نه قصدِ شوخی و مزاح و سر به سر گذاشتنِ مخاطبانِ نازنین را دارم و نه - خدای ناکرده- انگیزه ترساندنشان و هول و هراس انداختن در دلِ مردمِ جامعه‌ام را!...

زلزله در مشهد؛ نترسیم اما شوخی هم نگیریم

اما باور کنید، وقتی همین دیروز شنیدم، «زلزله در مشهد»، موضوعی است که باید آن را بیخِ گوشمان فرض کرد، همان حسِ دوگانه «ترس+شوخی» بر جانِ نحیف و درمانده‌ام نشست.

شوخی، شاید از این بابت که ما در کشورِ خودمان، تا وقتی حادثه رخ ندهد و بر سرمان آوار نشود- از اساس- شوخی‌اش می‌پنداریم و با آن حال می‌کنیم!... و ترس اما از آن بابت که با دو گوشِ خودت می‌شنوی، واپسین زلزله در مشهد، ۳۵۰ سال پیش بوده و ۴۰۰۰ کُشته نیز داده و همه زلزله‌ها «دوره بازگشت» دارند که به موجبِ تخمین‌های علمی، زمان این دوره بازگشت در شهرِ ما چندان دور نیست و بلکه نزدیک هم است.

اهمیت این سخن، آن گاه دوچندان می‌شود که از زبان یک «اهل فن» و متخصص بیان می‌شود و تو را ناچار می‌کند، از کنارش بسادگی نگذری و درباره‌اش کمی اندیشه کنی.

آن متخصص، دکتر امیر عزیزی است که اکنون مسئولیت مدیریت بحران را در شهرداری مشهد بر دوش دارد.

جوانِ خوش پوشی که فراموش نمی‌کند، وجود ۴ گسل را در مشهد -چند بار- یادآوری کند و بگوید: پس از ابلاغ مصوبه‌های شهرداری، باید از هرگونه ساخت و ساز در مجاورتِ گسل‌ها - با جدیت- پیشگیری کنیم.

مردِ اولِ پیشگیری از بحران در شهرداری مشهد، به خبرنگاری که کنارِ دستش - روی نیمکت و زیرِ آسمان آبی در یک روزِ نه چندان سرد از ماهِ اسفند- نشسته، می‌گوید: نمی‌خواهیم مردم را بترسانیم، جای نگرانی نیست، اما خیلی باید آماده باشیم... م. و بی‌درنگ می‌افزاید: این را هم بنویسید که «زلزله، خشمِ زمین نیست، زلزله را واکنشِ طبیعیِ زمین بدانیم».

 آن‌ها که آمده بودند...

گپ و گفتی که میان منِ خبرنگار و دکتر امیر عزیزی، مدیر بحران در شهرداری مشهد گذشت، در حاشیه آیین رونمایی از نخستین «دستگاه جدید شتاب نگار» و بهره‌برداری همزمان از ۱۰ دستگاه تازه در خراسان رضوی، رخ داد.

مراسمی که - دیروز- در پایگاه چندمنظوره مدیریت بحران شهری برگزار شد و در آن، شهردار مشهد (مهندس کلایی)، معاون وزیر راه و شهرسازی (دکترشکرچی زاده)، رئیس شتاب‌نگاری کشور(دکتر فرزانگان)، مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیرکل هلال احمر مشهد و مدیرکل بحران استان حضور داشتند و شهردار مشهد در سخنانی بر تعامل و «مشارکتِ بین بخشی» همه سازمان‌ها و نهادها در راستای پیشگیری از بحران تأکید کرد.

 شتاب نگار چه می‌کند

اما اگر می‌خواهید بدانید، شتاب نگار چیست و چه می‌کند، می‌توانید ادامه خبر را بخوانید.

شتاب نگار- به زبان ساده- جنبش زمان و رفتار گسل‌های یک شهر یا منطقه را ثبت و ضبط می‌کند.

به واقع، آن چه در زلزله موجبِ خرابیِ ساختمان‌ها می‌شود همان شتاب زلزله است. متأسفانه در ۴۰ تا ۵۰ سالِ اخیر، ما اطلاعات و داده‌های درخوری درباره شتاب‌های جنبش زمین و زلزله‌های رخ داده، نداشته‌ایم که این سامانه‌ها کاستی‌های این حوزه را کاهش می‌دهند ...

این را امیر عزیزی می‌گوید و من هم می‌پرسم: شتاب نگارها آیا شتابِ گسل‌ها و زلزله‌ها را «پیش بینی» می‌کنند؟

مسئولِ مدیریت بحران در شهرداری مشهد چنین پاسخ می‌گوید: «پیش‌بینی» نه! درست‌تر است بگوییم: «پیش یابی» ...

عزیزی، رشته کلام را دوباره به دست می‌گیرد و می‌گوید: از سوی دیگر، اگر در مشهد زلزله بیاید و تیم امداد از تهران بخواهد روانه شهر زلزله زده ما شود در همان لحظه نخست و با رصد کردنِ شتابِ ثبت شده، می‌تواند درصد و حجمِ خرابی‌ها را دریابد و خودش را برای کمک رسانی، آماده‌تر کند. افزون بر اینکه دستگاه شتاب‌نگار در پژوهش‌های دانشگاهی هم کاربرد دارد و پژوهشگرانِ مرکز زمین لرزه دانشگاه فردوسی می‌توانند از آن استفاده کنند. مشهد اکنون چند دستگاه شتاب نگار دارد؟... این را خبرنگار می‌پرسد و دکتر عزیزی می‌گوید: ما ۱۰ دستگاه دیجیتالِ نسلِ جدید، به همراه پنج دستگاهِ آنالوگ و قدیمی داریم اما نیاز واقعیِ شهرِ ما حدود ۴۰ تا ۵۰ دستگاه است.

به گفته این کارشناس- مسئول، دستگاه‌های جدید با انرژی سلولار (خورشیدی) کار می‌کنند و به برق شهری ارتباط ندارند.

باری... واپسین کلمه‌های این خبر به روی کاغذِ سپید می‌آید، اما این سخنِ مدیریت بحران در شهرداریِ مشهد در گوشِ خبرنگار، همچنان زنگ می‌زند. آن جا که می‌گفت: زلزله، خشمِ زمین نیست، زلزله را واکنشِ طبیعیِ زمین بدانیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.