مدیرعامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای تأسیس این مرکز تاکنون بیش از ۶۰ میلیون جلد کتاب در حوزه ترویج و نشر معارف قرآنی دینی و سنت و سیره اهل بیت(ع) تولید شده است.

تولید بیش از ۶۰ میلیون جلد کتاب حوزه معارف اهل بیت(ع) توسط آستان قدس رضوی
به گزارش قدس آنلاین ؛ مسعود فرزانه اظهار داشت: آستان قدس رضوی یکی از مجموعه‌هایی است که در زمینه چاپ و نشر دارای سابقه طولانی، اعتبار و جایگاه رفیعی است. مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی از نخستین مؤسسات تأسیس شده در حوزه چاپ و نشر آستان قدس رضوی است که در اواخر سال 1362 با هدف نشر و ترویج معارف رضوی و سنت و سیره اهل بیت(ع) و همچنین چاپ کتب دینی و دانشگاهی تأسیس شده است.

فرزانه بیان کرد: انجام خدمات چاپ و نشر قرآن کریم، کتب ادعیه، متون دینی و بازنشر نفایس موجود در گنجینه‌های آستان قدس رضوی، تأمین جامع نیازهای چاپ و نشر همه مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، پذیرش و انجام سفارشات تمامی مدیریت‌ها، معاونت‌های آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه اجتماعی، تولیدی، خدماتی، بهداشتی و... در حوزه چاپ و نشر و بسته بندی، انجام خدمات چاپ و نشر به سفارش‌دهندگان و مخاطبان در گستره منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی از اهداف  تأسیس این مؤسسه است.

وی گفت: همچنین رسالت اصلی این مؤسسه، وجود یک مرکز تخصصی، مجهز، روزآمد و کارآمد برای نشر و ترویج معارف دینی و قرآنی، فرهنگ زیارت و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی، اندیشه‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است که عمده محصولات این مجموعه در همین راستا تولید می‌شود.

مدیرعامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی تصریح کرد: محصولات این مؤسسه به سه دسته چاپ و صحافی افست، چاپ دیجیتال و چاپ صنعتی تقسیم می‌شود. محصولات چاپ و صحافی افست، چاپ و صحافی انواع قرآن، مفاتیح الجنان، ادعیه در قطع‌های مختلف با کاغذهای متفاوت و با جلوه‌های ویژه منحصر بفرد، چاپ و صحافی انواع کتاب در قطع‌های متفاوت، چاپ و صحافی انواع کاتالوگ و بروشورهای تجاری و تبلیغاتی ویژه، چاپ پوستر، چاپ بر روی انواع مقوا برای مصارف بسته‌بندی، چاپ و صحافی نفایس منحصر به فرد با روش‌های تخصصی و حرفه‌ای را شامل می‌شود.

فرزانه خاطرنشان کرد: همچنین، محصولات چاپ دیجیتال نیز شامل، چاپ اوراق اداری با امکان شماره‌زنی و پرفراژ، چاپ اوراق با استفاده از فناوری چاپ اطلاعات متغیر، چاپ کتاب با تیراژ محدود می‌شود. چاپ و خدمات تکمیلی بر روی انواع پلاستیک، سلفون، Opp ، Bopp، فویل آلومنیوم، پلی آمید و پلی استر نیز از جمله محصولات چاپ صنعتی  است.

وی ادامه داد: وجود شیوه‌های متنوع تولید انواع کتاب، روش‌های مختلف فرایندهای تولید انواع قرآن، بازنشر نفایس موجود در موزه‌ها و گنجینه‌های آستان قدس رضوی، تولید انواع بسته‌بندی‌های مورد نیاز محصولات فرهنگی ویژه زائران، خدمات تکمیلی و چاپ دیجیتال در یک مجموعه به صورت متمرکز و یکپارچه با انجام عملیات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ از عمده ترین فعالیت‌ها و اقدامات مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی است که این مجموعه را در عرصه چاپ و نشر توانمند کرده است.

فرزانه خاطرنشان کرد: از ابتدای تأسیس این مرکز تاکنون بیش از 60 میلیون جلد کتاب در حوزه ترویج و نشر معارف قرآنی دینی و سنت و سیره اهل بیت(ع) تولید شده است. مؤسسه چاپ و انتشارات، سالیانه ظرفیت تولید 5 میلیون جلد انواع کتاب با جلد سخت و نرم را داراست.

وی گفت: این مؤسسه پس از تأسیس مرکز تخصصی چاپ و نشر قرآن کریم، 2 میلیون و 500 جلد کتاب قرآن و ادعیه تولید کرده و نزدیک به 850  عنوان کتاب در سال تولید می‌شود و مصرف متوسط سالیانه کاغذ بالغ بر 45 میلیون برگ است.

فرزانه عنوان کرد: از سوی دیگر مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی در حوزه اقتصاد مقاومتی، دو فعالیت اصلی را در دستور کار خود قرار داده است. یکی از این فعالیت‌ها، استفاده و حمایت از کالای ایرانی با توجه به بحث معادل‌سازی کالاهای مشابه خارجی و مذاکره و رایزنی با تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان خدمات و کالاهای ایرانی با هدف کاهش میزان مصرف و وابستگی این مجموعه به خارج از کشور است.

وی افزود: دومین فعالیت این مؤسسه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، استفاده از توانمندی، دانش‌فنی، منابع‌انسانی و مهندسین متخصص داخلی برای حفظ و نگهداری، تعمیر و تجهیزات لوازم و قطعات یدکی با کمک متخصصین داخلی و با هدف رفع نیاز از کشورهای خارجی است. این دو هدف میزان وابستگی ما را به متخصصان خارجی کاهش داده و این مهم سهم قابل توجهی را در تولید و اشتغال فراهم آورده است.

فرزانه عنوان کرد: در سه سال اخیر با توجه به رویکرد جدیدی که در آستان قدس رضوی ایجاد شد و با توجه به حکم مقام معظم رهبری به تولیت جدید آستان قدس رضوی و همچنین تشکیل سازمان فرهنگی رویکردهای مؤسسه چاپ و انتشارات در چند زمینه تعریف و گسترش یافت. یکی از طرح‌هایی که با رویکردی جدید اجرایی شد طرح «نذر بهشتی» بود.

وی تصریح کرد: در قالب این طرح که با همکاری اداره نذورات آستان قدس رضوی انجام می‌شود، قرآن‌های وقف شده و نذری در دو بخش با توجه به نیت واقفان و نذرکنندگان برای حرم رضوی و سایر بقاع متبرکه دریافت می‌شود.

فرزانه گفت: بسیاری از مؤمنان، مهر و مودت خود به امام رئوف(ع) را در عمل اظهار داشته و مالی را وقف زائران حریم رضا(ع) می‌کنند. این اقدام نیکوکارانه با نذر برآورده شدن حوائج و نیت اموات از سوی نذرکنندگان و واقفان صورت می‌گیرد و به یقین تا زمانی که زائران این حریم نورانی و مقدس از این قرآن‌ها استفاده می‌کنند، ثواب تلاوت و قرائت آن نیز نصیب خیران خواهد شد.

وی افزود: تولید 400 هزار دعوتنامه افطاری جهت میهمانسرای حرم مطهر در ماه مبارک رمضان نیز از اقداماتی است که برای نخستین بار صورت گرفته است. همچنین توسعه مرکز چاپ و نشر و ایجاد خط تولید بسته‌بندی و خدمات تکمیلی از دیگر رویکردهای این مؤسسه بوده، اجرای جلوه‌ها و پوشش‌های خاص بر روی محصولات چاپی و همچنین بسته‌بندی محصولات فرهنگی و سوغات زائر یکی از ضرورت‌های ارائه محصولات است و همواره از سوی مؤسسات فرهنگی و سایر سفارش دهندگان مورد تقاضا بوده است.

مدیرعامل موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی بیان کرد: تاکنون مجموعه‌ای که بتواند همه خدمات بسته‌بندی محصولات در ابعاد مختلف و همچنین اجرای انواع پوشش‌ها را به صورت متمرکز و یکپارچه انجام دهد در شرق کشور وجود نداشته است و اگر صنعت چاپ را نیز مدنظر قرار دهیم این مجموعه در این زمینه در کشور بی‌همتاست. مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی اولین مجموعه‌ای است که در آن چاپ و صحافی قرآن و سایر کتب با جلد نرم و سخت به صورت متمرکز و کاملا مکانیزه انجام می‌شود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.