نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: در بارندگی های سال جاری بیش از هفتصد میلیارد متر مکعب آب از مرزهای کشور خارج شد.

خشکسالی تا سه دهه آینده در ایران ادامه  خواهد داشت

عبدالله حاتمیان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار داشت: در سی و نهمین جلسه شورای عالی آب کشور ، رئیس سازمان هواشناسی اعلام کرد که تا سه دهه آینده خشکسالی در کشور ادامه خواهد داشت و اینکه برخی از مردم ادعا دارند تر سالی آغاز شده و خطر کم آبی در کشور از بین رفته است به هیچ وجه پذیرفته نیست.

وی تصریح کرد: اگرچه بارندگی ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر افزایش داشته است و طبق پیش بینی ها بارندگی ها در آذر ماه نیز چشمگیر خواهد بود اما این موضوع به معنای عبور از خشکسالی نیست و تنش خشکی همچنان در کشور وجود خواهد داشت.

عضو ناظر شورای عالی آب با بیان اینکه کل سد های کشور در حدود ۱۸۰ مورد می باشد،  افزود: در بارندگی های سال جاری بیش از هفتصد میلیارد متر مکعب آب از مرزهای کشور خارج شد و بسیاری از وزارتخانه ها، سازمان ها و نهاد ها در این موضوع کوتاهی و کم کاری کردند. مواردی نظیرکوتاهی در  سدسازی، عدم حفظ مراتع ،نواقص آبخیز داری، تخصیص های دیر هنگام منابع که بعضا برای یک سد تا۲۰سال طول کشیده است که تخصیص بودجه صورت گرفته است از جمله آنها می باشد.

حاتمیان با تاکید بر اینکه موانع پیش روی ما برای جلوگیری از خروج روان آب‌ها از کشور کمبود اعتبار نیست و این موضوع تنها یک بهانه است، بیان داشت: قیمت اب در کشور بسیار ارزان است و این موضوع باعث شده است که در زمینه مصرف کم توجهی صورت بگیرد که این موضوع بویژه در شهری مانند مشهد که زائر پذیر است بیشتر به چشم می خورد و در این باره نیاز است تا زائران امام هشتم به یک فرهنگ صحیحی از مصرف آب دست پیدا کنند.    

وی ادامه داد: از طرفی در موضوع کشاورزی نیز بیش از ۷۰ درصد اب ها هدر می روند و بهره وری استفاده از آب در این زمینه بسیار پایین می باشد که باید در این باره چاره ای اساسی صورت بگیرد.

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی افزود: خشکسالی به هیچ وجه از بین نرفته است و جامعه نباید با توهم تر سالی در مصرف آب زیاده روی و هدر روی کنند و حتی در موضوع مدیریت آب باید جدی تر از گذشته عمل شود.

دبیر مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: از شورای عالی آب تقاضا شده است که جلسه ای را با محوریت آب مشهد در استان خراسان رضوی برگزار کند تا مشکلات پیش روی آب، پایتخت معنوی ایران مورد بررسی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.