جای خالی به‌کارگیری تشکل‌های مردمی، توجه به فقر در حاشیه شهر و اقتصاد زیارت در برنامه‌های استاندار از جمله مواردی است که فعالان تشکل‌های مردمی در مطالبات خود از استاندار به آن‌ توجه ویژه‌ای دارند.

جای خالی  تشکل‌های مردمی، توجه به فقر  و اقتصاد زیارت در برنامه‌های استاندار

به گزارش قدس آنلاین ، نقش مردم در کارآمدی بیشتر نظام غیرقابل انکار است و توجه به این نقش و بسترسازی برای این مهم می‌تواند اثرات ملموسی در سطوح مختلف جامعه داشته باشد.

توجه به تشکل‌های مردمی به‌عنوان بخشی از جامعه که در راستای مشارکت‌های اجتماعی حضور فعالانه‌تری دارند، می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل جامعه باشد و ما نیز در ادامه گزارش‌های اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم فارس از توصیه‌های فعالان به استاندار خراسان رضوی در این گزارش همفکری برخی از نمایندگان تشکل‌های مردمی را به گوش استاندار می‌رسانیم.

مقوله فقرا یک مقوله امنیتی شده است

مسؤول تشکل کهف الحسن(ع) با بیان اینکه از اول خلقت تاکنون در بحث فقیر همیشه مثال می‌زنند که دست پروردگار از آستین فقرا برای ریشه‌کن کردن ظلم و طغیان بیرون می‌آید، توضیح داد: هرجا که اهل بیت(ع) یا مومنان به نیروهای یدی نیاز داشتند باز این فقرا بودند که کمک کردند.

حجت‌الاسلام علی محبت‌شریفی تصریح کرد: الان وضعیت به‌گونه‌ای است که مقوله فقرا یک مقوله امنیتی شده، نه تنها در بحث حاشیه‌شهر که در سطح کشور تقویت و رسیدن به فقرا باعث تحکیم پایه‌های نظام می‌شود و از آن طرف هم بی‌توجهی کردن به فقرا باعث می‌شود در بحث‌های سیاسی بازیچه قرار گیرند و به‌عنوان مهره از آنان استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه نقش فقرا در فتنه‌های آینده جدی است، ادامه داد: حتی برای حفظ نظام و تقویت پایه‌های حاکمیت جمهوری اسلامی باید در این برهه حساس توجه عمیقی به بحث فقرا شود.

مسؤول تشکل کهف الحسن(ع) وضعیت حاشیه شهر مشهد را بسیار اسفبار دانست و یادآور شد: یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی استاندار و رویکرد جدیدش باید نگاه عمیق به بحث فقرا و بحث‌های اقتصادی باشد.

محبت‌شریفی اولویت دوم برای استاندار خراسان رضوی را امنیت اقامت ذکر و تشریح کرد: مردم حاشیه شهر روی زمین‌های موقوفه زندگی می‌کنند و موقوفه بودن مانعی برای رشد مناطق حاشیه شهر شده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم استاندار خراسان رضوی توجه کرده و با آستان قدس رایزنی کند و با زمین‌هایی که ۹۹ ساله اجاره شده است بتوانند مشکل زمین مردم را در حاشیه شهر حل کنند.

توسعه ارتباطات مرزی با کشورهای همسایه استان مهم است

مسؤول تشکل مردمی حبل‌الله نیز توصیه‌های خود به استاندار خراسان رضوی را اینطور آغاز کرد که مشهد قلب فضای معنوی و معرفتی در کشور است و گفت: تنها امام معصومی که در منطقه ایران حضور دارند، مهاجر هستند و اثرات حضور ایشان در شرق ایران هم مشهود است و در هند، پاکستان و افغانستان ارادت ویژه‌ای به ایشان می‌بینیم امام رضا(ع) است.

علیرضا کمیلی ادامه داد: در هند و پاکستان خاندان رضوی‌ها را داریم و این نشان می‌دهد که مشهد را باید از یک منظر فراملی نگاه کنیم و استان خراسان این ظرفیت‌ها را دارد که ارتباطات جدی با کشورهای همسایه برقرار کند و متاسفانه این اتفاق خیلی نیفتاده است.

وی توسعه ارتباطات مرزی با کشورهای همسایه استان را مهم دانست و گفت: بسیاری از مردم ما در استان خراسان رضوی آمادگی این را دارند که کار اقتصادی با کشورهای همسایه داشته باشند، کشورهای همسایه ما هم به دلایل مشکلات مختلفی که داشتند نیازهای همه‌گانه‌ای دارند و کشور ما می‌تواند به طور جدی به این مسئله نگاه کند.

کمیلی تصریح کرد: به جای اینکه مشهد پاتوق کالاهای وارداتی چینی و مال‌های بزرگ شود و فروشگاه‌های بزرگی به اسم کار اقتصادی راه بیفتد و ما مرکز فروش کالاهای دیگران باشیم می‌توانیم صادرکننده و تولیدکننده باشیم و یکی از جنبه‌های جدی که حرم امام رضا(ع) ایجاد کرده همین ارتباطات گسترده‌ای است که امکانش برای ما مهیا است.

برون‌گرایی توریسم در اقتصادمقاومتی می‌تواند عرصه صادرات را مهیا کند

مسؤول تشکل مردمی حبل‌الله با اشاره به حضور زائران از کشورهای دیگر اظهار کرد: میلیون‌ها نفر از عرب‌های خلیج، عراق، سعودی و جاهای مختلف سالیانه به مشهد می‌آیند و می‌توانند سرمایه‌گذار و سرمایه‌آور باشند و توریسم درمان را فعال کنند.

وی افزود: به صورت خودجوش اتفاقاتی افتاده ولی انتظار داریم خیلی بیش از این باشد، مسأله گردشگری در مشهد هنوز حل نشده است و سازوکار منظمی ندارد و سر گردشگر خارجی کلاه می‌گذارند.

کمیلی ادامه داد: ما می‌توانیم سامانه‌هایی را ایجاد کنیم که شفافیت قیمت و اطلاعات داشته باشیم و این اعتمادسازی می‌کند و مردم بیشتر می‌آیند، این ۴ میلیون یک صدم یا یک هشتادم جمعیت شیعیان است، همه اهل سنت جهان محب اهل‌بیت هستند یعنی یک میلیارد و نیم آدم می‌تواند مخاطب مشهدالرضا باشد و رونق ویژه‌ای به مشهد، خراسان و حتی استان‌های اطراف خودش بدهد.

مسؤول تشکل مردمی حبل‌الله با ابراز تأسف از عدم نگاه عمیق به این مسأله تصریح کرد: یکی از جنبه‌های جدی اقتصاد مقاومتی که درون‌زا و برون‌گرا است، توریسم است و این برون‌گرایی می‌تواند برای ما عرصه صادرات مهیا کند.

وی با اشاره به حضور زائران خارجی و خرید از بازارهای مشهد بیان کرد: صادرات دارد از طریق مشهدی‌ها صورت می‌گیرد، این می‌تواند خیلی جدی‌تر، منظم‌تر با تسهیل سرمایه‌گذاری صورت پذیرد، آن‌ها می‌توانند حتی سرمایه‌شان را در برخی اقدامات اقتصادی ما وارد کنند ولی به دلیل ساختارهای پوسیده اداری ما اتفاق درستی نمی‌افتد.

کمیلی جنبه دیگر مشهد و خراسان را جنبه فرهنگی و الهام بخشی ذکر کرد و یادآور شد: از قدیم اینجا مرکز علم بوده، در نیشابور هنوز بزرگان جهان اسلام اعم از شیعه و سنی دفن هستند و اینجا می‌تواند محل توجه بسیاری از جریانات فکری و مذهبی جهان اسلام باشد.

مسؤول تشکل مردمی حبل‌الله ضمن اشاره به  نبود سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه متذکر شد: نتوانستیم این را تبدیل به فرصتی برای توسعه ارتباطات جهانی با جریانات فکری جهان اسلام کنیم.

مشهد می‌تواند مرکز توسعه دانش باشد

وی با تاکید بر اینکه مشهد می‌توانست مرکز توسعه دانش باشد خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چهره‌های ایرانی که در جهان اسلام شناخته می‌شوند مشهدی هستند، علی شریعتی، شهید مطهری، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله واعظ‌زاده و امثال این‌ها را در دنیا می‌شناسند افراد دیگری را از ایران تقریبا نمی‌شناسند و این‌ها همه اهل مشهد هستند و نشان می‌دهد مشهد چقدر سرمایه‌های بزرگی دارد.

کمیلی ادامه داد: ولی مثل همان عرصه اقتصادی در حوزه اقداماتی که می‌توانیم برای توسعه ارتباطات انجام دهیم یک غفلت تاریخی و امروزی داریم، بین هزاران توریستی که می‌آیند نخبگان و شعرا هستند، ما می‌توانیم خانه پاکستان، خانه هند، خانه آذربایجان، خانه عمان و خانه عراق داشته باشیم.

مسؤول تشکل مردمی حبل‌الله توضیح داد: مردم بیایند آن‌جا شعر، ادب، فکر و اندیشه و تقاطی افکار اتفاق بیافتد و در خلال این مسئله تجارب چهل ساله جمهوری اسلامی را به کشورهای دیگری که مشتاق این مسئله هستند منتقل کنیم ولی هیچکدام از این‌ها اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه می‌دانیم نخبگان آمدند و این پیشنهادات را به مسؤولان دادند سال‌ها است شاید ۱۰-۱۵ سال قبل خودمان حتی مطرح کردیم ولی اتفاق خاصی نیفتاده و متاسفانه پاسخگویی هم وجود ندارد که مدیرانی که در شهرداری و استانداری می‌آیند پاسخگوی عدم جلو رفتن از این حیث نیستند چرا عقب ماندیم و درجا می‌زنیم.

استاندار باید همیشه پسوند خراسان مدنظرش باشد

مسؤول هیأت و کانون فرهنگی جوادالائمه تشکل مردمی دیگری بود که در توصیه به استاندار اظهار کرد: امام رضا(ع) در شهر خودشان و استان خودشان دقت نظر خاصی دارند استاندار باید همیشه پسوند خراسان مدنظرش باشد و بداند هم به محضر امام رضا(ع) انتخاب شده هم دارد خدمت به آن امام می‌کند، اگر این نگاه باشد بعضی از نگاه‌های دیگر هم در بحث مسائل سیاسی قطعا حذف می‌شود.

مهدی رجب‌پور تاکید کرد: همان طور که زوار حرم امام رضا(ع) از سراسر کشور و جهان اسلام و دنیا می‌آیند و اصلا مهم نیست نگاه سیاسی‌شان چیست این نکته به نظرم مهم است.

هر جایی ضربه می‌خوریم نقش مردم آنجا دیده نشده است

وی با اشاره به اینکه همیشه می‌گوییم مردم متذکر شد: انقلاب ما و تثبیتش مردمی بوده و هشت سال دفاع مقدس مردم بودند ولی جاهایی برای مردم ارزش قائلیم که باید پای کار باشند یعنی حضور در صحنه را مردم هستند ولی غیر از این مردم در کار نیست، یعنی لابی سیاسی بیشتر از جایگاه مردمی مفهوم پیدا می‌کند.

رجب‌پور تصریح کرد: انتظار دارم واقعا به جایگاه مردم، تشکل‌های مردمی و فرهنگی نگاه ویژه‌ای باشد اینکه صرفا استاندار مشاور جوان و مدیرکل امور اجتماعی داشته باشد بعید است به آن هدف برسد.

مسؤول هیأت و کانون فرهنگی جوادالائمه تاکید کرد: اگر به معنای واقعی تشکل‌های مردمی و مذهبی دیده شوند معتقدم تشکل‌های مردمی خیلی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی را می‌توانند حل کنند، هر جایی که ما داریم ضربه می‌خوریم برمی‌گردد به اینکه مردم نبودند و مردم دیده نشدند.

وی اظهار کرد: درست است معیشت مردم برایمان مهم است به عنوان مجموعه‌های فرهنگی ولی زمانی که آن نگاه فرهنگی و اعتقادی‌مان حل شود قطعا دغدغه ما نسبت به محرومان و مستضعفان بیشتر است و خودش می‌تواند آن‌ها را کنار هم قرار دهد، پشت در بسته نسخه‌ای نوشته می‌شود و برای کسانی که کف جامعه کار می‌کنند شاید آن نسخه مناسب نباشد.

تبعیض از فقر بدتر است

رجب‌پور با تاکید بر این اینکه ما مردم خوبی داریم خاطرنشان کرد: فارغ از نگاه سیاسی و جنسیت، مردم ما خوب بودن خودشان را همیشه نشان دادند، مشکلات اقتصادی این روزهای کشور را مردم صبورانه تحمل می‌کنند و اما چیزی که برای مردم هضمش شاید سخت باشد تبعیض است، تبعیض از فقر بدتر است.

مسؤول هیأت و کانون فرهنگی جوادالائمه با تاکید بر اینکه استاندار باید نگاهش از بین بردن تبعیض باشد تصریح کرد: دلیلی ندارد یک کارگر نتواند ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بگیرد، ولی برخی کارمندان دولتی ماه‌ها اضافه کاری چند برابر بگیرند، این تبعیض آدم را رنج می‌دهد.

اگر هر کس ساز خودش را بزند مردم لطمه می‌خورند

وی با تاکید بر اینکه مردم ما خوب هستند و خودشان را نشان دادند خاطرنشان کرد: حلقه میانی که بخواهد مردم کف جامعه را به بالاترین مقام عالی اجرایی استان متصل کند بدنه مهمی است و تا الان لایه میانی و مدیران نتوانستند این ارتباط را برقرار کنند.

رجب پور تاکید کرد: حتما استاندار باید تعاملی فراتر از مسائل سیاسی با آستان قدس رضوی، نماینده ولی‌فقیه و شهرداری داشته باشد، اگر هر کس ساز خودش را بزند دوباره مردم لطمه می‌خورند پس درخواست دارم نگاه استاندار امام رضایی باشد.

اهمیت دادن به نقش و جایگاه واقعی مردم همان جمهوریت نظام اسلامی ما است که چهار دهه قبل و از ابتدای انقلاب اسلامی همیشه در شعارها و ادبیات مسؤولان به آن تاکید شده است.

حالا که انقلاب از چهل سالگی خود عبور کرده است انتظار می‌رود بالاترین مقام قوه مجریه در استان تنها اولویتش رفع مسائل مردم باشد و برای تحقق این مهم نگاه دقیقی به همه ظرفیت‌های موجود داشته باشد و چه ظرفیتی مناسب‌تر از تشکل‌های مردمی که فلسفه وجودیشان دغدغه برای خدمت‌رسانی به مردم بوده است.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.