معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: سال گذشته تزانزیت کالا در مرز سرخس کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

تزانزیت کالا در مرز سرخس ۵۰ درصد کاهش یافت

به گزارش قدس آنلاین، جواد وحدتی‌فرد اظهار داشت: در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ در بخش تبادل جاده‌ای کالا از چهار پایانه مرزی استان در دو بخش ترانزیت ورودی و خروجی با کاهش تقریباً چشمگیری مواجه بودیم.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در ارتباط با میزان کاهش حجم ترانزیت ورودی و خروجی گفت: در بخش ترانزیت ورودی، ۴ درصد کاهش تبادل جاده‌ای وجود داشت، این رقم در بخش ترانزیت خروجی به ۲۷ درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۳۹ هزار و ۴۲۳ دستگاه کامیون حامل کالای ترانزیت وارد خراسان رضوی شد که کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان این بار را وارد کردند، این آمار نشان‌دهنده کاهش۴ درصدی تبادل جاده‌ای در بخش ترانزیت ورودی است.

وحدتی‌فرد خاطرنشان کرد: ۷۴ هزار و ۴۹۹ دستگاه کامیون در مرز ترکمنستان و پایانه دوغارون در مرز افغانستان توسط پایانه‌های مرزی سرخس، لطف‌آباد و باجگیران کالاهای ترانزیتی را از مسیر خراسان رضوی به سایر کشورهای همجوار حمل می‌کنند، در این بخش نیز نسبت به سال ۹۶، ۲۷ درصد کاهش مشاهده شده است.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی بیان کرد: کاهش واردات از افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی مانند ترکمنستان، ازبکستان و نظایر آنها و ادامه داشتن شرایط بحران اقتصادی و کاهش رونق تجارت در کشورهای منطقه سبب کاهش چشمگیر ترانزیت در این مناطق شده است.

وی عنوان کرد:  ترانزیت کالا در مرز سرخس واقع در شمال خراسان رضوی با ۵۰ درصد کاهش مواجه بوده است، اعمال محدودیت‌های یک‌جانبه جمهوری ترکمنستان در تعیین مجوز رفت و آمد روزانه برای حداکثر ۳۰ دستگاه کامیون از مرز سرخس سبب کاهش آمار مربوطه شده است.

وحدتی‌فرد ادامه داد: ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک میان جمهوری ترکمنستان و خراسان رضوی وجود دارد و پنج واحد گمرکی در این استان فعال هستند که از آنها می‌توان به باجگیران، سرخس، لطف‌آباد، مشهد و دو بازارچه مرزی آن در تایباد و مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: ترانزیت خارجی کالاها در سال گذشته از حجمی معادل با دو میلیون و ۵۱۰ هزار تُن برخوردار بودند که این رقم در مقایسه با سال ۹۶ با سه درصد رشد مواجه بوده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.