عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک را به هیچ مجموعه ای نمی دهیم.

مسیر سه بی. آر.تی تا دو ماه دیگر تعیین تکلیف می شود

به گزارش قدس آنلاین محمد رضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد  در نشست خبری گفت: بزرگترین تکیه گاه ما در حال حاضر رسانه هایی هستند که ضمن امید بخشی به مردم ، از تنگناها نیز سخن بگویند و با نقد ، نظارت و پرسشگری مانع گسست بین مردم و مسئولان شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی ، تغییرات آن چنانی فرصت بروز و ظهور پیدا نمی کنند و باید به تغییرات کوچک دلخوش باشیم،  تصریح کرد: مردم در حوزه های محلی با انتخاب های  خودشان بر سرنوشت منطقه ومحله پیرامونی خودشان تاثیر گذار می باشند  و در پیشبرد اهداف  نظام شورایی که نمونه ای از مردم سالاری دینی می باشد،  اندیشه های افرادی نظیر امام خمینی (ره)، مرحوم طالقانی و رهبر معظم انقلاب  که در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید ویژه ای بر عنصر اراده ملی داشته اند نقش تاثیر گذاری داشته است .

***میراث دار 100سال کار مدیریت شهری در مشهد هستیم

وی  با بیان اینکه در ابتدای شورای پنجم اصول و مبانی را مورد نظر قرار دادیم و برای تحقق مطالبات مردم و توسعه شهر مقدس مشهد همچنان پای بند به انها هستیم ،  افزود: مشهد آبرو و آیینه رشد یافتگی و اقتدار نظام اسلامی است و هرسه سال یک بار جمعیت مردم ایران برای زیارت امام مهربانی ها به مشهد سفر می کنند، از این رو دراین شهر باید به گونه ای حرکت کنیم که این شهر را در تراز جمهوری اسلامی و جهان اسلام قرار دهیم ، از طرفی ما میراث دار 100سال کار مدیریت شهری در شهر مشهد هستیم از این رو باید رویکرد دقیق و حساب شده ای را در مدیریت شهری مشهد داشته باشیم.

*** با همه گرایش ها و گروه های سیاسی تعامل و هم افزایی داریم

حیدری  با اشاره به اینکه شورا کارکردی فرهنگی اجتماعی دارد،  ادامه داد: مهمترین رویکرد ما در شورای پنجم ، رسیدن به یک تعامل و هم افزایی است و در این باره علی رغم تفاوت ها در سلیقه های سیاسی که در این شهر وجود دارد،  اما با همه گرایش ها و گروه های سیاسی، دستگاه ها ، جامعه روحانیت و آستان قدس رضوی  رابطه تعاملی خوبی برای هم افزایی منافع شهری برقرار کرده ایم. نکته دیگری که شهرداری های ما از ان رنج می بردند کمبود سرمایه اجتماعی بود که یکی از مهمترین مولفه های ان اعتماد سازی است. لیکن این موضوع و ارتباط با مردم و بدنه های اجتماعی و نخبگان یکی از رویکردهای شورای پنجم بود و تقریبا فراتر از مسئولیت و نقشی که در این حوزه داشته ایم،  ورود پیدا کردیم و در کنار این موضوع موارد پاسخگویی و شفافیت را نیز مورد توجه قرار دادیم و شهرداری مشهد را مکلف کردیم که   برای افزایش اعتماد عمومی داده ها و انچه را که نیاز است تا مردم لازم است بدانند در سامانه های خودشان ارائه کند تا مردم از اتفاقات رخ داده آگاهی کامل داشته باشند و در این باره قراردادها ، مناقصات و موارد مشابه با جزئیات کامل در سامانه شهرداری قرار داده شد.

*** فضای شهری برای تردد همه اقشار جامعه از جمله جانبازان و معلولان فراهم نیست

وی با بیان اینکه تا یک ماه دیگر سامانه چشم شهر که سامانه اورژانسی برای رسیدگی به درخواست شهروندان در کمترین زمان ممکن است و در بودجه سال 98 ، 80 میلیارد تومان بودجه برای آن در نظرگرفته شده است  و مردم تمام مشکلات منطقه خودشان را در حوزه شهری می توانند در آن بیان کنند در دسترس مردم قرار می گیرد ، افزود: حتی ما شهرداری را مکلف کرده ایم که اگر شهروندی تخلفی را گزارش داد ، مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرد تا شرایط را برای متخلفان و کسانی که در صدد هستند تلاش خادمان به مردم را خدشه دار کنند،  ناامن کند.

حیدری با بیان اینکه فضای شهری به طور کامل برای تردد همه اقشار جامعه از جمله جانبازان و معلولان فراهم نیست و باید در این زمینه گام های اساسی برداشته شود ،ادامه داد: موضوع دیگری که دنبال می کنیم کارآمدی مدیران است و مردم باید آن را به طور محسوس لمس کنند و در مورد انتصابات نیز به شهرداری توصیه کرده ایم که از مدیرانی استفاده کند که برنامه های شورا و شهرداری را باور و نسبت به اجرای ان احساس مسئولیت کند. زیرا برخی در داخل به ناامید کردن مردم دامن می زنند واز طرفی  امید با شعار ایجاد نمی شود بلکه با عمل است که امید در بین مردم ایجاد می گردد.

***اجازه تغییر کاربری کوهستان پارک را نمی دهیم

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره بلاتکلیفی کوهستان پارک و تعطیلی چند ساله آن  و همچنین خط سه بی. آر.تی  نیز گفت: مالکیت کوهستان پارک در اختیار بانک دی قرار دارد و دوره مهندس تقی زاده خامسی و همچنین دوره دکتر کلایی اعلام کردیم که شهرداری حاضر است با توافق و در قبال پرداخت مبلغی آن را تملک کند و آن را با دستگاه های جدید و بدون تغییر شرایط کاربری احیا کند. ولی بانک دی تاکنون در مورد قیمت  به توافق نرسیده است  .همچنین اعلام کرده ایم که اگر بانک دی خواسته باشد آن را به  مجموعه ای واگذار کند ما اجازه تغییر کاربری ان را نخواهیم داد و باید تغییر کاربری آن در حوزه تفریحی و گردشگری باشد.

خط سه بی. آر.تی یک دو ماه دیگر تعیین تکلیف می شود

وی با بیان اینکه مسیر سه بی. آر .تی  اسناد بالادستی را دارد ، تصریح کرد: هر یک کیلومتر خط مترو درحدود 600 میلیارد تومان و هر کیلومتر خط بی آرتی 10میلیارد تومان هزینه در برمی گیرد، اما اجرای خط بی ارتی  در حال حاضر یک سری محدودیت ها برای برخی ذی نفعان  ایجاد کرده و مانع اجتماعی دارد . از این رو  مردم در اجرای این طرح باید تصمیم نهایی را بگیرند و ما هم  معاونت حمل و نقل عمومی شهرداری را مامور کرده ایم که بررسی نهایی در باره این طرح را انجام دهد و این موضوع راظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف کند . از طرفی برخی معتقد هستند که خط سه  سه قطار شهری نیز دراین مسیر قرار دارد  که در پاسخ به آنها باید اعلام کرد که حداقل سه سال دیگر این پروژه زمان نیاز دارد.

موضوع امیر شهلا باید توسط دستگاه قضایی هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود

حیدری درباره غیبت یکی از اعضای شورای اسلامی مشهد درجلسات علنی نیز گفت : شورا متکی به دنبال کردن مسیر قانونی برای وی است ونوع پرونده وی به گونه ای است که باید مسیر قضایی آن طی شود و امیدواریم که هرچه سریعتر  توسط دستگاه قضایی تعیین تکلیف شود و برای غیبت وی در جلسات علنی ممانعت حقوقی وجود ندارد زیرا این عدم حضور خارج از اختیار و اراده وی است

***مردم در پرداخت هزینه ها باید کمک و همراهی کنند

وی در مورد افزایش هزینه حمل و نقل عمومی در شهر مشهد گفت: شهر دارای درآمد و هزینه است و مردم باید بخشی از هزینه‌ها را تأمین کنند و مدیر شهری نیز باید مدیر درآمدی باشد. از طرفی در مورد  سیستم حمل و نقل رضایتی به افزایش قیمت ها نداشتیم اما شرایط به گونه ای است که مردم نیز برخی  هزینه ها را تا حدودی پرداخت کنند و حتی پیشنهاد شهرداری برای افزایش قیمت های استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر از این بود ولی ما موافقت نکردیم، از طرفی با همین افزایش قیمت ، به سازمان اتوبوسرانی حدود ۲۳ میلیارد تومان رایانه پرداخت می کنیم .

*** شهر را  با حدود هفت هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد  در مورد وضعیت بدهی های شهرداری نیز گفت: کمک‌های دریافتی ما از دولت به زیر 5 درصد کاهش یافته  است که آن هم در قالب ردیف‌های خاصی می باشد . از طرفی یکی از پرچالش‌ترین حوزه های مدیریت شهری، منابع مالی است و تقریبا عمده شهرداری‌های کشور با این مسئله روبه‌رو هستند .ما  شهر مشهد  را  با حدود هفت هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم و در سال 96 در حدود هزار میلیارد تومان از بدهی را تسویه حساب و شهر را از لیست سیاه بانک مرکزی و برخی نهاد ها خارج کردیم و در سال 97 از طریق تهاتر با بانک ها در حدود 4 هزار و چهارصد میلیارد تومان ازبدهی ها را تسویه کردیم.

***در طرح و اجرای کمربند جنوبی مشهد نقشی نداشته ایم

 وی در مورد کمرجنوبی مشهد نیز گفت:  برنامه صدا وسیما به صورت یک طرفه موضوع را بیان کرد و این منصفانه نبود. از طرفی  این پروژه مربوط به مصوبه دوره شوراهای دوم، سوم و چهارم بوده است و در آغازآن و هزینه های آن  دخالتی نداشتیم و حتی امضای سازمان محیط زیست را نیز دارد و در حدود 180 هزار میلیارد تومان به نرخ ان زمان از جیب مردم در این پروژه هزینه شده است، اما اگرچه دغدغه های محیط زیست در حال نیز درست است اما در طرح سازو کارهایی پیش بینی شده است که نقص های مربوطه را می توان با اصلاحات برطرف و به حداقل ممکن رساند  و باید به فکر مشکل پیچیده ترافیک شهر در اینده بود . از طرفی هر طرح عمرانی یک سری مشکلات و نقایص دارد به طوری که در حال حاضر برخی به موضوع پارکینگ آزادی که در حال انجام است خرده می گیرند و با این پروژه مخالف هستند و ادعا دارند که پارکینگ سازی در اطراف بوستان پارک ملت باعث می شود مردم از خودروهای خود برای تردد د راین بوستان بیشتر استفاده کنند.  

*** برای اوقات فراغت مردم  باید برنامه‌های متنوعی طراحی کنیم

  حیدری با بیان اینکه  مدافع حقوق شهروندی و شهرنشینی بوده و هستیم افزود: دیدگاه ما این است که برای اوقات فراغت جوانان باید برنامه‌های متنوعی طراحی کنیم که میزان ماندگاری زائران را افزایش دهیم و همچنین زائران و به ویژه جوانان باید احساس کنند در کنار زیارت در این شهر می توانند فعالیت جذاب تفریحی و فرهنگی داشته باشند. از طرفی  معتقد هستیم که برخی برنامه‌های فاخر هنری در حوزه موسیقی که مفاهیم اخلاقی ،عرفانی و انسانی را ترویج می‌کنند، باید در مشهد برگزار شود  تا جوانان ما برای حضور در یک برنامه هنری به شهر هایی نظیر شاهرود سفر نکنند. اگرچه در مقابل برخی رویکردها ادعا دارند که  اگر این کار را انجام دهید شهر را از حوزه زیارت و معنویت خارج می‌کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.