مدیر مهندسی شهرسازی آستان قدس رضوی گفت: حرم مطهر رضوی با توجه به خاص بودن آن نسبت به سایر مکان‌های مقدسه، ظرفیت جامعیت داشتن را داراست.

حرم مطهر رضوی به لحاظ توسعه در بین اماکن مقدسه پیشتاز است
به گزارش قدس آنلاین، مسعود علویان صدر، مسئول طرح توسعه حرم مطهر رضوی، در حاشیه دومین همایش هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوره معاصر که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌ قدس رضوی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حرم مطهر رضوی از جایگاه خاصی نسبت به سایر اماکن مقدسه برخوردار است و به لحاظ توسعه‌ای یک گام جلوتر بوده که بر همین اساس می‌تواند جامعیت داشته باشد. از طرفی هم به واسطه حضور مهندسین مشاور آستان قدس رضوی در طراحی کربلای معلی، یک گام به جلو برداشته و عملا در جهت انتقال تجربیات در حال پیشرفت است.
وی ادامه داد: باید گفت نقطه نظراتی که میان دیدگاه‌های هنرمندان کشورهای مختلف نسبت به اماکن مقدس وجود دارد، یکی نیست و با معیارهای ثابت سنجش نمی‌شوند و این معیارها متناسب با مکان و اندیشه‌هایی موجود متفاوت هستند. پس ما باید معیارهای سنجش را با هم در نظر بگیریم و بهترین الگوها را در این مسیر انتخاب کنیم.
مدیر مهندسی شهرسازی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در این میان چند نکته وجود دارد. نخست آنکه جریان توسعه و الگوهایی که برای توسعه انتخاب می‌شود، چگونه هستند و موضوع دومی که به میان می‌آید، این است که حرم مطهر رضوی در طول تاریخ که شکل گرفته، پیوندی با مردم دارد؛ مردم حرم را ساخته‌اند، آن را مدیریت کرده‌اند و از آن بهره‌مند شدند. در این صورت می‌توان اینگونه بیان کرد که یک پیوند مردمی میان حرم و مردم وجود دارد. این پیوند مردمی چه به لحاظ کالبدی و چه به لحاظ فرهنگی و اجتماعی باید به درستی تبیین شود.
وی تصریح کرد: همچنین دومین سطحی که دنبال می‌کنیم، ارتباط بین فضاهای پیرامونی و فضاهای شهری با فضاهای مقدس است که جزو مباحث مهم بشمار می‌رود. سومین مبحث نیز این است که ما باید حواسمان باشد تا در امر توسعه، کانون اصلی و مرکزی اعتاب مقدسه که حرم است، به فراموشی سپرده نشود چون نیازمند بازپیرایی و پایش جدی است و ما باید این موضوع را بدانیم بناهایی که به مرحله فرسودگی می‌رسد، باید با استفاده از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نو پایش، حفاظت و مرمت شود.
مدیر مهندسی شهرسازی آستان قدس رضوی گفت: یکی از بحث‌هایی که در آستان قدس رضوی دنبال می‌شود، الگوهای مهندسی تحلیل در حوزه حفاظت، نگهداری و مرمت بسترهای اصلی و کانون‌های فرهنگی و تاریخی کانون فضاهای مقدس است. این امر می‌تواند با هم‌اندیشی‌هایی با تولیت‌های مختلف آستان‌های مقدس شکل بهتری به خود بگیرد و تجربه‌های خوبی را در توسعه حرم‌هایی مانند نجف، کربلا، کاظمین و سامرا به اشتراک بگذاریم و امیدوارم که این همایش بتواند این ارتباط و هماهنگی را به درستی تبیین کند.
علویان صدر خاطرنشان کرد: اگر ما آرایه‌های مرتبط با حرم رضوی از جمله کاشی‌کاری، گره‌چینی سنتی در چوب و همچنین آیینه کاری که از جمله هنرهای اصیل ما بشمار می‌رود را در نظر بگیریم، توجه به این موارد پرداختن به موضوع مهم هویت فرهنگی و تاریخی ماست.
باید به حفظ هنر اصیل ایرانی توجه داشت 
وی عنوان کرد: در این میان دو نکته را باید متذکر شد؛ اول اینکه باید بدانیم که این هنر به تدریج در حال منقرض شدن است. هنرمندان اصیلی که در کشور فعالیت دارند، از تعدادشان کم می‌شود و تربیت نیروها در این حوزه نیز روند کندی دارد.
مدیر مهندسی شهرسازی آستان قدس رضوی اظهار کرد: در واقع یکی از رسالت‌هایی که آستان قدس رضوی همیشه بر آن استوار بوده، توسعه مجموعه کارگاه ها و کارخانه های کاشی سنتی بوده که البته در حال توسعه است و در حفظ این هنر اصیل تلاش می‌کند اما این به تنهایی کافی نیست و باید ما در سطح کشور به دنبال آن باشیم تا مانع از بین رفتن این هنرهای اصیل شویم. بنابراین بستر این امر از حرم رضوی آغاز شده و در حال تکرار در دیگر مساجد و اماکن مذهبی مختلف است.
علویان صدر افزود: کشورهای اسلامی هنرهای بکار رفته در حرم را الگوبرداری کرده‌اند. کاشی‌کاری سنتی ما را به صورت کاشی هفت رنگ و معرق بکار می‌برند، به گونه‌ای که این هنرها را می‌توان در کربلا، نجف و کاظمین شاهد بود. در آنجا هنرمندان ایرانی حضور دارند و از این هنرهای اصیل ایرانی استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌توان مدعی شد که این هنر اصیل در تمام اعتاب مقدسه ظهور و بروز پیدا کرده است.
مدیر مهندسی شهرسازی آستان قدس رضوی تاکید کرد: این همایش در واقع به دنبال این است که ما الگوهای مختلف توسعه را که در اماکن مقدس انجام شده و یا در حال انجام است، مرور کنیم و تجربیات یکدیگر را در نظر بگیریم و بتوانیم نقاط مثبت و همچنین مشکلات موجود را شناسایی و بتوانیم رهیاب‌های بهینه را در فرآیند توسعه و تحول اعتاب مقدسه جستجو کنیم.

منبع: ایسنا
انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.