البرز - رئیس سازمان نظام پزشکی کرج از اجرایی شدن پرونده الکترونیک بیماران در حوزه درمان خبر داد و گفت: در این پرونده اطلاعات سلامت بیماران و سوابق پزشکی و دارویی ثبت می شود و سطح کیفیت خدمات درمانی ارتقا می یابد.

پرونده هوشمند پزشکی برای بیماران تشکیل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علی اکبر حقیقی ظهر امروز چهارشنبه در نشستی خبری به مسائل چالش برانگیز در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: مسائلی ازجمله تعرفه های درمانی، تاخیردر پرداخت تعرفه های بیمه ها به پزشکان و بیمارستان ها، تبلیغات امورات پزشکی که در رسانه ها صورت می گیرد و فعالیت مراکز غیر مجاز درسطح شهراز جمله این مسائل است.

وی افزود: تعرفه ها هر ساله به پیشنهاد وزارت بهداشت ودرمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنظیم می شود و شورای عالی بیمه سلامت این تعرفه ها راتصویب کرده و به صورت قانونی اجرایی می شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کرج  با گلایه به افزایش کم تعرفه های پزشکی نسبت به تورم سالیانه در کشور، گفت:تعرفه ها در بخش دولتی ۱۰ درصد و در بخش خصوصی ۱۳ درصد افزایش یافته است این در حالی است که در سال جاری ویزیت پزشکان در بخش دولتی و خصوصی به طور یکسان فقط ۸ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: پزشکان با توجه به شرط عدم افزایش تعرفه ها دچار مشکلات معیشتی هستند و مجبورند در چند جا کشیک باشند تا حداقل امکان زندگی خود را تامین کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کرج با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی ناشی از تحریم هارا درک می کنیم، گفت: بایستی بدنه جامعه پزشکی درکشور تقویت شود چراکه پزشک های عمومی حقوق حداقلی دریافت می کنند و در تامین معیشت زندگی دچار مشکل هستند.

دکترحقیقی به مراکز غیرمجاز در حوزه پزشکی اشاره کرد و گفت: بنا بر دستوالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و درمان استفاده از هر گونه تجهیزات و دستگاه های درمانی بدون اخذ مجوزهای قانونی ممنوع است و هیچ شخصی بدون داشتن تخصص و اخذ مجوزهای مربوطه نمی تواند از تجهیزات پزشکی استفاده کند.

وی ادامه داد: اخذ مجوز را دانشگاه علوم پزشکی برای افراد متخصص و واجد شرایط صادر می کند همچنین اقداماتی مثل لیزر و سایر درمان های پوستی، خدمات دندانپزشکی، پانسمان، تزریقات و غیره بایستی در مراکزی باشد که دارای مجوزهای قانونی ازدانشگاه علوم پزشکی است.

دکتر حقیقی با اعلام اینکه ناظر بر اجرای دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان برعهده کمیسیون ماده ۲۰ است، گفت: این دستورالعملها در دانشگاه علوم پزشکی به طور مستمر در حال انجام است که نمایندگان علوم پزشکی و رئیس نظام پزشکی دستورالعمل های وزارت بهداشت را اجرا می کنند.

وی افزود: افرادی که تبلیغات خارج از عرف انجام دهند و در امورات پزشکی مداخله کنند اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی و کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی در این خصوص برخورد خواهند کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در هرصنفی تخلفاتی صورت می گیرد و خوشبختانه نظام پزشکی خود ناظربر کنترل تخلفات است، گفت: برخی از کلینیک های ترک اعتیاد که تخلف داشتند مراکزآنها پلمپ شده و برخورد لازم صورت گرفته است همچنین در سازمان نظام پزشکی افراد متخلف در سازمان هم اخراج می شوند و هیج استثنایی وجودندارد چراکه قانون به طور جدی برای همه اعمال می شود.

دکتر حقیقی در بخشی دیگری از سخنانش  به اجرایی شدن پرونده الکترونیک بیماران اشاره کرد و گفت: این پرونده هوشمند پزشکی اطلاعات سلامت بیماران را ثبت می کند و سابقه های پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و رادیولوژی و غیره آنها را لحاظ می کند.

وی با اشاره به مزیت تشکیل پرونده الکترونیکی، گفت: بیمار برای درمان بیماری خود به چندین پزشک مراجعه نمی کند و پزشک از طریق سامانه سابقه بیمار را مشاهده کرده و خطای پزشکی به حداقل می رسد همچنین سابقه جامع بیماران برای پین درمان مشخص می شود.

دکتر حقیقی تصریح کرد: همه اطلاعات فرد بیمار در سیستم وزارت بهداشت زیر نظر همه پزشکان کنترل می شود و این نابسامانی با پیاده شدن پرونده الکترونیک حل خواهد شد همچنین  پرونده کاغذی حذف می شود و سطح کیفیت خدمات درمانی نیز ارتقا می یابد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: این طرح ابتدا از بیمارستان های دولتی شروع می شود و پزشکان امضای الکترونیکی تعریف شده در سیستم خواهند داشت و در طی دو سال آینده به سمت دولت یارانه ای هوشمند پیش خواهیم رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.