نماینده ولی‌فقیه در امور حج‌ و زیارت گفت: با توجه به‌قطع روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و عربستان، اما عربستانی‌ها پذیرفته‌اند که حج از مسایل سیاسی جدا است.

مسئله حج را باید از مسائل سیاسی و اقتصادی بین دو کشور جدا کرد

به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ آموزشی حجاج بیت‌الحرام با محوریت موضوع حج و مناسک آن که در سالن شهید بهشتی مشهد برگزار شد، گفت: با توجه به‌قطع روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عربستان نگرانی‌هایی در مردم مبنی بر امنیت حجاج وجود دارد، اما بنده صراحتا عرض می‌کنم به فضل پروردگار ما این مسئله را برای عربستانی‌ها مطرح کردیم که حج را از مسایل سیاسی جدا کنند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج‌ و زیارت ادامه داد: عربستانی‌ها نیز به صورت عملی این مسئله را پذیرفته‌اند، به‌همین دلیل پیش‌بینی ما این است که مشکلی از این بابت متوجه حجاج نیست و تجربه دو سال گذشته نیز صحت این مطلب را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه با در پیش گرفتن رویکردهای جدید از طرف ما و عربستان حتما شاهد برگزاری حج امنی خواهیم بود، اظهار امیدواری کرد: در سال جاری نیز همچون دو سال گذشته حجاج ایرانی شاهد رفتارهای نامناسب از طرف مردم عربستان صعودی در کوچه‌ و خیابان نباشند.

قاضی عسکر بیان کرد: حادثه سال ۹۴ که اتفاق افتاد باعث شد حج در سال ۹۵ تعطیل شود و نزدیک به ۹۰ هزار نفر از مردم ما از مناسک حج در این سال باز بمانند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج‌ و زیارت تصریح کرد: خوشبختانه مناسک حج در سال‌های ۹۶ و ۹۷ با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، فضایی فراهم شد که حج در این دو سال خیلی بهتر از سال‌های پیش انجام شود.

وی با بیان اینکه در مناسک حج ما با ۳۲ کشور دیدار داریم، بیان‌کرد: حج باعث وحدت امت‌های اسلامی می‌شود.

قاضی عسکر یادآور شد: قبل از قطع روابط اقتصادی با عربستان صعودی ما ۶۰ تا ۷۰ قلم از کالاهای مورد نیاز خود را از ایران می‌بردیم اما اکنون این انتقال امکان‌پذیر نیست.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج‌ و زیارت با بیان اینکه حدود ۱۳ تا ۱۴ سال مردم در نوبت حج هستند و اگر ثبت‌نام را باز می‌گذاشتیم این نوبت به ۴۰ تا۵۰ سال طول می‌کشید، خاطرنشان‌کرد: با توجه به‌اینکه برای هر فرد به‌طور عادی این سفر تنها یکبار در عمر امکان‌پذیر است، به‌همین دلیل از حجاج تقاضا داریم به‌منظور انجام مطلوب مناسک حج، آمادگی جسمی و روحی خود را در مدت باقی‌مانده تا شروع ایام حج تقویت کنند.

وی در خصوص مراکز اقامتی آماده شده برای حجاج گفت: با توجه به مسئله رکود شدید ۴ تا ۵ ساله در عربستان با کمبود مکان اقامتی در مدینه منوره روبه‌رو بودیم که خوشبختانه با تدابیری که اتخاذ شده این مشکل برطرف شد.

بیشترین هزینه ارز در بخش تامین اقامتگاه‌ها است

رئیس سازمان حج‌ و زیارت کشور نیز در این مراسم گفت: هر ساله سازمان حج‌ و زیارت کشور برای بهبود کارها اقدام به آسیب‌شناسی حج می‌کند، امسال نیز در ۲۲ کارگروه این کار انجام شد تا شاهد برگزاری حجی آرام‌تر و با کیفیت‌تر برای حجاج کشورمان باشیم.

علیرضا رشیدیان افزود: ما با محدودیت‌هایی در این زمینه روبه‌رو هستیم و مهم‌ترین این محدودیت‌ها هم این است که ما در کشور خارجی عربستان این مراسم را اجرا می‌کنیم و خواه ناخواه با محدودیت امکانات روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های حج در دو بخش ارزی و ریالی تقسیم می‌شود، گفت: بیشترین بخش هزینه‌های ارزی جهت تامین مسکن و اقامتگاه برای حجاج صرف می‌شود.

کمک حجاج به سیل‌زدگان کشور

رئیس سازمان حج‌ و زیارت کشور یادآور شد: با توجه به‌وقوع سیل در سه استان کشور و خسارت‌ها و آسیب‌هایی که برای هم‌وطنان سیل‌زده ما پیش آمد، تعدادی از کاروان‌های و حجاج تصمیم گرفتند با جمع‌آوری هزینه‌های مربوط به ولیمه و مخارج غیرضروری حاجیان، مبلغی را جهت کمک به‌سیل‌زدگان کشور کمک کنند.

رشیدیان با بیان اینکه حج علاوه بر استطاعت مالی به توانایی جسمی و روحی نیز نیاز دارد، اظهار کرد: متاسفانه ۲۰۰ نفر از متقاضیان قادر نبودند در معاینات پزشکی و بهداشتی ما موفق باشند و رد صلاحیت شدند.

وی در خصوص خریداری سوغاتی حجاج عنوان کرد: با هماهنگی‌هایی که با بازارها صورت گرفته، تصمیم گرفتیم تا کالاهای مورد نیاز حجاج به‌عنوان سوغاتی از کشور خودمان تهیه و عرضه شود.

۳۲ کاروان از خراسان رضوی راهی سرزمین وحی می‌شوند

در ادامه مدیر حج‌ و زیارت خراسان رضوی گفت: ۳۲ کاروان از این استان عازم سرزمین وحی می‌شوند که از این تعداد ۴۵ درصد آقایان و ۵۴.۲ درصد را بانوان هستند.

جواد شاد افزود: مجموعه‌هایی که از خراسان رضوی اعزام می‌شوند، ۵ مجموعه در مکه و ۲ مجموعه در مدینه پذیرای حجاج هستند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی نسبت به زائران کل کشور بعد از تهران قرار دارد، اظهار کرد:کاروان‌های حج خراسان رضوی از جمله استان‌هایی بود که به‌دلیل استقبال بالا در همان روزهای اول درصد بالایی ثبت‌نام کردند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.