برای ادامه حیات آن کارهای زیر ساختی دقیقی صورت گیرد، افزود: طرح دانشنامه روستایی یکی از همین اقدامات بود که باید مستمر و ادامه دار باشد..
آل شیخ با بیان اینکه در حوزه محلات در مدیریت شهری نیز این طرح در حال انجام است، اظهار کرد: برخی از روستاهای تاریخی خالی از سکنه در حال از فرسودگی هستند که این نیز دلایل خاص خود را دارد.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه در مشهد روستاهای صنعتی کمی داریم، ادامه داد: در اکثر روستاهای مشهد مشاعل روستاییان مرتبط با خود روستا است و فعالیت های صنعتی کمی به چشم می خورد.
وی در خصوص تخصیص سرانه روستاییان نیز گفت: با توجه به سیاست گذاری های انجام شده نسبت به تجمیع روستاها سرانه پرداخت خواهد شد..
آل شیخ ادامه داد: در خصوص نحوه توسعه زیر ساخت های روستاها نیاز به پنل های علمی و طرح های خاص داریم..
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بارانداز مهاجرت روستاها در اطراف مشهد اتفاق افتاده است، خطر نشان کرد: برخی از روستاهای مجاور مشهد به شهر متصل شده اند که از نظر توسعه شهری الگویی نامنطبقی را ایجاد کرده اند.
وی عنوان کرد: الگوی ساخت و ساز شهری نیز با زندگی روستایی منطبق نیست لذا انطباق الگو ساخت از اهمیت قابل توجه ای برخوردار است.
آل شیخ تشریح کرد: گاهی ما خود مشوق زندگی در پیرامون شهرها هستیم و این امر باعث مهاجرت فرا استانی شده است..
وی با تاکید بر اینکه باید روستاها را فارغ از خارج بودن از حریم شهری باید بپذیریم، اظهار کرد: اگر بتوانیم روستاها را تبدیل به باغ ویلاهایی کنیم نگاه اقتصادی متفاوتی می توان به این حوزه داشت، همان طور که در گیلان و مازندران این اتفاق در مورد روستاهای حریم شهر افتاده است.
وی ابراز کرد: نیاز به ویلا و تفرج‌گاه پیرامونی شهر مشهد داریم که پاسخی به آن داده نشده است که شهر مشهد با توجه به زائر پذیر بودنش نیاز به شهرک باغ ویلایی دارد که هنوز هیچ برنامه ای از سوی هیچ ارگانی تعریف نشده است..
رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و سرمایه سازمانی کلان‌شهرهای کشور ادامه داد: اجرای این طرح باعث پایدارسازی روستاها، تغییر بافت، احیا و رونق مجدد روستاها به ویژه در بخش تاریخی خواهد شد..
وی با بیان اینکه در شهر زائر پذیر مشهد گردشگران فارغ از زیارت به سیاحت در محیط های پیرامون شهر نیز اهمیت می دهند، گفت: این موضوع برای ما مسولان شهری نیز بسیار مهم و قابل اهمیت است چرا که روستاگردی و بوم گردی، توسعه فرهنگی بیشتری را برای مشهد به ارمغان خواهد آورد.
آل شیخ با بیان اینکه روستا گردی و بوم گردی تاثیر بسزایی در جذب زائر و کردشگر دارد، عنوان کرد: روستاگردی حتی بدون تعریف پیشینه ای خاص جذابیت خاص خود را دارد.
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه الگوهای بوم گردی، الگویی بسیار خوب و قابل برنامه ریزی است، گفت: این الگو برای شهر مشهد کافی نیست و اشتعال زایی زیادی به هنراه ندارد و نمی توان از آن به عنوان پایگاه اقتصادی برای روستاییان نام برد.
وی همچنین به ایجاد کمپ های ورزشی، اسب سواری و... برای توسعه روستاها اشاره کرد..

آل شیخ با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های مشهد باید فعالیت های صنعتی نیز در روستاها راه اندازی کرد، ابراز داشت: در پدیده توسعه سریع روستاهای صنعتی به مشهد، ساخت و سازهای شبانه آسیب جدی به توسعه شهری می زند که موجب افزایش آسیب های اجتماعی و بزه کاری و... در این مناطق بوده است.
گفتنی است طرح تدوین فرصت ها و چالش های پیش روی توسعه سکونتگاه‌های روستایی حریم کلان‌شهر مشهد اجرشده و نتایج درقالب چهار گردهمایی تخصصی باحضور مسئولان مرتبط ملی و محلی، اساتید دانشگاهی و...بررسی، تدوین و دانشنامه این طرح نیز طی آیینی رونمایی خواهد شد. /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.