گوشت قرمز یکی از مایحتاج غذایی شهروندان است که در ایام ماه مبارک رمضان، با استقبال و متقاضی بیشتری مواجه می‌شود و اکثر مردم در روزهای آغازین ماه مبارک سعی در تهیه و ذخیره گوشت قرمز مورد نیاز خود در کنار سایر محصولات غذایی دارند که تأمین آن همواره یکی از دغدغه‌های آنان است.

گوشت، قربانی تصمیم‌های غیر کارشناسی

به گزارش خبرنگار قدس درحالی که بعد از واردات فراوان دام زنده و گوشت گرم ومنجمد با ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت این ماده پروتئینی به زیرکیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید اما بعد از حذف ارز دولتی برای واردات گوشت قرمز، دوباره قیمت این ماده پروتئینی رشد قابل توجهی پیدا کرد.

 در ابتدای اردیبهشت و با اعلام رسمی توقف واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت گوشت گوسفندی از ٩٠ هزار تومان به ١٠۵هزار تومان افزایش یافت و گوشت گوساله بدون چربی نیز همین حدود افزایش قیمت را نشان داد و از ٨٠ به ٩۵هزار تومان رسید و این مسئله سبب شده بسیاری از شهروندان توانایی تهیه این محصول ضروری برای سلامتی را نداشته باشند اما جدا از بحث افزایش قیمت که مثل تمامی محصولات و خدمات به نرخ تورم و وضعیت اقتصادی کشور باز می‌گردد، در این میان مسئله گرانی ادامه‌دار گوشت قرمز و نبود سیاستی مشخص برای کاهش آن و حتی اتخاذ تصمیم‌هایی که موجب افزایش قیمت آن می‌شود و عدم اعلام نرخی رسمی برای گوشت که جلوی هرج ومرج قیمت گوشت را بگیرد از گلایه‌های اصلی شهروندان مشهدی است.

  افزایش ٢٠ هزارتومانی در یک ماه

یکی از شهروندان در همین زمینه به خبرنگار ما می‌گوید : ماه گذشته از قصابی محل، گوشت گوسفندی بدون چربی به قیمت کیلویی٩٠ هزار تومان خریدم ولی حالا که برای تهیه گوشت در ماه مبارک رمضان مراجعه کردم فروشنده می گوید که قیمت آن به کیلویی ۱۱۰ هزار تومان رسیده است.   شهیدی ادامه می‌دهد: فکر نمی‌کنم در این مدت اتفاق خاصی افتاده باشد، قیمت ارز هم که تفاوتی نداشته است، پس علت این گرانی چیست؟

  یک شهر و چند نرخ

شهروندی دیگر با اشاره به اینکه قیمت‌ها در نقاط مختلف شهر با هم تفاوت دارند، تصریح می‌کند: چند روز پیش گوشت قرمز را کیلویی ١٠۵ هزار تومان خریداری کردم که این موضوع برایم قدری عجیب بود. علیزاده ادامه می‌دهد: این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در نقاط مختلف شهر متفاوت است وهر فروشگاهی قیمت خاص خود را دارد و به نظر می‌رسد قیمت مصوبی برای آن تعیین نشده است و در حال حاضر این قانون عرضه و تقاضا است که قیمت گوشت را مشخص می‌کند و قیمت گوشت بین کیلویی ۹۹ تا ۱۱۰ هزار تومان در نوسان است.

  تصمیمات خلق الساعه

یکی از مسئولان تعاونی سازمان جهاد کشاورزی با گلایه از تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی درباره کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، می‌گوید: هم‌اکنون مجوز ترخیص مقادیر فراوانی گوشت قرمز وارداتی که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش شده است و۱۰ درصد مبلغ آن را نیز پرداخت کرده‌اند، نمی‌دهند.  

وی ادامه می‌دهد: دولت می‌گوید این محموله باید با ارز نیمایی ترخیص شود و وزیر جهاد کشاورزی اصرار دارد که این محموله چون مربوط به قبل از اردیبهشت و مصوبه هیئت دولت در خارج کردن گوشت قرمز از شمول ارز دولتی است، و براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری شده است بر مبنای همان ارز نیز باید ترخیص شود و اگر این کار زودتر انجام شود در کاهش قیمت گوشت مؤثر خواهد بود.

وی با انتقاد از اقدام دولت در خارج کردن گوشت قرمز از اقلامی که ارز دولتی به آن اختصاص می یابد، خاطرنشان می‌کند: در شرایطی که قیمت گوشت از سایر اقلام افزایش بیشتری داشته است این تصمیم موجب می‌شود با گرانی سرسام آور، این ماده پروتئینی به طور کلی از سبد مصرف خانواده‌های ایرانی خارج شود.

وی می‌افزاید: به عنوان نمونه گوشت منجمد برزیلی که با ارز دولتی به قیمت ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شد با این تصمیم به بیش از ۶۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت که تأثیر خود را بر قیمت گوشت گرم گذاشته و خواهد گذاشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.