نسخه خطی المسالک ‌و الممالک اثر ابواسحق ابراهیم بن محمد فارسی اصطخری در زمینه تاریخ و جغرافیا که نام خلیج فارس در آن ذکر شده به همراه تعداد دیگری از اسناد تاریخی در این زمینه روز سه شنبه در مرکز اسناد آستان قدس رضوی رونمایی شد.

قدیمی ترین سند خلیج فارس در موزه حرم مطهر رضوی رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین ؛ رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این مراسم که در قالب برنامه 'سه شنبه های فرهنگی' برگزار شد گفت: این نسخه قدیمی مربوط به قرن چهارم هجری قمری (10 میلادی) در زمینه تاریخ و جغرافیا می باشد که نام خلیج فارس در آن نوشته شده است.

حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: این اثر نقشه شهرها و کشورها، راه ‌های ارتباطی، موقعیت ممالک، کوه ‌ها و دریاها را مشخص کرده که از مهم‌ ترین نقشه ‌های آن می ‌توان به موقعیت و نام خلیج فارس با عنوان 'بحر صوره فارس' اشاره کرد.
وی اظهار داشت: اسناد تاریخی فراوان در دنیا وجود دارد که نام خلیج فارس در آن ذکر شده است.
وی گفت: مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین آرشیوهای خصوصی ایران است که اسنادی از تشکیلات اداری 500 ساله حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در آن نگهداری می ‌شود.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه آستان قدس رضوی 57 کتابخانه و مجتمع فرهنگی در سراسر کشور دارد افزود: برنامه 'سه شنبه فرهنگی' در تمام این کتابخانه ها برگزار می شود تا همه بتوانند از آن بهره مند شوند.
وی اظهار داشت: قدیمی ترین قرآن کامل جهان اسلام نیز هفته آینده در موزه حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) رونمایی می شود.
وی گفت: همه محققان و مولفان ایرانی و خارجی می توانند از تالار موزه آستان قدس رضوی به صورت دیجیتال و حضوری بهره مند شوند.
حجت الاسلام حسینی ادامه داد: موزه آستان قدس رضوی آمادگی دارد منابع تاریخی و قدیمی خود را برای استفاده در اختیار مولفان و دانشگاهیان قرار دهد.
دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.