اکنون که کشور درگیر سیل، سیلاب، خرابی و خسارت شده است و داد همه در آمده که چرا تا پیش از این چاره‌اندیشی نشده بود تا شاهد اینچنین خسارت‌هایی نباشیم درک این مسئله هم برای ما و هم برای تمام آن‌هایی که چشم روی همه چیز می‌بندند و فقط و فقط چند قدم جلوترشان را می‌بینند شاید کمی سخت باشد که نباید طبیعت را به هر قیمتی تخریب کرد و به جای آن ساخت و ساز نمود، راه ساخت و آسفالت ریخت!

نجات از سیلاب با توقف پروژه کمربند جنوبی

یکی از این دست نمونه‌ها که پروژه آن در جنوب شهر مشهد آغاز شد و تا حدودی هم پیشرفت داشت پروژه کمربند جنوب شهر بود که قرار بود جاده‌ای جدید به جاده‌های شهر مشهد اضافه کند تا به قول حامیان این طرح قدری از بار ترافیکی شهر را کاهش دهد.

با ورود سازمان‌های مردم نهاد حافظ محیط زیست و پیگیری‌هایی که در خصوص پیامدهای زیست محیطی که این پروژه بخصوص در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد داشت دستگاه قضایی ورود پیدا کرد و سرانجام عملیات ساخت پروژه کمربند جنوبی شهر مشهد متوقف شد.

شاید آن زمان که تلاش‌ها برای متوقف‌سازی پروژه کمربند جنوبی شکل گرفت و در نهایت به نتیجه رسید تعداد آن‌هایی که نظرشان توقف تخریب محیط زیستی کمربند جنوبی بود کمتر از الان بود که همه به وضوح حفظ محیط زیست و منابع طبیعی برای در امان بودن از خسارت سیلاب و سیل اخیر را درک کردند!

به عقیده کارشناسان بارندگی‌های اخیر و سیلاب‌هایی که به راه افتاد خسارت بیشتری داشت اگر تخریب ارتفاعات جنوبی شهر مشهد برای ساخت کمربند جنوبی ادامه می‌یافت.

   نتایج بی‌توجهی به خواسته‌های مدافعان حفظ محیط زیست

موسوی‌زاده یکی از فعالان در عرصه حفظ محیط زیست در این خصوص می‌گوید: فعالان و مدافعان حفظ محیط زیست تا این زمان هرچه گفتند و انجام نشده است بزرگ‌ترین خسارت‌ها را بعد از آن در پی داشته است اکنون که این همه خسارت به مناطق سیل‌زده وارد شده و خانه‌های مردم پر از گل و لای شده است و تا ارتفاع سه متر داخل خانه را پر کرده است ناشی از خسارت‌هایی است که در گذشته انسان‌ها به مراتع و محیط زیست با جنگل تراشی‌ها و سایر اقداماتشان موجب شدند آب بارانی که با مهیا بودن شرایط می‌توانست جذب خاک شود و این اتفاق نیفتاد که هیچ، بلکه موجب گردید تا همان خاک تخریب شود و گل و لای آن در جریان سیل وارد خانه‌های مردم شود.

وی در ادامه می‌افزاید: در مورد کمربند جنوبی شهر مشهد هم مطمئن باشید اگر از ادامه آن جلوگیری نمی‌شد با وجود باران‌های سیل‌آسایی که پشت سر گذاشتیم قطعاً خسارت‌هایی با خود در آن منطقه به همراه داشت، چرا که ایجاد کمربند جنوبی که قرار بوده ۲۷ کیلومتر باشد حدود ۴۰ آبراه را قطع می‌کند و حجم زیادی از خاکی که حکم جاذب آب را دارد از بین برده و به جای آن آسفالت‌ریزی‌هایی می‌شده است که ایجاد آن‌ها میزان سیل را چند برابر می‌کند چرا که آب جذب نمی‌شود و خیلی زود جاری می‌شود و در چنین شرایطی سیلابی راه می‌افتد و فاجعه‌ای به بار می‌آورد که جبران‌ناپذیر است.

ضمن اینکه وقتی راه‌سازی و جاده‌سازی صورت می‌گیرد خواه ناخواه ساخت و ساز در اطراف آن ایجاد می‌شود و وقتی ساخت و سازها بیشتر شود و بارندگی‌های سیل‌آسا مثل امسال واقع شود فجایع انسانی حاصل از تخریب ارتفاعات جنوبی قطعاً عمق بیشتری خواهد داشت.

این فعال محیط زیستی در ادامه عنوان می‌کند: این برای استان ما فاجعه بزرگی است که از مجموع جمعیت ۵/۶ میلیونی آن ۵/۳ میلیون در شهر مشهد ساکن هستند و با ایجاد پروژه‌هایی مثل کمربند جنوبی هر روز زمینه گسترش شهر نیز فراهم می‌شود و مشکلات بیشتر و بیشتر می‌گردد. وی یادآور می‌شود: بهترین راه برای مقابله با این موضوع جلوگیری از ساخت پروژه‌هایی مثل کمربند جنوبی است که سبب تخریب محیط زیست و جلوی گسترش شهر را می‌گیرد. باید به شهرهای کوچک‌تر و روستاها بیشتر توجه شود تا جمعیت از شهر مشهد به سمت این مکان‌ها کشیده شوند.

تقی‌زاده نماینده سمن‌های محیط زیستی با اشاره به ایراداتی که از ابتدای ساخت کمربند جنوبی داشت، اظهار می‌دارد: فعالان حفظ محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد از روز اول با ساخت چنین پروژه‌ای برای شهر مشهد مخالفت داشتند و تا جایی که امکان داشت تلاش کردند تا جلوی آن را بگیرند که خدا را شکر با همت و همراهی خوبی که قوه قضائیه و مجموعه دادستانی در این زمینه داشتند سرانجام پروژه متوقف شد تا از بروز خیلی از مشکلات ناشی از این فاجعه زیست محیطی جلوگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً مطمئن باشید اگر پروژه کمربند جنوبی متوقف نمی‌شد و این پروژه به تخریب ارتفاعات جنوبی همچنان ادامه می‌داد با توجه به شرایطی که آن منطقه دارد و ساخت و سازهایی که بعداً در حاشیه شروع می‌شد بروز باران‌های سیل‌آسا خسارت‌هایی را به بار می‌آورد که غیرقابل جبران بودند.

   نجات کشف‌رود توسط سازمان‌های مردم نهاد

تقی‌زاده به اقدام سازمان‌های مردم نهاد در مورد ساماندهی کشف رود اشاره کرد و افزود: اگر اقداماتی که در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در خصوص رفع تصرفات و مشکلاتی که در بستر کشف‌رود اتفاق افتاده بود، نبود، قطعاً با بارندگی هایی که اخیرا واقع شد خسارت‌های جانی و مالی زیادی به بار می‌آمد، اما دیدید با حجم زیاد سیلاب‌هایی که ایجاد شد و سیلی که به راه افتاد میزان زیادی از سیل با کمترین خسارتی مهار شد. پس قطعاً آنچه که در طبیعت وجود دارد نباید با اقدام‌های بی‌برنامه تخریب شود و باید آینده‌نگری در مورد آن صورت گیرد.

 منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.