۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 654274

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۵۴ درصد از سدهای خراسان رضوی پر شده‌اند.

۵۴ درصد از سدهای خراسان رضوی پر شد

به گزارش قدس آنلاین ، محمد علایی ظهر امروز در نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پیرامون تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها و خسارات ناشی از آن در سیلاب‌های اخیر اظهار داشت: امسال از بارندگی مطلوبی در استان برخوردار بودیم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با سیلاب نیز تلفات جانی در استان وجود نداشت، همچنین حدود آب در 19 سد کوچک سر ریز شده است، سدهای بالغ بر 15 متر ارتفاع را سد بزرگ می‌نامند و این استان اغلب دارای سدهای بزرگ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میانگین 50 ساله بارندگی در استان 221 میلی متر است، این آمار در کشور به 225 میلی متر رسیده است، در قاره آسیا نیز 500 میلی متر میانگین بارندگی در 50 سال اخیر بود، میانگین 50 ساله بارندگی در خشکی‌های کره زمین نیز 750 میلی‌متر است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین 15 ساله بارندگی در خراسان رضوی 209 میلی متر و میانگین 10 ساله آن 198 میلی متر است، این آمار در سال 1395-96 به 189 میلی متر رسیده است، میانگین بارش در سال گذشته نیز 129 میلی متر بود، این سال به عنوان خشک‌ترین سال موجود در استان و کشور شناخته شد.

علایی ادامه داد: سال آبی از 31 شهریورماه آغاز شده و تا یکم مهرماه سال آینده آن ادامه دارد، از ابتدای مهرماه تا 8 اردیبشهت‌ماه امسال 318 میلی متر بارندگی را در استان و 257 میلی متر در استان شاهد بودیم، همچنین حوزه آبریز مشهد 292 میلی متر بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: سال گذشته در کشور 128 میلی متر، در استان 90 میلی متر و در مشهد 129 میلی متر میزان بارندگی بود، همچنین 213 میلی متر در کشور، این ارقام در دراز مدت به 156 میلی متر در استان و 163 میلی متر در مشهد می‌رسد، امسال 49 درصد در کشور و 62 درصد پیشرفت در استان را شاهد بودیم.

علایی عنوان کرد: در مخازن آبی در استان 1 میلیارد و 572 میلیون متر مکعب ظرفیت آبی وجود دارد، این آمار در کشور به 50 میلیارد متر مکعب می‌رسد، در حال حاضر 854 میلیون متر مکعب آب در خراسان رضوی و 40 میلیارد متر مکعب آب در کشور جمع شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته 352 میلیون ظرفیت آبی در خراسان رضوی وجود داشت که امسال 54 درصد از سدها پر شدهاند، تمامی آب‌های موجود غیر شرب هستند، عمر مفید سدها 50 سال بوده اما بسیاری از سدهای خراسان رضوی بیشتر از این عمر کردند، به عنوان مثال بند گلستان بالای 300 سال عمر دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در مواقع بارندگی مقداری آب از سدهای بزرگ جمع آوری می‌کنیم تا در خکسالی با کم آبی مواجه نشویم، به عنوان مثال برای مشهد 60 میلیون متر مکعب آب نگه داشته شده که 30 میلیون متر مکعب از آن آب ذخیره‌ای بوده است، 15 میلیون از آب ذخیره‌ای از ترکمنستان وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: کرخه 6 میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، در حال حاضر ما به حجم قابل تنظیم آب رسیدیم، 35 سد مختلف در کل استان موجود است، تیم‌هایی برای لای‌روبی رودخانه‌ها تشکیل شده و در چندین محل مانند زشک، تایباد، نیشابور، قوچان، گناباد، کاشمر و نظایر این مناطق رودخانه‌ها لای‌روبی شدند.

علایی گفت: به عنوان مثال با وقوع سیل در سه سال گذشته در دوغارون، 120 میلیارد تومان خسارت وارد شد که البته خسارات معنوی نیز داشت، در تعاملات مرزی مشکلات بسیاری به وجود آمد، به تازگی با کمک فرمانداری و دادستانی این رودخانه لای‌روبی شد، در حال حاضر آخیرن سیلاب دو برابر سیل گدشته بود اما تنها 85 میلیون تومان خسارت وارد شد.

وی تصریح کرد: یا در مثالی دیگر می‌توان به سد دوستی اشاره کرد، در گذشته 120 میلیارد تومان خسارت در سیل به این سد وارد شد اما در سیل اخیر با وجود شدت بیشتر آن، 28 میلیون تومان خسارت وارد شد، همچنین کال زرکش میان رودخانه طرقبه و شاندیز قرار  دارد، امسال 10 کیلومتر باز شد و در سیلاب‌ها نه تنها خسارتی وارد نشد، بلکه سیلی در این منطقه مشاهده نشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: رودخانه موجود در پارک چهل بازه در اختیار یکی از نزدیکان شاه با نام خانوادگی خراسانی بود، وی از ایران فرار کرده و اموال این فرد مصادره شد، پس از آن شرکت آب منطقه‌ای جهت تعیین حریم و بستر رودخانه پنج سند برای این منطقه تهیه کرد.

وی ادامه داد: خراسانی وکالت خرید و فروش این منزقه را به راننده خود سپرد و زمین‌های این منطقه به بسیاری از شرکت‌ها فروخته شد، پس از رسیدن خبر تخصیص این منطقه به شرکت آب منطقه‌ای به خراسانی، دادگاهی تشکیل شده و دادگاه به دلیل فقدان اسناد و مدارک مشخص از سوی شرکت آب منطقه‌ای، رأی را به نفع خراسانی اعلام کرده است.

علایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این منطقه حریم و بستر نداشته و در اختیار خراسانی است، در صورت ادامه داشتن همین روند امکان بروز اتفاقات بدتر از حوادث اخیر در شیراز رخ می‌دهد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.