شهروندان از کیفیت پایین نان در شهر مشهد گلایه دارند و به نظر آنها نظارت کافی بر نانوایی ها برای پخت با کیفیت نان وجود ندارد.

نان بی کیفیت همچنان مهمان ناخوانده سفره مشهدی ها

به گزارش قدس آنلاین ، پخت  نان این روزها در مشهد وضعیت خوبی ندارد و  گلایه مردم را بیشتر کرده است و این گلایه را به راحتی در چشم های مردم هنگامی که برای خرید نان به نانوایی ها مراجعه می کنند می توان مشاهده کرد. نانی که مسئولان وعده داده بودند با برداشته یارانه آن و آزاد شدن قیمت ها کیفیت ان افزایش پیدا خواهد کرد اما بعد از گذشت چند سال  جز گرانی ، نان دیگری برای مردم در بر نداشته است.
یکی از ساکنان منطقه قاسم آباد مشهد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید:کیفیت پایین نان در شهر مشهد بسیار مشهود است و به نظر می رسد کسی مسوولیت نظارت بر آن را برعهده ندارد .
محمود فدایی با اشاره به اینکه مسئولان باید در این زمینه اقدامی اساسی انجام دهند زیرا هستند اقشاری که تنها ماده غذایی مصرفی شان در شرایط اقتصادی فعلی،  نان است، می افزاید: نان ها گاه خمیر، گاه ترش و گاه سوخته در نانوایی ها عرضه می شوند و مجبور هستیم قسمت عمده ای از  آن ها را در گونی نان خشک بیاندازیم تا آنها را به نمکی بفروشیم. این در حالی است که برخی نانوایی ها توپ را به زمین آرد ها می اندازند و مشکل اصلی بی کیفیتی نان  را بردوش آردها می گذارند.
***فروش نان به دامداری ها
شهروند دیگری در منطقه الهیه نیز اعلام می کند: لذت سفره به نان آن است و علی رغم اینکه هر روز بر تعداد نانوایی ها در سطح شهر اضافه می شود اما کیفیت نان پایین تر می آید.
حسین صداقتی بیان می دارد: آزاد شدن آرد باعث شده است تا نانوایی ها نان را به هر شکلی پخت کنند و با هر قیمتی به فروش برسانند و اگر کسی آنها را خرید نکرد نیز نگرانی ندارند زیرا آنها  را به صورت حجمی به افرادی که با دامداری ها در ارتباط هستند فروخته و سود خوبی بدست می اورند زیرا با توجه به گران شدن نهاده های دامی دامداری ها و گاوداری ها نیز رغبت زیادی به خرید نان از نانوایی دارند و در یک مورد شخصا خودم شاهد بودم که یک وانت در ساعت های اولیه شب مقدار زیادی نان از یک نانوایی خارج کرد.
***نظارت بر نانوایی های آزاد ضعیف است
در مراجعه به یک نانوایی در مشهد نیز وقتی موضوع کیفیت نان را مطرح کردم، پاچال دار که از قضا صاحب امتیاز نانوایی هم بود،  گفت:  آرد خوب و با کیفیت در اختیار نانوایی ها قرار نمی دهند واز طرفی بازرسان همیشه توقع نان خوب هم دارند.
او که به گفته خودش ۵۰سال از عمرش را دراین شغل در مناطقی از مشهد خرج کرده است ، ادامه می دهد : در گذشته به ازای هر ۱۵۰۰نفر در یک محله مجوزیک نانوایی می دادند ، اما الان وجب به وجب مثل قارچ نانوایی وجود دارد الان اگر ۱۰۰متر فضا داشته باشید ، به سرعت مجوزنانوایی به شما می دهند  به طوری که الان در سه طرف ما نانوایی وجود دارد.
وی معتقد است: همیشه به نیروهایم گفته ام که چونه ها را سنگین و به سود مردم بردارند، اگرچه برخی از این نانوایی های جدید عقیده ای به این امر ندارند و دنبال منافع خودشان هستند تا مشتریان . از طرفی فشار در شرایط کنونی بر نانوایی های تعاونی است و نانوایی های آزاد هر کاری که دوست دارند انجام می دهند و نظارتی بر آنها درخمیر، چونه ، قیمت و پخت وجود ندارد ، اگر در باره آنها به اتحادیه ها نیز شکایت و انتقادی کنید در پاسختان می گویند که از آنها خرید نکنید.
او ادامه داد: درآمد امروز در نانوایی آزاد است که به کمی خمیر مواد افزودنی وسبزی می زنند و به هرقیمتی آن را به فروش می رسانند. برخی افراد نیز برکت نان و نانوایی رو که در دین اسلام نیز از جایگاه و احترام خاصی برخوردار است و بر گرامی داشتن و پرهیز از اسراف آن توصیه های زیادی شده است را زیر سوال برده اند وازاین شغل شریف و حلال به دنبال کسب درامدهای نامشروع و مشکوک هستند و بدون توجه به وزن چونه ، بکارگیری شاطر ماهر و آزموده ، نان بی کیفیت پخت می کنند و با قراردادهایی که با دامداری و گاوداری ها منعقد می کنند نانی را که با آرد مصرفی پخت می شود را با قیمت های بالا به آنها می فروشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.