سری به اخبار مربوط به کشفیات و معدوم‌سازی ۲۰ روز گذشته اداره کل دامپزشکی استان در اردیبهشت ماه که بیندازید با سیلی از اخباری مواجه می‌شوید که مربوط به کشف گوشت مرغ فاسد تا چندین تن پای مرغی که در شرایط نامطلوب نگهداری شده‌اند است و البته تخم‌مرغ‌هایی که تاریخ مصرف نداشته‌اند و معدوم شدند آن هم در تناژ بالا.

این همه کشفیات  تا حالا کجا بود؟

اقدام ضربتی چند روزه اخیر اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اگرچه جای قدردانی دارد که این اداره دغدغه سلامت غذایی مردم را دارد و برای بهبود آن عرصه را بر سودجویان تنگ می‌نماید اما پرسش این است که دلیل افزایش قابل توجه کشفیات اخیر چه چیزی می‌تواند باشد؟

شرایط بازار را اگر نگاهی بیندازیم با آنچه که پیش از سال جدید داشته چندان تفاوتی نکرده است پس انبار کردن و احتکار گوشت و تخم‌مرغ چندان توجیه اقتصادی ندارد مگر اینکه این احتکار در زمان تب بازار گوشت مرغ با هدف رسیدن به سود بیشتر در شرایط ایجاد گرانی بیشتر بوده باشد.

  کشفیات پی در پی

با این تفاسیر پرسش دیگری در ذهن ایجاد می‌شود که اگر گوشت، پا و تخم‌مرغ پیش از این احتکار شده چرا تاکنون خبری از کشفیات آن‌ها نبوده است و به یکباره در بازه زمانی خیلی کوتاهی (از ۲۰ روز پیش) این حجم از اخبار کشفیات و معدوم‌سازی که بیشتر آن‌ها به نقل از مقامات اداره کل دامپزشکی استان بوده منتشر می‌شود؟

سر نخ همه این اتفاقات را که بگیرید به یک پاسخ قانع‌کننده خواهید رسید آن هم مرتبط است با فشاری که دستگاه قضا از چندی پیش بر مجموعه دامپزشکی خراسان رضوی آورده تا نظارت این اداره در خصوص دغدغه برای کنترل سلامت غذایی مردم بیشتر شود.

حال برگردیم به ماجرای افزایش قیمت‌ها بویژه پیش از سال جدید. در این بحبوحه زمانی که گرانی گوشت گوسفند و مرغ همه مردم را کلافه کرده بود و هر زمان ممکن بود سودجویان به طلب حصول درآمد بیشتر دست به هر کاری بزنند اخبار مرتبط با نظارت و کشفیات در حوزه اداره دامپزشکی خیلی کمتر از آنی بود که در همین چند روز اخیر منتشر شده است!

  پشت پرده خوش خدمتی‌ ها

به نظر می‌رسد مسئولان استان باید در انجام وظایف خود حتماً منتظر دستور و یا ضرب‌الاجلی از سوی قوه قضا و یا مسئولان بالادستی خود باشند تا از این جهت توانمندی خود را به رخ بکشند.

شاید مسئولان مرتبط به هنگام گرانی شدید مرغ و گوشت اصلاً مشکلات مردم برایشان اهمیتی نداشته که با ردزنی‌های همچون چند روز گذشته بخواهند گوشت و مرغ‌های احتکار شده را کشف کنند و حالا که بوی گند کالاهای اولیه مورد نیاز مردم از زیرزمین‌های احتکار شده درآمده کشفیات هم افزایش یافته است. به نظر می‌رسد مقام اول اجرایی استان و همچنین دادستان مشهد با عاملان احتکار که در ماه‌های گذشته با هدف سود بیشتر دست بر گلوی مردم گذاشتند را نباید به این سادگی از گناهشان بگذرند و باید این گروه از محتکران را چنان نقره‌داغ کنند تا درس عبرتی برای سایر سودخواهانی باشد که بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.