معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر زمان اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: برای این طرح 12 گام تعریف شده که اکنون پنج گام آن با موفقیت پشت سرگذاشته شده است و امید می‌رود با تأمین بودجه تا سال 1402 در سراسر کشور اجرا شود، اما اگر تأمین بودجه لازم تحقق نیابد با دو سال تأخیر (یعنی سال 1404) این طرح اجرا خواهد شد. 

نظام ارجاع سلامت و پزشک خانواده سال 1402 اجرایی می‌شود

طیرانی/ معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر زمان اجرای طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: برای این طرح 12 گام تعریف شده که اکنون پنج گام آن با موفقیت پشت سرگذاشته شده است و امید می‌رود با تأمین بودجه تا سال 1402 در سراسر کشور اجرا شود، اما اگر تأمین بودجه لازم تحقق نیابد با دو سال تأخیر (یعنی سال 1404) این طرح اجرا خواهد شد. 
دکتر علیرضا رئیسی ادامه داد: ما در نظام ارجاع سه سطح عمومی، تخصصی و 
فوق تخصصی داریم که برای شکل گیری این نظام لازم است این ارتباط در تمام سطوح برقرار باشد، تا فردی که وارد سطح نخست خدمت می‌شود در صورت نیاز امکان استفاده از سطوح تخصصی و فوق تخصصی نیز برای او فراهم باشد. 
وی از تکمیل پرونده الکترونیک سلامت تا شهریورماه سال 98 خبر داد و گفت: اکنون بیش از70 میلیون نفر از جمعیت کشور دارای پرونده سلامت هستند که 62 میلیون نفر آن‌ها حداقل یک بار خدمت از سطح یک خدمت گرفته‌اند و با نصب اپلیکیشن سلامت بر روی گوشی‌های هوشمند تا پایان شهریور ماه 98 این فرایند کامل خواهد شد. 
وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: تمرکز بر پیشگیری و مقابله با دو بیماری دیابت و فشار خون از اولویت‌های وزارت بهداشت در سال آینده است.
دکتر رئیسی در همایش معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: دیابت و فشارخون از عوامل اصلی مرگ و میر شناخته شده‌اند و اگرچه اقدامات خوبی برای کنترل این بیماری‌ها در کشور انجام شده است، اما راضی کننده نیست. 
وی ادامه داد: برای مقابله با بیماری‌های یاد شده علاوه بر اقدامات معمول باید برنامه ویژه‌ای اجرا شود که در همین راستا استقرار نظام مراقبت بیماری‌های غیر واگیر از اولویت‌های مورد تأکید در سال 98 است. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین گفت: بیماریابی سل و ویروس HIV، برنامه ریشه‌کنی فلج‌اطفال و ریشه‌کنی بیماری مالاریا از برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال آینده است. 
وی با اشاره به پروتکل سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ریشه کنی فلج‌اطفال تا سال 99 افزود: از ابتدای سال 98 نوزادان سراسر کشور علاوه بر دریافت قطره خوراکی فلج‌اطفال در دو ماهگی، تزریق واکسن فلج‌اطفال در چهار ماهگی را نیز دریافت خواهند کرد. 
دکتر رئیسی با اشاره به اقدامات انجام شده طی سال جاری گفت: فعال شدن مراقبان سلامت برای جمعیت تحت پوشش، پرداخت مبتنی بر عملکرد و ارائه خدمات اکتیو، اصلاح و یکپارچه سازی سامانه‌های بهداشتی، خرید راهبردی و برون سپاری‌ها نظیر مراکز دندانپزشکی از برنامه‌های انجام شده است. 
وی تصریح کرد: در قالب یکپارچه سازی سامانه‌های بهداشتی همپوشانی 2560 دفترچه بیمه در سطح کشور حذف شده است. 
دکتر رئیسی ادامه داد: عدالت در توسعه، اقتصاد مقاومتی، تمرکز بر سبک درست زندگی و توجه ویژه به آموزش از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام
معظم رهبری بوده است. 
وی گفت: بازنگری و اصلاح ساختار شبکه‌های بهداشت، ارتقای یکپارچه سامانه‌های پرونده الکترونیک سلامت سیب، ناب و سینا، پیشگیری و کنترل دخانیات، سنجش آفات و سموم در هشت محصول، پیشگیری و کنترل مسمومیت‌های الکلی، گسترش خدمات سلامت روانی و اجتماعی، توانمندسازی و راه‌اندازی تیم‌های کاهش آسیب اعتیاد، ارتقای سلامت سالمندان، کاهش مرگ ومیر نوزادان، رشد و تکامل کودکان و پیشگیری از چاقی بویژه در کودکان از دیگر برنامه‌های سال آینده است. 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های بهبود تغذیه در سطح کشور گفت: غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D با توجه به کمبود این ویتامین در بین افراد جامعه، از اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت است که این غنی سازی در موادغذایی شامل روغن، شیر و نان انجام می‌شود. 
دکتر رئیسی در بخشی از سخنانش با اشاره به ضرورت بازنگری در ارائه بسته‌های خدمات سلامت گفت: ارائه بسته‌های خدمات سلامت مانند مراقبت از بارداران و نوزادان و خدمات ایمن سازی و واکسیناسیون با توجه به تغییرات جمعیتی در بین ساکنان شهر و روستاها، افزایش جمعیت وتغییر سبک زندگی در 40 سال گذشته نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. 
وی خاطر نشان کرد: روزانه 650 هزار نفر در سراسر کشور خدمات بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند که در این زمینه اگر یک خدمت اضافی حذف شود نقش مهمی در مدیریت هزینه‌ها و ارتقای خدمات رسانی خواهد داشت. 

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور:
سال 98 سال دشواری برای بیشتر وزارتخانه‌ها خواهد بود
 جامعه/طیرانی  رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: به طور حتم سال 98 سال دشواری برای بیشتر وزارتخانه‌ها بویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود و نمی‌توان صرفاً به بودجه مصوب اکتفا کرد.
مهندس مسعود شفیعی افزود: با توجه به شرایط فعلی قابل پیش‌بینی است در سال 98 وضعیت درآمد‌ها وضعیت پایداری نخواهد بود و نمی‌توان به فروش نفت که دائم در حال نوسان است اکتفا کرد، بنابراین ممکن است در تخصیص‌هایی که به وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها داده می‌شود دچار محدودیت شویم که این مهم نیازمند مراقبت است تا در سال مالی آینده با تلاطم مواجه نشویم.
شفیعی در خصوص بودجه سال 98 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مقرر گردیده بود، طرح تحول نظام سلامت که یکی از طرح‌های مورد توجه و حمایت ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور است با اصلاحاتی در سال 98 تداوم یابد به همین دلیل انتظاراتی در سازمان برنامه و بودجه به وجود آمد که اصلاحات از سوی وزارت بهداشت اعمال شود و بتواند در تنظیم لایحه مورد توجه قرار گیرد که خوشبختانه این اصلاحات تا حدود زیادی اتفاق افتاد و قرار براین است طرح تحول سلامت با قوت ادامه یابد. 
وی تصریح کرد: همچنین مقرر گردیده بازنگری‌هایی در طرح تحول نظام سلامت صورت گیرد تا در هزینه‌های سربار این طرح نظیر هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی تعدیل صورت گیرد و امید می‌رود با حضور دکتر نمکی این رویکرد مورد حمایت واقع شود.  
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در سومین کنفرانس ملی تحول و نوآوری سازمانی در خصوص مطالبات بازنشستگان وزارت بهداشت نیز گفت: این مهم نیز یکی از اولویت‌هایی است که دولت توجه دارد در سال 98 تحقق یابد.
مهندس شفیعی ادامه داد: بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در
 سال 98 مشابه سال‌های پیش خواهد بود.

واکنش سردار کمالی به یک خبر 
تکذیب سربازی در بنگاه‌های اقتصادی
ایسنا: سردار موسی کمالی، 
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح درباره خبر منتشر شده پیرامون انجام خدمت سربازی دارندگان تحصیلات تکمیلی در بنگاه‌های اقتصادی، اظهار کرد: در این زمینه باید گفت که تاکنون چنین طرحی به تصویب نهایی نرسیده است؛ ضمن این که در صورت تصویب نیز تعداد سهمیه‌ها بسیار محدود خواهد بود.
کمالی با بیان این که فعلاً چنین طرحی در مورد سربازان قابلیت اجرا نخواهد داشت، گفت: در این راستا نیز با توجه به حساسیت‌هایی که ممکن است پس از انتشار اخبار مختلف ایجاد شود، از مسئولان محترم تقاضا می‌شود که اظهارنظر در مورد سربازی را به تصمیم نیروهای مسلح و تصویب نهایی آن موکول کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.