داستان کمربند جنوبی و حواشی آن قصه امروز و دیروز نیست؛ چه زمانی که قرار بود این پروژه با هزار اما و اگر برای رفع گره ترافیکی شهر مشهد آغاز به کار کند، چه پس از آن که با اعتراضات مدنی مردم و سمن‌های حافظ محیط زیست و ورود دستگاه قضایی متوقف شد و چه اکنون که نیمی از پروژه با هر زدوبندی اجرا و میلیاردها ریال بابتش پرداخت شده و بی‌استفاده مانده است.

کمربند تفریحی، جایگزین کمربند جنوبی

همه این ماجراها به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، به‌جز قسمتی که مردم مدعی شدند و دستگاه قضا از ادامه پروژه جلوگیری کرد، همه‌اش قصه‌ای پر غصه بوده و هست. پرغصه از این نظر که چرا باید پروژه‌ای به این عظمت بدون برنامه‌ریزی و مطالعه اصولی اجازه اجرا بگیرد و چیزی حدود ۱۸۰ میلیارد تومان خرج روی دست مردم بگذارد و اکنون هیچ کس پاسخگوی این ماجرا نباشد.

  بخش دوم ماجرا

بخش دوم ماجرا البته سروسامان دادن به تأسیسات زیر بنایی ایجاد شده کمربند جنوبی تا همین‌جاست.

کارشناسان زیادی تأکید دارند که برای جلوگیری از هدررفت سرمایه‌ای که به پای کمربند جنوبی ریخته شده است، می‌توان از وجود آن برای ایجاد تفرجگاه و مکانی برای تفریح و طبیعتگردی مردم مشهد استفاده کرد.

ظرفیتی که می‌تواند قابلیت‌های زیست محیطی منطقه جنوب شهر مشهد را شکوفا سازد.

رسیدن به این موضوع نیز نیازمند پیگیری نهادهای نظارتی و بویژه دستگاه قضاست تا ضمن دفاع از حقوق حقه مردم و بیت‌المال همچون گذشته، در موضوع کمربند جنوبی شهر مشهد نیز برای بهره‌وری از سرمایه‌ای که تا اینجا صرف شده اقداماتی همسو داشته باشند؛ موضوعی که مدنظر بسیاری از مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌های حافظ محیط زیست نیز بوده و هست.

  ارتفاعات جنوب؛ در دسترس‌ترین جاذبه طبیعی شهر مشهد

همان‌طور که عنوان شد، پس از آغاز پروژه کمربند جنوبی بحث‌های متفاوتی درخصوص بهره‌برداری از قسمتی از زیرساخت‌های ایجاد شده مدنظر قرار گرفته است که بهترین و اصولی‌ترین پیشنهادهایی که عمدتاً از دیدگاه اهل فن بیان شده است، استفاده تفریحی از این مکان است. امکاناتی که ضمن مجاورت با شهر، چسبیده به ارتفاعات جنوبی مشهد و یکی از بهترین ظرفیت‌های زیست محیطی شهر است.

  دوست داران طبیعت چه می‌گویند؟

در یکی از همین روزها همراه با جمعی از دوستان و راه‌بلدهایی که دوستدار محیط زیست هستند سری به ارتفاعات جنوب شهر زدیم تا در جریان ظرفیت‌های موجود در این ارتفاعات قرار بگیریم. علی بلوری، فعال محیط زیست و دوستدار طبیعت سنگ‌تمام گذاشت تا ضمن معرفی طبیعت زیبای ارتفاعات جنوب، قابلیت‌های موجود در نزدیک‌ترین نقطه تلاقی طبیعت با شهر مشهد را به ما معرفی کند.

چقدر زیبا و چشمنواز بود طبیعتی که رسیدن به آن از آخرین مرز شهر تا آنجا شاید ۵ دقیقه هم فاصله نبود. درختان و پوشش گیاهی موجود، در کنار چشمه‌سارانی که آبی گوارا از دل کوه به رهگذران هدیه می‌کردند چشم‌اندازی زیبا و آرامش‌بخش را به همه ما هدیه می‌داد.

راستش را بخواهید با اینکه فاصله چندانی از آنجا تا ساختمان‌های سر به فلک کشیده مشهد وجود نداشت اما ما از وجود اینچنین جاذبه طبیعی در بام شهرمان بی‌خبر بودیم.

مطمئناً خیلی از همشهریان نیز تاکنون از این جاذبه طبیعی یا بی‌خبر بوده‌اند یا شناخت زیادی از آن نداشته‌اند، چون هر زمان که سخن از حضور در طبیعت و خروج از شهر به میان می‌آید، توجه همه ما به ییلاقات طرقبه و شاندیز معطوف می‌شود، بی‌خبر از اینکه همین بیخ گوشمان حتی پیاده هم می‌توانیم به تفرجگاهی طبیعی برسیم که کمتر نظیرش را حتی می‌شود در ییلاقات طرقبه و شاندیز یافت.

  سوالی بزرگ

برای ما سؤالی بزرگ به وجود آمد که با چه تدبیر و هدفی مسئولان شهری درگذشته با تخریب قسمت زیادی از ارتفاعات جنوبی، در پی ایجاد کمربندی  برای رفت و آمد خودروهای سبک و سنگین بودند؟ پاسخ‌ها به این پرسش واضح است، اما اینجا جای پرداختن به آن نیست و قرار نیست حال خوبمان را از آنچه دیدیم و داریم، بد کنیم، اما فقط همین را بگوییم که با اندک توجهی از سوی مسئولان و استفاده بهینه از همان هزینه‌های بر باد رفته‌ای که صرف ایجاد زیرساخت‌های کمربند جنوبی تا اینجا شده است می‌توان به ارتفاعات جنوبی شهر که نقش فیلتر هوای شهر را دارند اهلیت و ماهیت اصلی‌اش را تا حدود زیادی برگرداند و شرایطی ایجاد کرد که مردم در کنار ییلاقات موجود، استفاده‌ای بهینه و درست از ظرفیت ارتفاعات جنوب شهر نیز ببرند.

 آرامش بی‌نظیر هدیه ارتفاعات جنوب

اکبر میری، همشهری میانسالی است که او را در یکی از نقاط ارتفاعات جنوب ملاقات کردیم. وی گفت، ۶ سال است برای ورزش و دستیابی به آرامشی که در شهر نمی‌تواند به آن دست پیدا کند راه کوه و کمر را درپیش گرفته است. او همچنین با گلایه‌مندی از اجرای این پروژه اظهارداشت: نمی‌دانم مسئولان با چه تدبیری این جاذبه‌های طبیعی را تخریب کرده‌اند تا راه ماشین‌ها و خودروهایی را به طبعیت باز کنند که نقش تخریبی در سیستم زیست محیطی دارند! این تنها نظر من نیست، همه دوستداران طبیعت و مردم بر این باورند که اگر کمربند جنوبی راه‌اندازی شود همه آنچه اکنون در این شرایط در دسترس داریم از بین خواهد رفت.

به همین دلیل از مسئولان می‌خواهیم ضمن اینکه توجه ویژه‌ای به بحث ساماندهی کمربند سبز مشهد دارند، اجازه ندهند همین اندک آرامشی که طبیعت اینجا به ما هدیه می‌دهد از ما گرفته

شود.

  دستگاه قضایی همچنان پیگیر باشد

مهدی عطایی، دانشجوی جوان و دوستدار طبیعت است. او گفت: سال‌هاست ارتفاعات جنوبی محلی برای رسیدن به آرامش و احساس زیبای در کنار طبیعت بودن برای من ودوستانم است. وی افزود: صدای طبیعت را می‌شود اینجا در فاصله کمی از شهر شنید و حس کرد.

تنها جای در دسترسی که مشهد دارد، همینجاست که اگر قرار باشد آن نیز تخریب شود همه چیز از دست خواهد رفت. بهتر است دوستان و مسئولان تخریب‌هایشان را کنار بگذارند و به فکر فراهم کردن شرایط برای ورزش و تفریح مردم در اینجا باشند.

باید این مکان را بیشتر به مردم معرفی کنند تا مردم بدانند چنین جایی در نزدیکی خودشان وجود دارد و می‌توانند بهترین لحظات زندگیشان را آنجا سپری کنند. خواهش ما از مسئولان قضایی است که همان‌طور که با قدرت پیگیر مطالبه مردم در موضوع توقف پروژه مخرب محیط زیستی کمربند جنوبی بودند، به موضوع سامان ‌بخشی قسمت اجرا شده کمربند جنوبی برای ایجاد فضایی تفریحی و گردشگری طبیعی نیز ورود پیدا کنند تا موضوع ارتفاعات جنوب برای همیشه ختم به خیر شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.